Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Technologie Ważne

Świnoujście wzmacnia siły przeciwminowe. Kolejny Ukwiał na wyposażeniu trałowców.

Do 12 Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu trafił kolejny pojazd podwodny typu Ukwiał, przeznaczony do wykrywania, identyfikacji i niszczenia min morskich. Pojazd ten przeszedł wcześniej gruntowny remont na Politechnice Gdańskiej. Ukwiał wesprze załogi trałowców projektu 207, popularnie nazywanych przez marynarzy „plastikami” ze względu na kadłuby wykonane z laminatu poliestrowo-szklanego. Dzięki takim systemom, trałowce zyskują zupełnie nowe możliwości w zakresie zwalczania min morskich.

System Ukwiał składa się z kilku elementów, z których kluczowy to zdalnie sterowany pojazd podwodny. Operator na pokładzie okrętu kontroluje go za pomocą kabloliny, która łączy go z urządzeniem na głębokości do 200 metrów i odległości do 400 metrów od trałowca. Ukwiał jest zdolny nie tylko do identyfikacji min, ale również do ich niszczenia za pomocą ładunków wybuchowych typu Toczek.

– To rezerwa na wypadek, gdyby któryś z pojazdów, które już posiadamy, uległ awarii  – mówi kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 Dywizjonu Trałowców.

Remont i modernizacja trałowców były konieczne, aby nowe systemy mogły działać efektywnie. Zamontowano m.in. specjalne wciągarki kabloliny oraz zintegrowano Ukwiał z nawigacją okrętu. Ponadto, jak wyjaśnia Aleksander Gierkowski z Politechniki Gdańskiej, „dostosowaliśmy konsolę operatora tak, aby umożliwiała też sterowanie pojazdem Głuptak”. Głuptak to bezzałogowy pojazd wykorzystywany zarówno do niszczenia min, jak i do działań inspekcyjnych. Podobnie jak Ukwiał, został zaprojektowany na Politechnice Gdańskiej i jest używany przez załogi niszczycieli min typu Kormoran II.

Wprowadzenie pojazdów podwodnych zmienia sposób, w jaki załogi trałowców mogą prowadzić operacje przeciwminowe.

– Doposażenie trałowców projektu 207 pozwoliło im uzyskać nowe zdolności. Dotychczas załogi ORP „Drużno” i ORP „Hańcza” zwalczały miny za pomocą trałów, teraz dzięki pojazdom podwodnym mają możliwości podobne do niszczycieli min – podkreśla kmdr por. Góra.

Nowoczesne systemy z powodzeniem wykorzystywano podczas misji natowskiego zespołu przeciwminowego SNMCMG1, operującego na wodach północnej Europy. W ubiegłym roku ORP „Drużno” i ORP „Hańcza” brały udział w ćwiczeniach „Northern Coasts 2023” na Bałtyku, realizując zadania przy wsparciu systemów Ukwiał i Głuptak.

Oprócz doposażenia w systemy przeciwminowe, trałowce przechodzą inne modyfikacje, m.in. w zakresie napędu. Cztery jednostki z 12 i 13 Dywizjonu Trałowców zyskały nowe silniki i agregaty prądotwórcze firmy MTU.

– Dzięki temu stały się bardziej ekonomiczne i wytrzymalsze. Nowe silniki mogą pracować przez 36 tysięcy godzin, podczas gdy stare radzieckie działały tylko 9 tysięcy godzin – dodaje.

Modernizacja floty trałowców wpisuje się w szerszy plan wzmacniania polskich sił przeciwminowych. Na czele tej grupy znajdują się trzy niszczyciele min typu Kormoran II z 13 Dywizjonu, a w najbliższych latach dołączą do nich kolejne jednostki, wzmacniając zdolności operacyjne 12 Dywizjonu w Świnoujściu.

fot: 8FOW

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie