Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Historia
  • 85 lat temu ORP „Piorun” rozpoczął służbę w Polskiej Marynarce Wojennej
Historia Aktualności Ważne

85 lat temu ORP „Piorun” rozpoczął służbę w Polskiej Marynarce Wojennej

Przez Paulina Ledzinska5 listopada 20255 listopada 2025

Greenock, 5 listopada 1940 roku, godzina 9:00. W chłodny, mglisty poranek na wodach szkockiego portu podniesiono biało-czerwoną banderę. W ten sposób rozpoczęła się służba jednego z najsłynniejszych polskich okrętów II wojny światowej – niszczyciela ORP Piorun.

Zaledwie kilka miesięcy wcześniej, w maju 1940 roku, polska flota przeżyła tragedię. W norweskim fiordzie Ofotfjord zatonął ORP Grom, jeden z najnowocześniejszych niszczycieli II RP. Zginęło 59 marynarzy, a dla ocalałych – cudem uratowanych z lodowatej wody – był to cios nie do zapomnienia. W geście solidarności i uznania dla waleczności Polaków, Admiralicja Brytyjska zaproponowała przekazanie Polsce jednego z nowo budowanych niszczycieli typu „N”.

Wybór padł na HMS Nerissa (G65). Po dostosowaniu go do polskich potrzeb i obsadzeniu załogą – w dużej części złożoną z weteranów Groma – okręt otrzymał nazwę, która miała budzić respekt i nadzieję: ORP „Piorun”.

Odbiór jednostki wspominał po latach jej pierwszy dowódca, komandor porucznik Eugeniusz Pławski.

— Odbiór Pioruna odbył się bez przedstawicieli Kierownictwa Marynarki Wojennej. Podpisałem protokół odbiorczy, wypiliśmy po szklance sherry, wicedyrektor stoczni uścisnął mi rękę i z uśmiechem rzekł: She is yours. Good luck to you! [Okręt jest wasz. Powodzenia!] Na tym ceremonia się zakończyła

Po podniesieniu bandery Piorun został wcielony do 10. Grupy Eskortowej, stacjonującej w Greenock. Zadaniem jednostki była ochrona alianckich konwojów na wodach Western Approaches – zachodnich podejść do Wysp Brytyjskich. To właśnie tam toczyła się cicha wojna z niemieckimi U-Bootami. Dzięki wyszkoleniu załogi i niezawodności konstrukcji, Piorun szybko zyskał opinię jednego z najlepszych okrętów eskortowych alianckiej floty.

Największy rozdział chwały zapisał się w maju 1941 roku. Po tym, jak niemiecki pancernik „Bismarck” zatopił brytyjski krążownik „Hood”, rozpoczęła się bezprecedensowa obława. W jej kulminacyjnym momencie, nocą z 26 na 27 maja, to właśnie ORP Piorun nawiązał kontakt z niemieckim kolosem. Przez ponad godzinę polski niszczyciel utrzymywał kontakt bojowy z wrogiem – wymieniając ogień z jednostką kilkukrotnie potężniejszą. Jak zanotowano w raportach, w ciemnościach Atlantyku rozbrzmiał głos z mostka:

„This is the Polish destroyer Piorun! I am going to attack you!”

Po wojnie Piorun powrócił pod banderę brytyjską, lecz jego imię na zawsze pozostało w historii polskiej Marynarki Wojennej.

zdjęcia ze zbiorów Muzeum Marynarki Wojennej w Gdańsku

Eugeniusz PławskiHistoriaMarynarka Wojennaokręt wojennyorp piorunpolska morska
Poprzednia Informacja
26 miliardów złotych dla Polski z Funduszu Odbudowy. Na co zostaną przeznaczone?
Następna Informacja
Amerykański rząd inwestuje 100 milionów dolarów w odnowę elektrowni

Zobacz podobne

Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Paulina Ledzinska14 listopada 202513 listopada 2025

Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób
  • Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem
  • Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy
  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie