Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne Żegluga

Czerwiec pełen wyzwań dla portów. Opóźnienia sięgnęły 300%

Czerwiec 2025 przyniósł opóźnienia w portach na całym świecie. W niektórych przypadkach czas oczekiwania na rozładunek wydłużył się nawet trzykrotnie. W odpowiedzi porty przyspieszyły inwestycje w automatyzację i rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, by przywrócić płynność dostaw.

W czerwcu aż 96% największych portów kontenerowych na świecie zmagało się z poważnymi zakłóceniami. Najtrudniejsza sytuacja panowała w Europie Północnej, gdzie takie porty jak Rotterdam, Hamburg czy Antwerpia odnotowały największe przeciążenie od czasów pandemii. Średni czas oczekiwania statków w głównych węzłach logistycznych – m.in. w Singapurze, Kapsztadzie czy Ningbo-Zhoushan – przekroczył 10 dni.

Na kryzys złożyło się wiele czynników: strajki pracowników, zła pogoda, ograniczona przepustowość infrastruktury oraz nieustabilizowane łańcuchy dostaw. Jednocześnie narastające napięcia geopolityczne – zwłaszcza między Iranem a Izraelem – zwiększyły ryzyko w newralgicznych szlakach żeglugowych, takich jak Cieśnina Ormuz. Dochodzi tam do zakłóceń sygnału GPS, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa nawigacji.

Dodatkowo trwająca niepewność handlowa między USA a Chinami, choć częściowo zażegnana wstępnym porozumieniem, nadal budzi niepokój co do przyszłych taryf i dostępności komponentów technologicznych.

Szybsza cyfryzacja portów

W obliczu tych wyzwań branża morska mocno przyspieszyła wdrażanie nowoczesnych technologii. Port Rijeka w Chorwacji wprowadził cyfrowy system obsługi ciężarówek, który działa przez aplikację mobilną i skraca czas wjazdu. W Wielkiej Brytanii z kolei – w strefie Thames Freeport – uruchomiono jedną z największych prywatnych sieci 5G w Europie, wspieraną przez Verizon i Nokię.

Także Maersk zaprezentował nowe rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji – Trade & Tariff Studio. To platforma, która automatyzuje zarządzanie taryfami celnymi i zapewnia aktualne dane w czasie rzeczywistym. System ma zostać wdrożony globalnie już w sierpniu.

fot. ilustracyjne, envato.elements

Zobacz podobne

HD Hyundai i Edison Chouest Offshore współpracują przy budowie statków kontenerowych LNG dual‑fuel w USA 

Paulina Ledzinska

Wicewojewoda małopolski: wzrosło zasolenie Wisły na granicy Śląska i Małopolski

LK

Eksperci: Bałtyk to szansa na transformację energetyki, ale trzeba działań państwa

LK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie