Polski Portal Morski
Aktualności Ważne Żegluga

Skarb Państwa objął udziały w spółce Polskie Promy

To krok w kierunku dokończenia budowy trzech nowoczesnych jednostek promowych, które mają obsługiwać połączenia między Świnoujściem a południową Szwecją.

Polskie Promy Sp. z o.o. odpowiedzialna jest za realizację projektu „Budowa i eksploatacja jednostek promowych przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego”. W ramach tego powstaną trzy promy Ro-Pax. Celem jest wzmocnienie pozycji polskiego armatora na rynku przewozów promowych.

W budowę promów zaangażowana jest Gdańska Stocznia „Remontowa” SA. To największa stocznia remontowa w Polsce należąca do Grupy Kapitałowej Remontowa. Statki będą wykorzystywane przez Unity Line, czyli spółkę należącą do Grupy Kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej.

– Promy mają być wykorzystywane przez armatora Unity Line Ltd., należącego do Grupy Kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej P.P. do świadczenia usług przewozów ładunkowych oraz pasażerskich na trasach łączących Świnoujście z portami w południowej Szwecji (Trelleborg i Ystad) – podaje w komunikacie Ministerstwo Aktywów Państwowych.

W ramach podpisanej umowy Skarb Państwa przekaże 519,5 milionów złotych z Funduszu Inwestycji Kapitałowych oraz przekształci wcześniej udzieloną pożyczkę z Funduszu Reprywatyzacji na udziały w spółce. To pierwszy etap finansowania budowy. Druga transza w wysokości 314,5 milionów złotych ma trafić do spółki w grudniu 2025 roku.

–Zgodnie z zawartą przez Ministra Aktywów Państwowych ze Spółką umową inwestycyjną, w grudniu przewiduje się przekazanie Spółce kolejnych środków na zabezpieczenie realizacji projektu, tj. drugiej transzy z Funduszu Inwestycji Kapitałowych w kwocie 314,5 mln zł – informuje Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Budowa pierwszego promu ma się ku końcowi. Odbiór jednostki planowany jest jeszcze w 2025 roku. Kolejne dwa promy mają być gotowe odpowiednio w latach 2026 i 2027. Projekt ma kluczowe znaczenie dla rozwoju polskiej żeglugi i zwiększenia konkurencyjności na Bałtyku. Ponadto jest impulsem dla krajowego przemysłu morskiego oraz wsparciem rozwoju lokalnych firm i technologii.

– Wyposażenie polskiego armatora w nowoczesne jednostki promowe typu Ro-Pax pozwoli na wzmocnienie jego pozycji konkurencyjnej na bardzo wymagającym rynku przewozów promowych na Morzu Bałtyckim – podaje w komunikacie Ministerstwo Aktywów Państwowych.

fot. Ministerstwo Aktywów Państwowych

Zobacz podobne

Po 8 latach statek Khatanga opuścił port w Gdyni

Paulina Ledzinska

Woda w polskich kąpieliskach najgorsza w Unii Europejskiej

Paulina Ledzinska

Dar Młodzieży wypłynął w dwumiesięczny w rejs

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie