Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Tankowce z rosyjską i irańską ropą pływają pod fałszywą karaibską banderą

Co najmniej 90 tankowców przewożących ropę z Rosji i Iranu pływa pod fałszywą banderą Sint Maarten, Aruby lub Curaçao – podaje śledczy portal Follow the Money. Wyspy te, będące częścią Królestwa Niderlandów, nie mają oficjalnych rejestrów okrętowych. Nadużycia są możliwe dzięki prywatnej firmie MSTA, która wydaje nielegalne certyfikaty i dokumenty rejestracyjne.

Tankowce te, pozbawione faktycznej rejestracji w uznanym państwie bandery, działają de facto poza międzynarodowym systemem nadzoru i są nieubezpieczone. To oznacza ryzyko poważnych katastrof ekologicznych. Większość z nich należy do tzw. „floty cieni”, która omija zachodnie sankcje na eksport rosyjskiej i irańskiej ropy. Według danych aż 73 z 92 zidentyfikowanych jednostek transportuje ropę objętą sankcjami, a niemal połowa figuruje na czarnych listach USA, UE lub Wielkiej Brytanii.

Dokumenty dla statków oraz fałszywe certyfikaty dla marynarzy oferuje firma Maritime Safety & Technical Administration (MSTA), oficjalnie zarejestrowana w Beverly Hills w USA, choć infrastruktura cyfrowa sugeruje powiązania z Indiami. Od maja 2024 do czerwca 2025 r. MSTA zarejestrowała 76 tankowców, z których wiele już wcześniej było objętych sankcjami. Dochodzenie ujawnia również związki niektórych statków z irańską firmą państwową Sepehr Energy oraz siecią transportową powiązaną z Hezbollahem i Huti.

Według analityków problem pogłębia się wraz z zaostrzeniem sankcji. Liczba tankowców pod fałszywą banderą wzrosła w ciągu dwóch lat siedmiokrotnie. Zdaniem ekspertów branży morskiej tworzy się „równoległy rynek” transportu ropy, całkowicie poza międzynarodowym systemem nadzoru i odpowiedzialności.

Władze holenderskie już w 2024 r. informowały ONZ-towską Międzynarodową Organizację Morską (IMO) o nadużyciach. Mimo to liczba zarejestrowanych przez MSTA jednostek nadal rośnie. Ministerstwo infrastruktury przyznaje, że problem dotyczy całego Królestwa, ale wskazuje, że działania przeciwko fałszerstwom leżą w gestii rządów autonomicznych wysp – uznają one zwierzchnictwo króla Holandii, ale mają własną politykę wewnętrzną.

Lokalni inspektorzy, m.in. z Sint Maarten, ostrzegają, że proceder szkodzi reputacji Holandii. Alarmują oni, że nieuregulowana działalność floty cieni stanowi zagrożenie zarówno dla bezpieczeństwa morskiego, jak i porządku sankcyjnego.

źródło: PAP

fot. Pixabay / Fotiniya (domena publiczna)

Zobacz podobne

Żaglowiec Fryderyk Chopin zwycięzcą drugiego etapu The Tall Ships Races w Aberdeen

Daria Czaja

Rosyjskie Federalna Służba Bezpieczeństwa będzie nadzorować wejścia zagranicznych statków do wszystkich portów

Daria Czaja

Korea Północna: do jesieni przyszłego roku powstanie nowy niszczyciel o wyporności 5 tysięcy ton

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie