Polski Portal Morski
Aktualności

Światowa Rada Żeglugi przyjmuje nowe przepisy IMO dotyczące obowiązkowego zgłaszania kontenerów utraconych na morzu

Światowa Rada Żeglugi (WSC) przyjmuje niedawne przyjęcie poprawek do Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu ( (International Convention for the Safety of Life at Sea, SOLAS) przez Komitet Bezpieczeństwa Morskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) (MSC 108). Od 1 stycznia 2026 r. zmiany te wprowadzą obowiązek zgłaszania wszystkich kontenerów zagubionych na morzu, ustanawiając nowy standard bezpieczeństwa morskiego i ochrony środowiska. 

Nowe przepisy w konwencji SOLAS mają pokazywać zaangażowanie IMO w poprawę bezpieczeństwa morskiego i zarządzania środowiskiem. Zapewniając szybkie i szczegółowe zgłaszanie zagubionych i dryfujących kontenerów, zmiany te zwiększą bezpieczeństwo nawigacji, ułatwią szybkie reagowanie i zmniejszą potencjalne zagrożenia dla środowiska”, mówi Lars Kjaer, wiceprezes ds. bezpieczeństwa i ochrony w WSC.

Kluczowe postanowienia nowych przepisów:

Regulacja 31 – Raportowanie przez kapitana statku:
– Kapitan statku zaangażowanego w utratę kontenerów musi natychmiast i dokładnie zgłosić szczegółowe informacje pobliskim statkom, najbliższemu państwu nadbrzeżnemu i państwu bandery;
– Państwo bandery przekaże następnie te informacje do IMO za pośrednictwem nowego modułu w Globalnym Zintegrowanym Systemie Informacji Żeglugowej (Global Integrated Shipping Information System, GISIS);
– Kapitanowie statków, którzy zaobserwują dryfujące kontenery, muszą zgłosić ten fakt pobliskim statkom i najbliższemu państwu nadbrzeżnemu.

Regulacja 32 – Szczegóły raportowania w związku z kontenerami utraconymi na morzu:
– Raporty muszą być składane jak najszybciej, z aktualizacjami w miarę uzyskiwania dodatkowych informacji;
– Ostateczna liczba utraconych kontenerów musi zostać potwierdzona po dokładnej inspekcji;
– Obowiązkowe szczegóły obejmują pozycję utraconych kontenerów, całkowitą liczbę utraconych kontenerów oraz informację, czy zawierały one towary niebezpieczne. Dodatkowe informacje opisowe są wymagane, jeśli to możliwe;

Kapitanowie mogą również dobrowolnie udostępniać szczegóły dotyczące ładunku, warunków na morzu i nie tylko. W sytuacji zaobserwowania dryfujących kontenerów raporty muszą zawierać pozycję i całkowitą ich liczbę.

W oczekiwaniu na wprowadzenie obowiązkowych wymogów sprawozdawczych WSC od 2008 roku gromadzi od swoich członków informacje na temat liczby kontenerów zagubionych na morzu. Raport regularnie publikowany w Raporcie Kontenery zagubione na morzu i przedkładany IMO stanowi ważne źródło informacji dla wszelkich wysiłków na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa kontenerów i ładunków. W nadchodzących tygodniach opublikowany zostanie „Raport dotyczący kontenerów zagubionych na morzu – aktualizacja z 2024 r.”, zawierający dane za rok 2023. 

Wprowadzone obecnie zmiany w konwencji SOLAS pokazują zaangażowanie IMO w poprawę bezpieczeństwa morskiego i zarządzania środowiskiem. Nakazując szczegółowe i terminowe składanie sprawozdań, jak zaleca WSC, społeczność morska może lepiej stawić czoła wyzwaniom związanym z zagubionymi kontenerami, zapewniając bezpieczniejszą nawigację i chroniąc nasze oceany.

źródło: https://www.worldshipping.org/ / fot. archiwum, ilustracyjne

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie