Światowa Rada Żeglugi (WSC- World Shipping Council) opublikowała dane za 2024 rok dotyczące utraconych kontenerów na morzu. Zatonęło łącznie 576 kontenerów, co oznacza wzrost względem poprzedniego roku. WSC wskazuje, że zmiana tras żeglugowych z pominięciem Zatoki Adeńskiej i Morza Czerwonego przyczyniła się do tej liczby.
Dla przykładu, w 2023 roku było ich 221. Mimo wzrostu, wynik ten nadal pozostaje poniżej średniej z ostatnich dziesięciu lat, wynoszącej 1 274 kontenery rocznie.
Główną przyczyną strat była zmiana tras żeglugowych. Z powodu zagrożeń w rejonie Morza Czerwonego, wiele statków omijało Zatokę Adeńską, kierując się trasą wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Według WSC liczba przepłynięć w tym rejonie wzrosła o 191% w porównaniu do roku 2023. Przylądek Dobrej Nadziei jest znany z trudnych warunków morskich. Szacuje się, że około 200 kontenerów zatonęło w tym regionie.
Pomimo trudnych warunków, odsetek kontenerów utraconych względem całkowitego wolumenu pozostaje niski – to około 0,0002% z przewiezionych globalnie 250 milionów kontenerów.
W raporcie opisano także działania podejmowane przez branżę w celu ograniczenia strat. Obejmują one wprowadzenie obowiązku zgłaszania utraty kontenerów do Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) od 2026 roku, projekt badawczy Top Tier dotyczący przyczyn strat, nowy branżowy system weryfikacji niebezpiecznych ładunków oraz planowane zmiany przepisów w zakresie przewozu węgla drzewnego.
fot: ilustracyjne, envato.elements