Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Statek, który wozi rakiety: Canopée w Szczecinie
Aktualności Ważne

Statek, który wozi rakiety: Canopée w Szczecinie

Przez LK18 sierpnia 202518 sierpnia 2025

Canopée to pierwszy na świecie hybrydowy statek zaprojektowany specjalnie do przewozu rakiet kosmicznych Ariane 6. Jego stalowy kadłub powstał w Polsce. Od niedawna miniaturę jednostki można obejrzeć w Morskim Centrum Nauki w Szczecinie.

Kosmos na wyciągnięcie ręki

Od niedawna na wystawie stalej w Morskim Centrum Nauki można obejrzeć nowy eksponat — miniaturę statku Canopée. Eksponat jest prezentowany na pierwszym piętrze – tuż przed wejściem do planetarium. Jego odsłonięcie było również okazją do ciekawego spotkania. Goście mogli wysłuchać wykładu „Tam, gdzie niebo spotyka się z morzem, czyli Ariane i Canopée na wspólnym kursie”.

Dzięki nowemu eksponatowi odwiedzający wystawę będą mogli zobaczyć z bliska, jak wygląda jednostka, która łączy dwa światy – morza i kosmosu. Z jednej strony to zaawansowany technicznie statek, a z drugiej – istotne ogniwo w projekcie rakiet Ariane 6, które w najbliższych latach mają wynosić satelity w przestrzeń kosmiczną.

Statek do zadań specjalnych

Canopée to nie tylko zwykły frachtowciec. To statek o wyraźnie określonej misji – przewozi elementy nowej rakiety Ariane 6 z Europy do Gujany Francuskiej. Na jego pokład trafiają m.in. ogromne zbiorniki paliwa, segmenty silników i części kadłuba rakiety. To ładunki wymagające szczególnej ostrożności – dlatego statek został zaprojektowany tak, by zapewnić maksymalną stabilność.

Na wyposażeniu Canopée znajduje się specjalny system „anti-heeling”, który pozwala błyskawicznie korygować przechyły boczne. To ważne, gdy w ładowni znajdują się elementy warte setki milionów euro. Interesujące jest też, że jednostka pracuje w tak zwanym ograniczonym systemie załadunku, co oznacza że, każdy element ładuje się tylko raz w Europie i rozładowuje dopiero w Ameryce Południowej.

Polska stocznia w kosmicznym projekcie

Canopée pływa pod francuską banderą, jednak w jego historii ważny udział ma także Polska. Stalowy kadłub o masie około 3000 ton powstał w Partner Stocznia z Polic. Składał się z 94 sekcji, które polscy stoczniowcy złożyli na pochylni i przekazali dalej do holenderskiej stoczni Neptune Shipyards, która odpowiadała za końcowy montaż. 

— „Armator zażyczył sobie podwyższonej jakości odkształceń kadłuba w stosunku do standardu AICS No.47, który jest zbiorem przepisów klasyfikacyjnych, zawierających wartości odkształcenia kadłuba, określających normę dla tych odkształceń. Zwykle wartość pionowych odkształceń może wynosić 5-6 mm, w naszym przypadku było to 3mm” – przekazał Piotr Szynaka, dyrektor Produkcji w Partner Stocznia. 

Zielona rewolucja 

Canopée wyróżnia się też napędem. Poza tradycyjnymi silnikami dieslowymi statek wyposażony został w cztery żagle. Każdy z nich ma powierzchnię 363 m², czyli tyle, co trzy korty tenisowe ustawionym obok siebie, i wznosi się na wysokość 36 metrów – przybliżoną wysokość 12-piętrowego bloku mieszkalnego. 

Jednak te żagle nie wymagają załogi wspinającej się na maszty – są ustawiane automatycznie przez mechanizmy sterowane komputerowo. To system analizuje kierunek i siłę wiatru, po czym ustawia żagle ww właściwej pozycji. Dzięki temu silniki mogą pracować w trybie oszczędnościowym, co zmniejsza zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. To rozwiązanie wpisuje Canopée w kategorię tzw. green vessels, czyli jednostek przyjaznych środowisku.

Morze i kosmos

Przykład Canopée pokazuje, jak ściśle łączą się ze sobą technologie morskie i kosmiczne. Aby rakieta mogła wznieść się w niebo, najpierw musi bezpiecznie dopłynąć na miejsce startu. W tym procesie swoje miejsce znalazła także polska stocznia, która pokazała, że potrafi sprostać nawet najbardziej wymagającym zadaniom.

Dzięki nowemu eksponatowi w Morskim Centrum Nauki każdy może poczuć, że tak wielkie projekty inżynieryjne mają swój ślad także blisko nas, nad Odrą. 

Fot. Morskie Centrum Nauki

Canopéefrachtowiecjednostkajednostka hybrydowakosmosMCNminiaturaMorskie Centrum NaukiPolicepolska morskapolska-morskaSzczecinwystawa
Poprzednia Informacja
Bulk Cargo – Port Szczecin wkracza na rynek offshore wind
Następna Informacja
NASA może stracić satelity: Decyzja w rękach Trumpa

Zobacz podobne

Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego – ORKA jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski

Paulina Ledzinska18 listopada 202518 listopada 2025

Niedrogi czujnik do wykrywania w wodzie związków z fajerwerków

Paulina Ledzinska18 listopada 202518 listopada 2025

Nowy etap dla Świnoujścia: Przełomowe operacje LNG

LK18 listopada 202518 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego – ORKA jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski
  • Niedrogi czujnik do wykrywania w wodzie związków z fajerwerków
  • Nowy etap dla Świnoujścia: Przełomowe operacje LNG
  • Vestas pod lupą radnych: Wyjazdowa komisja w szczecińskiej fabryce
  • Zobacz kielich sprzed 300 lat [ZDJĘCIA]

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Spotkanie ekspertów: „Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia”

LK16 listopada 202516 listopada 2025
16 listopada 202516 listopada 20250

„Barierą jest cena zielonego wodoru na rynku” –...

Paulina Ledzinska16 listopada 202515 listopada 2025
16 listopada 202515 listopada 20250

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie