Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Historia
  • Wołali „Mayday, mayday”, ale niewielu uszło z życiem. Wspominamy tragedię Heweliusza
Historia Aktualności Ważne

Wołali „Mayday, mayday”, ale niewielu uszło z życiem. Wspominamy tragedię Heweliusza

Przez Paulina Ledzinska1 listopada 20253 listopada 2025

To miał być zwyczajny rejs przez zimowy Bałtyk. Krótka przeprawa ze Świnoujścia do Ystad. Nikt z pasażerów i załogi nie przypuszczał, że tej nocy – z 13 na 14 stycznia 1993 roku, morze zamieni się w śmiertelną pułapkę. Wiatr o sile huraganu rozszalał się nad Bałtykiem. Prom MS „Jan Heweliusz” był w jego samym centrum. Musiał wysłać dramatyczny sygnał „Mayday”. Pomoc nadeszła za późno. Zginęło 55 osób – 20 członków załogi i 35 pasażerów. Ocalało 9 ludzi.

Jednostka od lat borykała się z kłopotami: pożarem (1986 r.), licznymi kolizjami, incydentami przechyłów. Po pożarze pokład samochodowy zalano betonową wylewką, co podniosło masę i zmieniło środek ciężkości statku. Tuż przed ostatnim rejsem trwała jeszcze naprawa uszkodzonej furty rufowej – mimo to prom wyszedł w morze z opóźnieniem, przewożąc ładunek ciężarówek i wagonów.

Ta noc…

Po północy, już na otwartym morzu, wiatr rósł do 12′ Beauforta, fale biły w burtę. Około 4:30 kapitan Andrzej Ułasiewicz zarządził alarm opuszczenia statku, a o 4:36 poszło w eter pierwsze „Mayday”. Przechył narastał. Ciężarówki miały się zrywać z mocowań. Prom tracił stateczność. O 5:12 „Heweliusz” przewrócił się do góry dnem i zatonął po ok 20 minutach na wschód od Rugii.

Warunki sztormowe uniemożliwiły szybkie dotarcie jednostek ratowniczych do miejsca katastrofy.

W lodowatej wodzie, przy porywach do 160 km/h, rozbitkowie mieli minimalne szanse. Część tratw przewracały fale, część nie napełniła się prawidłowo. Na miejsce leciały i płynęły jednostki niemieckie, duńskie i polskie, ale koordynacja akcji i zgody na loty budziły później gorzkie komentarze ratowników. Wielu poszkodowanych wyciągano już bez oznak życia. 16 ciał nigdy nie odnaleziono.

Powypadkowe postępowania wskazywały na zły stan techniczny i problemy statecznościowe, a także możliwe błędy eksploatacyjne (w tym użycie systemu przechyłowego i rozmieszczenie ładunku). Odwoławcza Izba Morska uznała, że prom nie nadawał się do żeglugi. Odpowiedzialność rozłożono m.in. na armatora i służby nadzoru. W 2005 r. ETPC stwierdził, że sprawy rodzin nie prowadzono bezstronnie, i przyznał odszkodowania. Wokół tragedii narosły hipotezy (m.in. nieujawniony raport, domniemane ładunki, manewr unikowy) – część z nich pozostaje w sferze spekulacji.

Co roku – zwłaszcza 1 listopada – morze przypomina o swoich ofiarach. Pod Rugią i w polskich portach składa się wieńce, a w Szczecinie stoi Pomnik Ofiar „Jana Heweliusza”. Kapitana Andrzeja Ułasiewicza wydobytego z wraku odnaleziono z radiotelefonem w dłoni.

fot: domena publiczna, Wikimedia

Jan HeweliuszKatastrofamaydaypolska morskaProm MS „Jan Heweliusz”
Poprzednia Informacja
Ci, którzy nie powrócili z morza żegnani są w wyjątkowy sposób
Następna Informacja
Wspominamy kapitanów którzy zginęli na morzu

Zobacz podobne

Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Paulina Ledzinska14 listopada 202513 listopada 2025

Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób
  • Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem
  • Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy
  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie