Orlen Neptun podpisał ze Smulders, producentem komponentów morskich farm wiatrowych, kontrakt na wynajem powierzchni swego terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Będzie to zaplecze budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez konsorcjum PGE i Orsted – podał koncern.
Jak poinformował w poniedziałek Orlen, zgodnie z umową zawartą między Orlen Neptun a Smulders, Świnoujście Offshore Terminal posłuży do dostaw i składowania, a także montażu platform SIP – Service Inspection Platforms, które następnie będą przetransportowane na docelowe miejsce instalacji na morzu. To druga umowa na wynajem części terminala podpisana z podmiotem zewnętrznym, spoza Grupy Orlen.
„Umowa zawarta przez Orlen Neptun ze Smulders zakłada wynajem powierzchni terminala. Będzie ona wykorzystywana jako zaplecze budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez konsorcjum PGE i Orsted” – podkreślił koncern. Wyjaśnił, że w Świnoujściu odbywać się będzie załadunek komponentów na specjalistyczne jednostki pływające, a współpraca obejmie też budowę hali produkcyjnej, w której przeprowadzane będą prace przygotowawcze, montażowe, instalacyjne i naprawcze.
Orlen przypomniał, że wcześniej Orlen Neptun zawarł podobną umowę z Ocean Winds dla morskiej farmy wiatrowej BC-Wind. Koncern ocenił jednocześnie, że Świnoujście Offshore Terminal docelowo umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin wiatrowych rocznie, stając się najważniejszym centrum instalacyjnym offshore wind w regionie Bałtyku.
„Nasze kolejne inwestycje wzmacniają bezpieczeństwo i niezależność energetyczną Polski oraz całego regionu” – wskazał prezes Orlenu Ireneusz Fąfara, cytowany w komunikacie. Jak zaznaczył, otwarty kilka miesięcy temu Świnoujście Offshore Terminal już obecnie stał się „najważniejszym centrum instalacyjnym morskiej energetyki wiatrowej w rejonie Morza Bałtyckiego”.
„Podpisaliśmy kolejny kontrakt, z liderem produkcji komponentów dla morskich farm wiatrowych, który pozwoli wykorzystać naszą infrastrukturę do magazynowania i montażu komponentów dla następnej inwestycji na morzu. To ogromna szansa dla całego regionu i polskich firm budujących swoje kompetencje w sektorze jutra, sektorze morskiej energetyki wiatrowej” – dodał Fąfara.
Orlen zwrócił uwagę, że Świnoujście Offshore Terminal został zaprojektowany tak, aby mógł przyjmować największe statki, przeznaczone do realizacji projektów morskich farm wiatrowych z turbinami o mocy około 15 MW. Lokalizacja portu instalacyjnego – jak podkreślił koncern – zapewnia dogodny dostęp kolejowy, promowy, lotniczy i drogowy, a położenie w głębi lądu gwarantuje optymalne warunki pogodowe w trakcie eksploatacji inwestycji.
„Lokalizacja portu umożliwi także obsługę międzynarodowych projektów na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich” – zaznaczył Orlen.
Świnoujście Offshore Terminal powstał jako infrastruktura przeznaczona przede wszystkim do obsługi projektów offshore Grupy Orlen, realizowanych w ramach drugiego etapu rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej, na które koncern uzyskał koncesje już w 2023 r. Chodzi o budowę pięciu farm na Bałtyku o łącznej mocy 5,2 GW.
Pierwsza z nich, Baltic East o mocy 1 GW, powstanie na wysokości Choczewa. Równolegle prowadzony jest projekt składający się z czterech koncesji zlokalizowanych w okolicy Ławicy Odrzańskiej. Wszystkie szykowane są do udziału w polskim systemie wsparcia morskich farm wiatrowych.
„Do 2035 r. planowane jest uruchomienie trzech z pięciu koncesji. Pełna realizacja wszystkich projektów ma nastąpić do 2040 r.” – podał Orlen.
Koncern zwrócił uwagę, że Smulders jest producentem konstrukcji fundamentów morskich farm wiatrowych, umożliwiających zespołom operacyjnym dostęp do turbin wiatrowych i rozdzielni w celu prowadzenia interwencji technicznych. „Firma jest zaangażowana w projekt Baltica 2, w ramach którego rozpocznie produkcję wewnętrznych platform w lokalnym zakładzie w Żarach, a następnie ich montaż w Świnoujście Offshore Terminal” – wyjaśnił Orlen.
W czerwcu br., gdy Orlen Neptun uruchamiał w Świnoujściu terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, koncern podkreślał, że jest to pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie tego typu obiektów, który będzie kluczowym zapleczem Grupy Orlen dla realizacji projektów wiatrowych drugiej fazy. Już wtedy Orlen zapowiadał również, że z terminala będą korzystały także podmioty zewnętrzne.
Według koncernu Świnoujście Offshore Terminal wpisuje się jego strategię do 2035 r., która zakłada m.in., że Grupa Orlen w ciągu najbliższych 10 lat ma osiągnąć 12,8 GW mocy zainstalowanej w odnawialnych źródłach energii, w tym około 6,4 GW z morskich farm wiatrowych.
W lipcu tego roku Orlen ogłosił, że w ramach projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, który realizuje z kanadyjskim Northland Power rozpoczęto instalację największych w Europie trubin witrowych. Uruchomienie farmy planowane jest na 2026 r. Jak zapowiada koncern, Baltic Power będzie pierwszą farmą wiatrową dostarczającą do Polski energię z morza.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć samochodowych stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.
źródło: PAP / fot: Orlen SA