Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Prezes Portu Gdańsk: bez dużych inwestycji port nie będzie konkurencyjny
Aktualności Porty Ważne

Prezes Portu Gdańsk: bez dużych inwestycji port nie będzie konkurencyjny

Przez Paulina Ledzinska25 czerwca 202526 czerwca 2025

Nie uda się stworzyć konkurencyjności portu bez transformacji energetycznej i dużych inwestycji – uważa prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Dorota Pyć. Osiągnięcie takiego statusu jest niemożliwe, jeżeli nie będziemy inwestować w budowę hubu energetycznego – dodała.

We wtorek podczas odbywającego się w Sopocie Kongresu Polskie Porty 2030 Dorota Pyć powiedziała, że przez ostatnie 20 lat dzięki środkom pochodzącym m.in. z funduszy unijnych, budżetu państwa i środków własnych, polskie porty wzmocniły się m.in. w kontekście rozbudowy infrastruktury. „To są terminale, to są nabrzeża, to jest infrastruktura drogowa i kolejowa. Ale infrastruktury kolejowej mamy za mało. I to jest bardzo istotne, żebyśmy budowali dalej bardzo silny potencjał, jeżeli chodzi o wzmocnienie infrastruktury kolejowej” – zaznaczyła.

Dodała, że nie uda się stworzyć konkurencyjności Portu Gdańsk bez transformacji energetycznej i dużych inwestycji. „Niemożliwe jest osiągnięcie takiego statusu, jeżeli nie będziemy inwestować w budowę hubu energetycznego” – powiedziała prezes Portu Gdańsk.

Jej zdaniem ważna jest też m.in. integracja i różność systemów, w tym systemów cyberbezpieczeństwa. „Właśnie po to, żeby port był odporny na turbulencje, na zmiany społeczno-gospodarcze, polityczne i każde, które możemy sobie jeszcze wyobrazić. To wymaga energii, magazynów energii w porcie i oczywiście chyba najważniejszego czynnika, czyli ludzi” – oceniła Dorota Pyć.

Podkreśliła, że Port Gdańsk ma misję, by stać się zrównoważonym portem w niebieskiej i zielonej gospodarce.

„Żeby to zostało osiągnięte, potrzebna jest wielopoziomowa, wielopłaszczyznowa współpraca, nie tylko w wymiarze krajowym czy też regionalnym i krajowym. To musi być realna współpraca wszystkich państw członkowskich właśnie nad tym, żeby w takim polityczno-gospodarczo-społecznym zakresie budować odporność Unii Europejskiej względem różnego rodzaju ryzyk, które mogą nas spotkać” – przekazała.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Piotr Gorzeński stwierdził, że obecnie na polskie porty nakładane są ważne zadania w kontekście bezpieczeństwa kraju.

„Port Gdynia realizuje zadania, które z tego tytułu przed nimi są stawiane, ale w mojej opinii, pomimo że realizujemy te zadania, to kwestie tego, kto powinien je finansować, absolutnie nie są rozwiązane” – ocenił.

Wskazał, że obecnie obsługa transportów specjalnych odbywa się na placach, które są zarządzane przez operatorów prywatnych. „Troszeczkę innymi regułami rządzą się dostawy wojskowe, niż operowanie placem w ramach normalnej działalności portowej. To oczywiście są dostawy, które są nieregularne, mają swoją logikę. Ale co, jeśli taki plac pozostaje nieużytkowany przez wiele miesięcy? Bo koszt jest na barkach operatora prywatnego. Czy tak powinno być? Pewnie nie do końca” – stwierdził Gorzeński.

Dodał, że podobne problemy mają również inne porty zachodniej Europy, m.in. port w Rotterdamie. „Wydaje mi się, że rozwiązanie tego problemu powinno być na poziomie europejskim” – ocenił prezes Portu Gdynia.

W kontekście dyskusji o konieczności inwestycji w polskich portach morskich, nie sposób pominąć działań podejmowanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Porty te również stawiają na rozwój infrastruktury transportowej i cyfryzację procesów. Szczególnie istotna jest rewitalizacji linii Nadodrzańskiej oraz integracja z portem w Świnoujściu.

„Naszym wspólnym celem jest stworzenie portów przyszłości: zmodernizowanych, zdigitalizowanych, zrównoważonych środowiskowo, a jednocześnie doskonale skomunikowanych z zapleczem krajowym i europejskim. Szczególnie ważna jest dla nas współpraca w zakresie uspójnienia dostępu transportowego oraz przyspieszenia strategicznych inwestycji, takich jak modernizacja linii kolejowych prowadzących do portów czy rozwój systemów cyfrowych i automatyzacji procesów portowych” — informował Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Odbywający się w Sopocie Kongres Polskie Porty 2030 to trzecia edycja ogólnopolskiej konferencji skoncentrowanej na sektorze portów morskich. Wydarzenie potrwa do 25 czerwca. 

źródło: PAP / fot: ilustracyjne, envato.elements

Dorota PyćGdańskiwestycjekonkurencjapolska morskaPort Gdańsk
Poprzednia Informacja
Wnętrza dwóch wraków w Bałtyku okazały się „małą historyczną sensacją”
Następna Informacja
Przedstawiciele branży morskiej: porty gwarantują nam bezpieczeństwo energetyczne

Zobacz podobne

Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym

Paulina Ledzinska9 listopada 20259 listopada 2025

Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł
  • Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie
  • Orlen: zakończyły się wstępne badania dna Bałtyku dla kolejnej farmy wiatrowej
  • Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie