Zatwierdzono rekordowy budżet na rozwój gospodarki morskiej o wartości aż 2,4 mld złotych, czyli o 400 mln więcej niż dotychczas. To największe środki przeznaczone na realizację kluczowych inwestycji w portach, statkach badawczych, terminalach gazowych i drogach wodnych. Inwestycje są w większości już w fazie przygotowań, co zapowiada szybkie tempo zrealizowanie projektów.
Mowa o przyjętym przez rząd projekcie budżetu na 2026. Minister Finansów i Gospodarki, Andrzej Domański podczas konferencji prasowej mówił, że to budżet bezpieczeństwa i inwestycji. Przekonywał, że budżet zakłada inwestycje o 8 % wyższe od wieloletniej średniej, co podkreśla jego strategiczny charakter dla kraju.
– W przyjętej przez nas ustawie budżetowej na rok 2026 prognozujemy wzrost gospodarczy na poziomie 3,5% i spadek inflacji do 3% przy realnym wzroście wynagrodzeń na poziomie 6,4% i przeznaczamy – informował minister.
Jak podkreślał Domański w projekcie zabezpieczono pieniądze na kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Wymieniał inwestycje jak jak pierwsza elektrownia jądrowa, CPK, ważne projekty kolejowe oraz rozwój i bezpieczeństwo gospodarki morskiej.
– W obszarze gospodarki morskiej wydatki budżetu państwa zaplanowane zostały w kwocie 2,4 mld zł, w tym 0,2 mld zł pozwalające na wdrożenie realizacji programu wieloletniego „Budowa statków szkolno-badawczych dla uczelni morskich – informował minister.
Minister finansów i gospodarki mówił o mocnej i rosnącej gospodarce kraju:
– Polska dołącza do grupy 20. największych gospodarek na świecie! Wzrost gospodarczy przyspiesza, co sprawia, że jesteśmy obecnie najszybciej rosnąca, dużą unijną gospodarką – przekazał Domański.
Oto, co przewiduje plan rządowy i jak wygląda stan prac nad poszczególnymi projektami:
1. Budowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu, w tym nowego terminala kontenerowego
To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych na polskim wybrzeżu. Zaplanowana do zakończenia do końca 2028 roku. Budowa terminala kontenerowego obejmuje tor podejściowy, pirs oraz drogi dojazdowe. W maju ogłoszono przetarg na program funkcjonalno-użytkowy i projekty budowlane wraz z niezbędnymi pozwoleniami i harmonogramem prac. Start prac projektowych przewidziano na IV kwartał 2027 r. Terminal ma być umiejscowiony na pirsie na Zatoce Pomorskiej, osłonięty falochronem. Jest też aktualna decyzja środowiskowa. Zaskarżenie środowiskowe zostało odrzucono, co przybliża inwestycję do realizacji.
2. Budowa statków szkolno-badawczych.
Minister wymienia te projekty jako kluczowe dla rozwoju szkolnictwa morskiego i badawczego w kraju. Chodzi o następcę Nawigatora XXI dla Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz nowy żaglowiec dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Budowa nowego Nawigatora pochłonie 650 milionów złotych. Statek będzie wyposażony w zaawansowane technologie, m.in. roboty podwodne i systemy automatyki. Wodowanie zaplanowano na drugą połowę 2027 roku.
3. Budowa infrastruktury dostępowej do terminala gazowego FSRU w Zatoce Gdańskiej
Ma to zapewnić 30% roczne zapotrzebowanie polskiej gospodarki na gaz. Prace przygotowawcze ruszyły. Obejmują budowę falochronu, nabrzeża, podmorskiego i lądowego gazociągu (Gdańsk–Kolnik–Gardeja–Gustorzyn). Dotyczy to również około 250 km gazociągów lądowych. Względem możliwości terminal ma regazyfikować do 6,1 mld m³ gazu rocznie. Grupa Orlen odpowiada za zabezpieczenie całej przepustowości. W części morskiej zostali wybrani wykonawcy, w których 70% to polskie firmy. Całość inwestycji wspierana jest przez fundusz „Łącząc Europę”. Dofinansowanie wynosi około 19,6 mln euro.
4. Budowa toru wodnego do portu w Elblągu
Mowa o przekopie Mierzei Wiślanej, która stanie się użytkowa dla większych jednostek pływających niż obecnie. Trwa etap V inwestycji. W planie tor wodny na rzece Elbląg ma mieć szerokości 36 metrów i głębokości 5 metrów. Obecnie głębokość basenu portowego to tylko 2,5 metrów. Ponadto powstanie obrotnica o średnicy 160 metrów na odcinku od rozwidlenia z Kanałem Jagiellońskim do mostu Unii Europejskiej. Ogłoszono przetarg na dokumentację projektową i analizy techniczne. Szacuje się, że pierwsze statki mają zawitać już za rok.
5. Poprawa dostępu do portu w Szczecinie
Dotyczy to budowy tzw. „mijanki” na torze wodnym szczecińskiego portu. To inwestycja, która zwiększy przepustowość i elastyczność żeglugową, umożliwiając jednoczesny ruch w obu kierunkach.
fot. Andrzej Domański (platforma Facebook)