W Gdyni rozpoczęła się 24. edycja Forum Gospodarki Morskiej. Wydarzenie odbywa się 10 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, otwierając Forum, podkreślał strategiczne znaczenie polskich portów i całej gospodarki morskiej dla rozwoju kraju i jego bezpieczeństwa. Jego zdaniem, inwestycje w infrastrukturę morską mają dziś wymiar nie tylko gospodarczy, ale również energetyczny i obronny.
„Z danych resortu infrastruktury wynika, że tylko w 2024 roku przeładunki w polskich portach wzrosły o kilkanaście procent”
— Rozwój gospodarki morskiej to zwiększenie szeroko rozumianego bezpieczeństwa naszego kraju. Gospodarka morska, porty, żegluga – to wszystko wiąże się z naszym bezpieczeństwem gospodarczym, bezpieczeństwem energetycznym, militarnym czy żywnościowym. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo gospodarcze, to myślę, że na liczbach widać, jak zwiększa się rola naszych portów. Ubiegły rok to rekordowe wyniki finansowe naszych portów. To pokazuje, że porty stają się jednym z filarów stabilności i rozwoju Polski – rozpoczął wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Po omówieniu rosnącej roli portów i wyników przeładunkowych, wiceminister przeszedł do kwestii bezpieczeństwa energetycznego.
— To tutaj, na wybrzeżu, realizowane są najważniejsze inwestycje, które zwiększają nasze bezpieczeństwo energetyczne. Budowany jest w porcie terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. Budowane są również porty serwisowe w mniejszych ośrodkach. Realizujemy inwestycje dzięki odblokowanemu Krajowemu Planowi Odbudowy za kwotę ponad 1,5 miliarda złotych, po to, żeby zwiększyć nasze bezpieczeństwo energetyczne. W Zatoce Gdańskiej powstaje terminal FSRU, który zaspokoi zapotrzebowanie Polski na gaz na poziomie 30 procent – dodał.
Marchewka odniósł się również do kwestii bezpieczeństwa żywnościowego, wskazując na inwestycje w rozwój infrastruktury portowej, które mają wzmocnić pozycję Polski na rynku eksportu produktów rolnych.
— Budujemy terminal należący w 100 procentach do Skarbu Państwa, który w Gdańsku będzie największym terminalem zbożowym w kraju. To inwestycja, która zwiększy nasze bezpieczeństwo żywnościowe i pozwoli polskim rolnikom szybciej oraz bardziej konkurencyjnie sprzedawać swoje produkty za granicę – podkreślił wiceminister.
— Rząd podjął decyzję o największym w historii programie inwestycyjnym dla naszych uczelni morskich. Uniwersytet Morski w Gdyni zyska nowy żaglowiec – następcę Daru Młodzieży. Jesteśmy z tego dumni, bo obecna jednostka przez 40 lat była wizytówką Polski na morzach i oceanach całego świata, i najwyższy czas, by zastąpić ją nowym statkiem. Polska zasługuje na nowy żaglowiec, który będzie jej wizytówką na morzach i oceanach całego świata. Właśnie dlatego stworzyliśmy program budowy statków dla uczelni morskich o wartości blisko miliarda złotych podsumował Marchewka.
„Forum w Gdyni od lat stanowi platformę wymiany wiedzy i doświadczeń między ekspertami z kraju i zagranicy”
— Już od ponad 20 lat tematyka Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni koncentruje się na najważniejszych sprawach dla międzynarodowej i krajowej gospodarki morskiej. Wybór tematów poprzedzony jest wieloma rozmowami z przedstawicielami branży morskiej. W tygodniu po FGM Międzynarodowa Organizacja Morska zdecyduje o skali dekarbonizacji żeglugi światowej co będzie miało istotne konsekwencje dla całej gospodarki morskiej, a w szczególności dla armatorów, stoczni, producentów napędów a także dla portów i terminali – zaznacza Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej.
Prelegenci i eksperci omawiają aktualną sytuację w branży morskiej.Rozmawiają też o wyzwaniach, jakie stoją przed sektorem w zmieniającej się sytuacji geopolitycznej.
— Głównymi tematami forum będzie podpisanie umowy na budowę następcy Daru Młodzieży oraz dekarbonizacja w żegludze. Dosłownie w kolejnym tygodniu po naszym forum Międzynarodowa Organizacja Morska zdecyduje o tym, jakie paliwa będą paliwami przyszłości w Żegludze Międzynarodowej. O wadze tych decyzji nie muszę Państwa przekonywać – dodaje Kalicki.






Tegoroczna edycja opiera się na pięciu głównych blokach tematycznych:
- Porty morskie
- Logistyka morska
- Energia odnawialna
- Biznes w żeglarstwie
- Cyberbezpieczeństwo i żegluga autonomiczna
Gośćmi specjalnymi tegorocznej edycji są m.in. Gavin Gulia – ambasador Republiki Malty w Polsce, Dorota Lost-Siemińska z Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Arkadiusz Marchewka – wiceminister infrastruktury.
Organizatorami Forum są Miasto Gdynia i Agencja Rozwoju Gdyni. Partnerem strategicznym jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia, a partnerem merytorycznym – firma Inter Marine.

zdjęcia: Polska Morska

