Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Pierwszy statek o konstrukcji całkowicie spawanej

8 marca 1958 roku w Stoczni Szczecińskiej zwodowano drobnicowiec „Krynica”. Był to pierwszy zbudowany w Szczecinie statek o całkowicie spawanej konstrukcji (wcześniej kadłuby statków były nitowane lub tylko częściowo spawane).

Statek zbudowany dla Polskich Linii Oceanicznych miał pływać w rejonie Morza Śródziemnego i Czarnego lub w kierunku południowoamerykańskim, jednak od początku został skierowany na szlak północnoamerykański.
16 stycznia 1961 roku na pokładzie „Krynicy” zostały przewiezione z Bostonu do Gdyni skarby wawelskie (m.in. arrasy) ewakuowane w 1939 roku z Krakowa.

W barwach PLO jednostka była eksploatowana przez 20 lat, do 1978 roku, kiedy została sprzedana firmie Polamerican Steamship i zmieniła nazwę na „Krystina F”. W 1981 roku statek ponownie zmienił właściciela, a na kadłubie pojawiła się nazwa „Big Orange”. Po 26 latach służby na morzu, w 1984 roku jednostkę zezłomowano w tajwańskiej stoczni Shyeh Sheng Huat

Podstawowe dane techniczne:

nośność: 5348 DWT
długość całkowita 124,15 m
szerokość: 16,5 m
zanurzenie: 6,5 m
załoga: 34 osoby
Liczba miejsc pasażerskich: 12

źródło/fot. Infomare

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie