Polski Portal Morski
Aktualności Inne Ważne

Najnowsza jednostka RIB we flocie pilotów morskich w Szczecinie

Pilot morski to jeden z najstarszych zawodów w transporcie morskim, choć niewielu wie, jak istotną pełni rolę. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu, porty działają wydajnie i skutecznie. W Szczecinie wspiera ich najnowsza jednostka – łódź Pilot 66, która podnosi poziom bezpieczeństwa operacji pilotażowych.

Piloci morscy to eksperci nawigacyjni odpowiedzialni za doradzanie kapitanom w zakresie manewrowania jednostką w warunkach portowych. Doskonale znają lokalne warunki nawigacyjne, a ich wiedza i doświadczenie są kluczowe przy wprowadzaniu i wyprowadzaniu statków. Praca ta wymaga nie tylko wiedzy nawigacyjnej, ale też umiejętności dostosowania się do niekorzystnych warunków atmosferycznych. W portach Szczecin-Świnoujście piloci morscy są szczególnie zaangażowani w dbanie o bezpieczeństwo na wodzie, nawet w wymagających warunkach pogodowych, co czyni ich pracę niezwykle wymagającą, ale i odpowiedzialną.

– Zadanie pilota morskiego polega na bezpiecznym wprowadzeniu lub wyprowadzeniu statku z konkretnego portu – tego który dany pilot obsługuje – tłumaczy Mateusz Pańko kierownik sekcji technicznej floty statków w spółce Szczecin – Pilot

Piloci muszą dotrzeć do statków, które często cumują w różnych miejscach portu lub nawet na pełnym morzu. W Szczecinie używa się jednostek typu RIP – pontonowe, ze sztywnym dnem, odporne na trudne warunki morskie i przystosowane do szybkiego manewrowania.

W porcie w Szczecinie najnowszą jednostką wspierającą prace pilotów jest łódź – Pilot 66, obok dotychczas używanej – Pilot 62. Każda z nich posiada swoje unikalne cechy i specjalistyczne wyposażenie.

– Obie jednostki mają zamontowane podstawowe systemy bezpieczeństwa. Systemy nawigacyjne, trymowanie, podwójne silniki, dodatkowe odbojniki tub pneumatycznych – dodaje Mateusz Pańko Technical Superintendent w Szczecin – Pilot

RIP Pilot 66 – najnowsza jednostka floty pilotowej

Pilot 66 to nowoczesna jednostka wykonana przez firmę SPORTIS S.A. z Koleczkowa. Jest to projekt 10500/K, dostosowany do specyficznych potrzeb pilotów morskich, z kabiną zaprojektowaną według ich wytycznych. Pilot 66 ma 11,4 m długości i 3,6 m szerokości, a jej napęd zapewniają dwa silniki Volvo Penta D4-270, każdy o mocy 199 KM. Dzięki nim osiąga maksymalną prędkość 32 węzłów, co pozwala szybko i bezpiecznie dopłynąć do miejsca docelowego. Łódź wyposażona jest również w system trymowania, umożliwiający regulację kąta nachylenia łodzi, co poprawia stabilność i kontrolę podczas poruszania się po wzburzonych wodach.

– Dzięki trymowaniu sterujący łodzią może ją odpowiednio ustawić do aktualnie panujących warunków – dodaje Mateusz Pańko

Łódź RIB S-10500/K to jedna z największych spośród łodzi kabinowych oferowanych przez Sportis. Doskonale nadaje się do zadań specjalnych, nawet w bardzo trudnych warunkach morskich. Kadłub pozwala na nagłe i trudne technicznie manewry zachowując przy tym stabilność i pewność prowadzenia.

Specjalne zabezpieczenia pontonowe i odbojnice chronią łódź podczas manewrowania przy większych jednostkach, zapewniając bezpieczeństwo pilota oraz statku, na który się przesiada. Pilot 66 to także jednostka wyposażona w nowoczesną elektronikę nawigacyjną.

To jednostka o bardzo prostej konstrukcji. Jej wytrzymały kadłub w kształcie głębokiej litery V, zazwyczaj wykonany z laminatu, otoczony jest nadmuchiwaną tubą, co zapewnia jej wyjątkową stabilność i pozwala bezpiecznie zbliżać się do burty innych statków lub pomostów. Łódź napędzają mocne silniki, dzięki czemu osiąga wysokie prędkości nawet w trudnych warunkach morskich. Można powiedzieć, że RIB to morski odpowiednik pojazdu terenowego z napędem 4×4.

Inne łodzie pilotowe w portach Szczecin-Świnoujście

W porcie w Świnoujściu stacjonują nieco większe łodzie, takie jak Pilot 65. Jest to wyjątkowa jednostka, zaprojektowana z myślą o pracy na pełnym morzu. Długość 17 metrów i szerokość 5,6 metra oraz prędkość do 31 węzłów sprawiają, że Pilot 65 idealnie radzi sobie nawet przy trudnych warunkach morskich.

Zarówno Pilot 65, jak i mniejszy Pilot 61 zostały wyposażone w urządzenie MOB (Man Overboard) na rufie, które umożliwia podnoszenie rozbitków z wody. Dzięki temu łodzie pilotowe mogą nie tylko wspierać manewrowanie statków, ale także pełnić funkcję ratowniczą w nagłych sytuacjach. Jak miało to miejsce podczas wypadku holownika o którym wspomniał nasz rozmówca :

– Była prowadzona akcja ratownicza w Świnoujściu z udziałem naszej jednostki, kiedy zatonął holownik. Wtedy pomagaliśmy wyciągać rozbitków Pilotem 60 – wspomina kierownik sekcji technicznej

Rozwój technologii oraz nowe łodzie, jak Pilot 66, w znacznym stopniu poprawiają komfort i bezpieczeństwo pracy pilota morskiego. Wyposażenie w nowoczesne systemy nawigacyjne oraz solidna konstrukcja umożliwiają efektywną pracę nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych.

Praca pilota morskiego pozostaje jednak wymagającym i odpowiedzialnym zawodem, który nie tylko przyczynia się do płynności transportu morskiego, ale także gwarantuje jego bezpieczeństwo – od portu do pełnego morza.

fot. Związek Zawodowy Pilotów Morskich

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie