Polski Portal Morski
Aktualności Środowisko

Grupa Lotos realizuje 360 inwestycji

Grupa Lotos realizuje obecnie 360 projektów inwestycyjnych, różnej skali i wielkości. Wydamy na nie w tym roku ok. 1,4 mld zł – poinformował w czwartek w Gdańsku wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji Jarosław Wróbel.

W czwartek w siedzibie Grupy Lotos w Gdańsku odbyła się debata, w której przedstawiciele spółki zaprezentowali plany inwestycyjne oraz agendę badawczą koncernu.

Wiceprezes Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji Jarosław Wróbel poinformował, że najważniejszym obszarem inwestycyjnym, z którym koncern wiąże ogromne nadzieje, jest obszar wodorowy.

„Jeszcze dwa lata temu traktowano wodór jako fanaberię, mrzonkę i science fiction. Po wczorajszym komunikacie Komisji Europejskiej, która jasno na stół położyła: 2035 rok – wyłącznie pojazdy zeroemisyjne sprzedawane w Unii Europejskiej – można przyjąć, że niedobitki pojazdów na paliwa płynne powinny jeździć do ok. 2050 r. Z tymi regulacjami wiążą się dla nas określone wyzwania” – ocenił.

Podkreślił, że wodór już w aktualnej strategii Grupy Lotos do 2022 r. ma „bardzo poczesne miejsce”.

„Realizujemy to przez dwa potężne projekty: Green H2 oraz Pure H2. Pierwszy z nich zakłada wybudowanie w perspektywie do roku 2026 wielkoskalowej instalacji do produkcji zielonego wodoru o mocy ok. 100 megawatów, natomiast do roku 2024 o mocy 1 megawata jako instalacji pilotowej. Z kolei projekt Pure H2 to instalacja oczyszczania wodoru oraz infrastruktura do dystrybucji i tankowania tego paliwa” – wyjaśnił.

Wróbel zaznaczył, że Grupa Lotos realizuje obecnie 360 projektów inwestycyjnych, o różnej skali i wielkości. „W tym roku wydamy na te projekty inwestycyjne ok. 1,4 mld zł, w ubiegłym wydaliśmy na nie ok. 800 mln zł” – dodał.

Dla przykładu w obszarze logistyki kolejowej Lotos realizuje projekt dotyczący zakupu 326 jednostek do transportu intermodalnego. Obie lokomotywy (jednosystemowa oraz wielosystemowa) mają dotrzeć do Gdańska do końca tego roku, a ostatnie 72 z 324 wagonów mają pojawić się na bocznicy spółki Lotos Kolej w połowie 2022 roku – przekazali przedstawiciele GL.

Aby umożliwić przeładunek produktów drogą morską, Grupa Lotos przygotowuje się do budowy morskiego terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle na nabrzeżu usytuowanym w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii w Gdańsku.

„Chcemy w ten sposób w pełni wykorzystać nasze położenie nad morzem i być bardziej elastyczni w kwestii logistyki. Dzisiaj nasze produkty paliwowe w większości przypadków przekazywane są drogą kołową czy też kolejową oraz przez Naftoport. Natomiast bardzo dużą pulę produktów – szacowaną na poziomie ok. miliona ton rocznie – chcemy wywozić przez port na Martwej Wiśle” – poinformował dyrektor ds. inwestycji GL Marcin Piankowski.

Wyjaśnił, że obecnie trwa postępowanie przetargowe na wybór generalnego wykonawcy inwestycji tak, aby realizacja projektu rozpoczęła się w IV kwartale 2021 r.

„Infrastrukturę portu na Martwej Wiśle chcemy tak przygotować, aby była możliwość realizacji przeładunków dla jednostek o nośności do 10 tys. DWT (z ang. deadweight tonnage – PAP)” – zapowiedział Piankowski.

Lotos realizuje też m.in. inwestycje w segmencie wydobywczym. Jedną z nich jest zagospodarowanie złoża ropy naftowej B8 w Polskiej Wyłącznej Strefie Ekonomicznej na Morzu Bałtyckim. Prowadzone są też prace związane z uruchamianiem systemu sprężania gazu i umożliwieniem przesyłu gazu ze złoża B8 do elektrociepłowni Energobaltic we Władysławowie.

źródło(PAP) fot. lotos

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie