Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Port Zewnętrzny w Gdyni i logistyka z nim związana muszą powstać w szybkim tempie
Aktualności Porty Ważne

Port Zewnętrzny w Gdyni i logistyka z nim związana muszą powstać w szybkim tempie

Przez Paulina Ledzinska6 sierpnia 202510 września 2025

Port Zewnętrzny w Gdyni i logistyka z nim związana muszą powstać w szybkim tempie – powiedział przewodniczący sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych Marek Biernacki (PSL-TD). Posłowie zapoznali się z informacją o transportach sprzętu wojskowego w Polsce.

Biernacki powiedział po wtorkowym posiedzeniu komisji, że informację na ten temat „ze szczególnym uwzględnieniem głównego portu przeładunkowego NATO w Gdyni” przedstawił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Informacji udzielali też posłom przedstawiciele Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

– Rozmowa dotyczyła gospodarki morskiej, a nie całej infrastruktury krytycznej kraju i jej przygotowania na czas zagrożenia. Omawiana była filozofia działania portu w Gdyni i Droga Czerwona, która ma zapewnić mu połączenie z pominięciem obecnej gdyńskiej estakady Kwiatkowskiego – poinformował PAP Biernacki.

Zaznaczył, że informacja wiceministra oraz uwaga wszystkich osób skupiła się przede wszystkim na tym, że ciągle nie ma „wyraźnie i jednoznacznie określonej decyzji o budowie Drogi Czerwonej, która musi powstać w ciągu co najmniej trzech lat”.

– To czas, który nas bardzo wszystkich goni, ponieważ ma dojść do budowy – rozpisania przetargu na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego dotyczącego powstania Portu Zewnętrznego – wyjaśnił.

Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia obejmuje budowę nowego pirsu – sztucznego półwyspu przedłużającego Molo Węglowe, razem z nowymi połączeniami – kolejowym oraz drogowym.

Według niego prace nad tym połączeniem drogowym powinny zostać przyspieszone.

– To jedyny port NATO w Polsce i najważniejszy port Paktu na Bałtyku. Droga Czerwona jest po prostu koniecznością – ocenił. – To projekt militarny i musimy się starać o jak najszybszą jego realizację. Co z tego, że będziemy mieli zakupione czołgi, że będziemy mieli wojskowy sprzęt, co z tego, że partnerzy w sytuacji zagrożenia będą chcieli nam pomóc, jeśli nie będą mogli do nas ani dopłynąć, ani dojechać – tłumaczył zainteresowanie komisji tym projektem.

Podkreślił, że wiceminister Marchewka mówił, że nie wyobraża sobie, żeby Droga Czerwona nie powstała w krótkim czasie i resort jest w tej sprawie zdeterminowany.

– Nam brakuje jednak określonych terminów – stwierdził.

Powiedział PAP, że temat logistyki dotyczy bezpieczeństwa całego kraju w sytuacji zagrożenia militarnego i będzie kontynuowany podczas prac komisji.

– Nie można zapominać, że tak naprawdę to logistyka decyduje o wyniku wojny podkreślił przewodniczący.

Biernacki zaznaczył, że szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego Rafał Syrysko przedstawił też komisji informację o bieżących działaniach ABW związanych z zagrożeniami dla bezpieczeństwa państwa.

– Była to informacja dotycząca ostatnich zatrzymań szpiegów w Polsce. Informacja była klauzulowana, więc nie mogę niczego zdradzić z tej tajnej wypowiedzi pana ministra – zaznaczył dopytywany przez PAP Biernacki.

1 sierpnia premier Donald Tusk i minister koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak poinformowali o zatrzymaniu przez ABW i aresztowaniu przez sąd na trzy miesiące szpiega działającego przeciw Polsce i sojusznikom z NATO. To obywatel jednego z państw azjatyckich powstałych po upadku ZSRS, kadrowy oficer wywiadu wojskowego, prowadzący pod przykryciem dyplomatycznym w jednym z państw europejskich działalność wywiadowczą godzącą w bezpieczeństwo RP i wojskowe struktury sojuszniczych członków NATO.

Prokuratura przedstawiła mu zarzut brania udziału w działalności obcego wywiadu od 15 marca do 30 lipca w Bydgoszczy i Warszawie. Zatrzymany 30 lipca w Bydgoszczy mężczyzna nie przyznał się do popełnienia zarzucanego mu czynu; złożył krótkie wyjaśnienia.

Wcześniej premier Tusk poinformował, że mamy 32 osoby zatrzymane i podejrzane o współpracę z rosyjskimi służbami, które zlecały akty dywersji albo pobicie. Dodał, że wśród nich są Rosjanie, Ukraińcy, Białorusini, jest też Polak i Kolumbijczyk.

Podczas wtorkowego posiedzenia posłowie dokonali zmian w prezydium komisji. W ramach rotacyjnego kierownictwa nowym przewodniczącym został Kazimierz Plocke (KO), zastąpił przewodniczącego Biernackiego. Nowymi wiceprzewodniczącymi zostali szef klubu KO Zbigniew Konwiński i Krzysztof Tuduj (Konfederacja). Do wtorku byli nimi Waldemar Andzel (PiS) i Mirosław Suchoń (Polska2050-TD).

Siódmym członkiem komisji jest wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty (Lewica). 

fot: Urząd Morski w Gdyni

GdyniaLogistykaMarek Biernackipolska morskaPolskie Portyport NATOPort Zewnętrzny
Poprzednia Informacja
Koncern BP dokonał największego odkrycia złoża ropy i gazu od 25 lat
Następna Informacja
Zboże rusza w świat – Port Gdańsk gotowy na eksportowy szczyt

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie