Światowa Rada Żeglugi (WSC) przyjmuje niedawne przyjęcie poprawek do Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu ( (International Convention for the Safety of Life at Sea, SOLAS) przez Komitet Bezpieczeństwa Morskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) (MSC 108). Od 1 stycznia 2026 r. zmiany te wprowadzą obowiązek zgłaszania wszystkich kontenerów zagubionych na morzu, ustanawiając nowy standard bezpieczeństwa morskiego i ochrony środowiska.
Nowe przepisy w konwencji SOLAS mają pokazywać zaangażowanie IMO w poprawę bezpieczeństwa morskiego i zarządzania środowiskiem. Zapewniając szybkie i szczegółowe zgłaszanie zagubionych i dryfujących kontenerów, zmiany te zwiększą bezpieczeństwo nawigacji, ułatwią szybkie reagowanie i zmniejszą potencjalne zagrożenia dla środowiska”, mówi Lars Kjaer, wiceprezes ds. bezpieczeństwa i ochrony w WSC.
Kluczowe postanowienia nowych przepisów:
Regulacja 31 – Raportowanie przez kapitana statku:
– Kapitan statku zaangażowanego w utratę kontenerów musi natychmiast i dokładnie zgłosić szczegółowe informacje pobliskim statkom, najbliższemu państwu nadbrzeżnemu i państwu bandery;
– Państwo bandery przekaże następnie te informacje do IMO za pośrednictwem nowego modułu w Globalnym Zintegrowanym Systemie Informacji Żeglugowej (Global Integrated Shipping Information System, GISIS);
– Kapitanowie statków, którzy zaobserwują dryfujące kontenery, muszą zgłosić ten fakt pobliskim statkom i najbliższemu państwu nadbrzeżnemu.
Regulacja 32 – Szczegóły raportowania w związku z kontenerami utraconymi na morzu:
– Raporty muszą być składane jak najszybciej, z aktualizacjami w miarę uzyskiwania dodatkowych informacji;
– Ostateczna liczba utraconych kontenerów musi zostać potwierdzona po dokładnej inspekcji;
– Obowiązkowe szczegóły obejmują pozycję utraconych kontenerów, całkowitą liczbę utraconych kontenerów oraz informację, czy zawierały one towary niebezpieczne. Dodatkowe informacje opisowe są wymagane, jeśli to możliwe;
Kapitanowie mogą również dobrowolnie udostępniać szczegóły dotyczące ładunku, warunków na morzu i nie tylko. W sytuacji zaobserwowania dryfujących kontenerów raporty muszą zawierać pozycję i całkowitą ich liczbę.
W oczekiwaniu na wprowadzenie obowiązkowych wymogów sprawozdawczych WSC od 2008 roku gromadzi od swoich członków informacje na temat liczby kontenerów zagubionych na morzu. Raport regularnie publikowany w Raporcie Kontenery zagubione na morzu i przedkładany IMO stanowi ważne źródło informacji dla wszelkich wysiłków na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa kontenerów i ładunków. W nadchodzących tygodniach opublikowany zostanie „Raport dotyczący kontenerów zagubionych na morzu – aktualizacja z 2024 r.”, zawierający dane za rok 2023.
Wprowadzone obecnie zmiany w konwencji SOLAS pokazują zaangażowanie IMO w poprawę bezpieczeństwa morskiego i zarządzania środowiskiem. Nakazując szczegółowe i terminowe składanie sprawozdań, jak zaleca WSC, społeczność morska może lepiej stawić czoła wyzwaniom związanym z zagubionymi kontenerami, zapewniając bezpieczniejszą nawigację i chroniąc nasze oceany.
źródło: https://www.worldshipping.org/ / fot. archiwum, ilustracyjne