Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Eksperci: Bałtyk to szansa na transformację energetyki, ale trzeba działań państwa
Aktualności Ważne

Eksperci: Bałtyk to szansa na transformację energetyki, ale trzeba działań państwa

Przez LK4 lipca 20254 lipca 2025

Bałtyk jest szansą na transformację energetyki – stwierdzili eksperci podczas debaty „Transformacja energetyczna na morzu: szanse dla Polski i wyzwania dla biznesu”. Zaznaczyli, że potrzebne są odważne działania państwa, inwestycje w infrastrukturę i wzmocnienie lokalnych firm.

Podczas debaty „Transformacja energetyczna na morzu: szanse dla Polski i wyzwania dla biznesu” zorganizowanej w czwartek przez Fundację SET, eksperci ocenili, że Bałtyk to przyszłość polskiej energetyki, ale żeby tę szansę wykorzystać, konieczne są zdecydowane i odważne działania państwa i polskich firm.

-„Dziś około 40 proc. energii w Polsce pochodzi z odnawialnych źródeł, ale bez rozwiniętej infrastruktury – przede wszystkim magazynów energii – nie zbudujemy stabilnego systemu energetycznego opartego na OZE” – stwierdził prezes Fundacji SET Wojciech Dąbrowski. Podkreślił, że morskie farmy wiatrowe są jednym z filarów transformacji, ale wymagają ogromnych nakładów planistycznych, technologicznych i logistycznych. „Offshore to (…)tysiące operacji – od badań dna morskiego, budowy fundamentów, przez kładzenie kabli, aż po pracę wyspecjalizowanych statków instalacyjnych” – wskazał.

Dąbrowski zwrócił uwagę, że to wszystko wymaga pilnowania harmonogramów, aby prace przebiegały szybko „bo koszty pracy ludzi i urządzeń na morzu są dużo wyższe aniżeli na lądzie”, co może wpływać na koszty energii elektrycznej z morskich farm wiatrowych. Ocenił, że inwestycje w morską energetykę na Bałtyku docelowo pochłoną kilkaset miliardów złotych.

-„Zadaniem dla dzisiejszych inwestorów jest, aby jak najwięcej tych środków pozostało w polskich przedsiębiorstwach” – dodał.

Zdaniem prezesa Enmaro Macieja Olczaka Polska dysponuje ogromnym potencjałem przemysłowym i inżynierskim, który może być z powodzeniem wykorzystany w projektach offshore.

-„Mamy silny przemysł stoczniowy, stalowy, wysoko wykwalifikowane kadry i doświadczenie w projektach oil & gas, do tego silne instytucje finansowe. Co więcej – nasze firmy już dziś są obecne w globalnych łańcuchach dostaw” – zauważył Olczak. Prezes Enmaro podkreślił, że polskie przedsiębiorstwa chcąc zwiększyć swoje kompetencje w projektach energetycznych, w tym inwestycjach na morzu powinny postawić na transfer wiedzy od partnerów zagranicznych. W jego opinii nie da się w prostej linii „wejść z lądu na projekty na morzu”. „Różni je nie tylko specyfika, regulacje, ale także poziom wynagrodzeń osób pracujących na morzu, który jest znacznie wyższy niż na lądzie, alerównież kompetencje tych osób i właściwy ich dobór dla odpowiedniej fazy projektu” – przekazał Olczak.

Jego zdaniem ważne jest także wdrożenie „zapisów” legislacyjnych, które będą dawać przewagę podmiotom lokalnym. „Nie zbudujemy wiedzy ani kadr, jeśli pozwolimy firmom zagranicznym na całkowite przejęcie lokalnego rynku” – stwierdził. „Polskie firmy natomiast muszą postawić na równoległy rozwój biznesu za granicą, zbudować silne więzi z podmiotami o podobnej skali działania, ale z większymi kompetencjami. To pozwala na udział w dużych projektach kapitałowych rozkładając siły i ryzyka na partnerów” – zaznaczył prezes Enmaro.

Jak zauważył prezes Morskiej Agencji Gdynia Michał Śmigielski, polskie porty mogą skorzystać na inwestycjach w morskie farmy wiatrowe. „Niestety, środki z KPO płyną do portów nierównomiernie. Przykładem jest pominięcie Władysławowa, które dziś częściowo obsługuje Baltic Power i ma bardzo dobre, strategiczne położenie względem innych projektów. Mógłby to być także port serwisowy dla platform wiertniczych Lotos Petrobaltic” – zauważył Śmigielski.

Według eksperta wszystkie polskie projekty powinny być budowane z polskich portów instalacyjnych. „Tego niestety nie udało się dotąd zrealizować” – podkreślił Śmigielski. Jego zdaniem największym problemem w Polsce jest brak spójnej, długoterminowej polityki rozwoju portów morskich. „Podstawowym problemem jest jednak opóźnienie i braki inwestycji w infrastrukturę portową. Pomogłoby na pewno powołanie Ministerstwa Żeglugi i Gospodarki Morskiej, gdzie powinno się stworzyć osobny departament odpowiedzialny za MEW” – wskazał prezes Morskiej Agencji Gdynia.

W jego oceni brakuje odpowiednich mechanizmów, by zabezpieczać local content w projektach offshore. „Możemy produkować wiele elementów w Polsce, ale zlecenia często trafiają za granicę. Zidentyfikowaliśmy wiele firm z 100 proc. polskim kapitałem, które chcą wejść na rynek offshore wind. Niestety, dla mniejszych podmiotów bariera wejścia jest często nie do przejścia” – dodał.

Paweł Majewski z Fundacji SET (prezes PGNiG w latach 2020-22) zwrócił natomiast uwagę, że gaz wspiera stabilność systemu elektroenergetycznego w przejściowym okresie transformacji. „W dłuższej perspektywie jego znaczenie będzie malało, ale dziś jest niezbędny dla elastyczności i bezpieczeństwa dostaw” – powiedział Majewski. Podkreślił także ważną rolę gazu ziemnego w modernizacji systemów ciepłowniczych, które w Polsce nadal opierają się głównie na węglu.

-„W 2023 roku Polska sprowadziła 14,1 mld m sześc. gazu, głównie przez terminal LNG w Świnoujściu i Baltic Pipe. Dodatkowo budujemy nowy terminal FSRU w Gdańsku, który ma rozpocząć pracę w 2028 roku i zaspokajać nawet 30 proc. krajowego zapotrzebowania. To strategiczna inwestycja dla bezpieczeństwa energetycznego Polski” – dodał.

źródło: PAP; foto: Baltic Wind EU

InwestycjeMorze BałtyckieOffshorepolska-morskarozwójSET
Poprzednia Informacja
Są zamówienia, ale nie ma fachowców. Polskie stocznie potrzebują rąk do pracy
Następna Informacja
Wicewojewoda małopolski: wzrosło zasolenie Wisły na granicy Śląska i Małopolski

Zobacz podobne

Szwecja wzmocni w 2026 r. wschodnią flankę NATO na lądzie, morzu oraz w powietrzu

Paulina Ledzinska10 października 202510 października 2025

Morze Bałtyckie na celowniku Rosji 

Paulina Ledzinska10 października 202510 października 2025

Wystartowało Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni

Paulina Ledzinska10 października 202510 października 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Szwecja wzmocni w 2026 r. wschodnią flankę NATO na lądzie, morzu oraz w powietrzu
  • Morze Bałtyckie na celowniku Rosji 
  • Wystartowało Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni
  • „Szczecin też ma morze”: Politechnika Morska pokazuje swoją siłę na BaltExpo 
  • PGZ prezentuje uzbrojenie na BALTEXPO 2025

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca Polki na statkach badawczych...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

ZUS dla marynarzy, zdaniem eksperta, to rozwiązanie na...

DC22 kwietnia 202522 kwietnia 2025
22 kwietnia 202522 kwietnia 20250

Ekspert przestrzega marynarzy: Zapewnijcie bezpieczeństwo sobie i swojej...

DC18 kwietnia 202518 kwietnia 2025
18 kwietnia 202518 kwietnia 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.
Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko