Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Wystartowało Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni
Aktualności Ważne Żegluga

Wystartowało Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni

Przez Paulina Ledzinska10 października 202510 października 2025

W Gdyni rozpoczęła się 24. edycja Forum Gospodarki Morskiej. Wydarzenie odbywa się 10 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, otwierając Forum, podkreślał strategiczne znaczenie polskich portów i całej gospodarki morskiej dla rozwoju kraju i jego bezpieczeństwa. Jego zdaniem, inwestycje w infrastrukturę morską mają dziś wymiar nie tylko gospodarczy, ale również energetyczny i obronny.

„Z danych resortu infrastruktury wynika, że tylko w 2024 roku przeładunki w polskich portach wzrosły o kilkanaście procent”

— Rozwój gospodarki morskiej to zwiększenie szeroko rozumianego bezpieczeństwa naszego kraju. Gospodarka morska, porty, żegluga – to wszystko wiąże się z naszym bezpieczeństwem gospodarczym, bezpieczeństwem energetycznym, militarnym czy żywnościowym. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo gospodarcze, to myślę, że na liczbach widać, jak zwiększa się rola naszych portów. Ubiegły rok to rekordowe wyniki finansowe naszych portów. To pokazuje, że porty stają się jednym z filarów stabilności i rozwoju Polski – rozpoczął wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Po omówieniu rosnącej roli portów i wyników przeładunkowych, wiceminister przeszedł do kwestii bezpieczeństwa energetycznego.

— To tutaj, na wybrzeżu, realizowane są najważniejsze inwestycje, które zwiększają nasze bezpieczeństwo energetyczne. Budowany jest w porcie terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. Budowane są również porty serwisowe w mniejszych ośrodkach. Realizujemy inwestycje dzięki odblokowanemu Krajowemu Planowi Odbudowy za kwotę ponad 1,5 miliarda złotych, po to, żeby zwiększyć nasze bezpieczeństwo energetyczne. W Zatoce Gdańskiej powstaje terminal FSRU, który zaspokoi zapotrzebowanie Polski na gaz na poziomie 30 procent – dodał.

Marchewka odniósł się również do kwestii bezpieczeństwa żywnościowego, wskazując na inwestycje w rozwój infrastruktury portowej, które mają wzmocnić pozycję Polski na rynku eksportu produktów rolnych.

— Budujemy terminal należący w 100 procentach do Skarbu Państwa, który w Gdańsku będzie największym terminalem zbożowym w kraju. To inwestycja, która zwiększy nasze bezpieczeństwo żywnościowe i pozwoli polskim rolnikom szybciej oraz bardziej konkurencyjnie sprzedawać swoje produkty za granicę – podkreślił wiceminister.

— Rząd podjął decyzję o największym w historii programie inwestycyjnym dla naszych uczelni morskich. Uniwersytet Morski w Gdyni zyska nowy żaglowiec – następcę Daru Młodzieży. Jesteśmy z tego dumni, bo obecna jednostka przez 40 lat była wizytówką Polski na morzach i oceanach całego świata, i najwyższy czas, by zastąpić ją nowym statkiem. Polska zasługuje na nowy żaglowiec, który będzie jej wizytówką na morzach i oceanach całego świata. Właśnie dlatego stworzyliśmy program budowy statków dla uczelni morskich o wartości blisko miliarda złotych podsumował Marchewka.

„Forum w Gdyni od lat stanowi platformę wymiany wiedzy i doświadczeń między ekspertami z kraju i zagranicy”

— Już od ponad 20 lat tematyka Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni koncentruje się na najważniejszych sprawach dla międzynarodowej i krajowej gospodarki morskiej. Wybór tematów poprzedzony jest wieloma rozmowami z przedstawicielami branży morskiej. W tygodniu po FGM Międzynarodowa Organizacja Morska zdecyduje o skali dekarbonizacji żeglugi światowej co będzie miało istotne konsekwencje dla całej gospodarki morskiej, a w szczególności dla armatorów, stoczni, producentów napędów a także dla portów i terminali – zaznacza Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej.

Prelegenci i eksperci omawiają aktualną sytuację w branży morskiej.Rozmawiają też o wyzwaniach, jakie stoją przed sektorem w zmieniającej się sytuacji geopolitycznej.

— Głównymi tematami forum będzie podpisanie umowy na budowę następcy Daru Młodzieży oraz dekarbonizacja w żegludze. Dosłownie w kolejnym tygodniu po naszym forum Międzynarodowa Organizacja Morska zdecyduje o tym, jakie paliwa będą paliwami przyszłości w Żegludze Międzynarodowej. O wadze tych decyzji nie muszę Państwa przekonywać – dodaje Kalicki.

zdjęcia: Polska Morska

Tegoroczna edycja opiera się na pięciu głównych blokach tematycznych:

  1. Porty morskie
  2. Logistyka morska
  3. Energia odnawialna
  4. Biznes w żeglarstwie
  5. Cyberbezpieczeństwo i żegluga autonomiczna

Gośćmi specjalnymi tegorocznej edycji są m.in. Gavin Gulia – ambasador Republiki Malty w Polsce, Dorota Lost-Siemińska z Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Arkadiusz Marchewka – wiceminister infrastruktury.

Organizatorami Forum są Miasto Gdynia i Agencja Rozwoju Gdyni. Partnerem strategicznym jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia, a partnerem merytorycznym – firma Inter Marine.

zdjęcia: Polska Morska

forum gospodarki morskiejGdyniaGospodarka Morskapolska morskażegluga
Poprzednia Informacja
„Szczecin też ma morze”: Politechnika Morska pokazuje swoją siłę na BaltExpo 
Następna Informacja
Morze Bałtyckie na celowniku Rosji 

Zobacz podobne

Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Paulina Ledzinska14 listopada 202513 listopada 2025

Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób
  • Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem
  • Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy
  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie