Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

PERN rozważa rozbudowę i modernizację infrastruktury Siarkopolu Gdańsk

PERN rozważa dostosowanie swej spółki zależnej – Siarkopolu Gdańsk do przyjmowania drogą morską i rurociągiem dalekosiężnym, magazynowania i wydawania koleją oleju napędowego. Spółka ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji oraz kompletnej dokumentacji projektowej. Oferty można składać do 8 czerwca.

Siarkopol Gdańsk jest zlokalizowany na terenie portu gdańskiego, na wschodnim brzegu ujścia Martwej Wisły do Zatoki Gdańskiej w bezpośrednim sąsiedztwie Twierdzy Wisłoujście. Spółka działa od 1969 r., a od 2010 r. należy do Grupy PERN.

W opublikowanej dokumentacji postępowania „Dostosowanie Siarkopolu do przyjęcia drogą morską i rurociągiem dalekosiężnym, magazynowania i wydawania koleją oleju napędowego” PERN wyjaśnił, że „realizacja zadania ma umożliwić przyjęcie oleju napędowego drogą morską z Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej oraz lub z Naftoportu i po przetransportowaniu rurociągami, magazynowanie w zbiornikach i przeładunek na kolej na terenie Siarkopolu”.

Jak zaznaczył PERN w ogłoszeniu, pierwszy etap zadania ma na celu opracowanie koncepcji, a następnie dla wybranego wariantu dokumentacji projektowej i pozyskanie zgód administracyjnych niezbędnych dla zorganizowania przeładunku oleju napędowego ze statków na kolej z wykorzystaniem infrastruktury Siarkopolu Gdańsk po przeprowadzeniu jej modernizacji oraz lub opcjonalnie, po wybudowaniu magistrali, z wykorzystaniem rurociągu łączącego Naftoport z Siarkopolem Gdańsk.

Według dokumentacji postępowania, w ramach wariantu pierwszego koncepcji oczekiwane jest rozwiązanie projektowe dla zorganizowania przeładunku oleju napędowego z nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej istniejącymi rurociągami do zbiorników magazynowych – trzy zbiorniki o pojemności 2,3 tys. metrów sześc. oraz jeden zbiornik o pojemności 10 tys. metrów sześć w Siarkopolu Gdańsk i wydanie przez fronty nalewcze produktu na kolej, a także zachowanie procesu technologicznego w dotychczasowym przebiegu, czyli wydanie produktu z kolei na zbiorniki, a następnie na statki.

W ogłoszeniu zaznaczono, że wariant drugi koncepcji obejmować ma przyjęcie oleju napędowego z nabrzeża w Naftoporcie, transport nowym rurociągiem przesyłowym do zbiorników w Siarkopolu Gdańsk, a następnie przez fronty nalewcze przeładunek na kolej na terenie gdańskiej spółki z Grupy PERN. W ramach tego wariantu wykonawca zobowiązany będzie m.in. do zaprojektowania nowego rurociągu przesyłowego z Naftoportu do Siarkopolu Gdańsk po optymalnej trasie.

Zgodnie z dokumentacją przetargu, wariant trzeci koncepcji obejmować powinien przyjęcie oleju napędowego z nabrzeża w Naftoporcie, transport nowym rurociągiem do trzech nowych zbiorników w Siarkopolu Gdańsk o pojemności 32 tys. metrów sześć. każdy, a następnie przez fronty nalewcze przeładunek na kolej. W tym wariancie wykonawca powinien uwzględnić m.in. zaprojektowanie nowego rurociągu przesyłowego oraz trzech zbiorników do magazynowania produktów naftowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą niezbędną do ich obsługi i eksploatacji.

Jak podał PERN w ogłoszeniu, dla zapewnienia realizacji założonego celu wariant drugi musi być realizowany z wariantem pierwszym, natomiast wariant pierwszy i trzeci może być realizowany samodzielnie. Spółka uściśliła, że proces technologiczny zarówno w wariancie pierwszym, jak i drugim powinien zapewniać możliwość jednoczesnego poboru oleju napędowego z czterech zbiorników magazynowych, a w przypadku wariantu trzeciego z siedmiu zbiorników magazynowych i wydanie paliwa na kolej z jedenastu stanowisk.

PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, zarządzający m.in. rurociągami tłoczącymi ropę naftowa do rafinerii PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz posiadający bazy magazynowe surowca i paliw. Baza spółki, która przyjmuje paliwa dostarczane do Polski drogą morską, znajduje się w Dębogórzu. Oprócz Siarkopolu Gdańsk, do Grupy PERN należy również gdański Naftoport zajmujący się przeładunkiem morskich dostaw ropy naftowej i paliw.

źródło PAP/ fot. PERN

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie