Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Repolonizacja ma pomóc z nierówną konkurencją. Czy to możliwe?
Aktualności Kongres Morski Ważne

Repolonizacja ma pomóc z nierówną konkurencją. Czy to możliwe?

Przez Paulina Ledzinska20 maja 202520 maja 2025

W centrum uwagi 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego znalazła się repolonizacja, czyli dążenie do tego, by jak najwięcej środków z inwestycji morskich trafiało do polskich firm i pracowników. O potrzebie zmian mówiła m.in. Katarzyna Gruszecka-Spychła, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.

Jednym z głównych problemów, o których mówiła Gruszecka-Spychła, są firmy zagraniczne – szczególnie spoza UE – które wygrywają przetargi, oferując niskie ceny, ale często nie zapewniają oczekiwanej jakości i nie zostawiają zysków w Polsce.

— Mówimy o firmach, które dzierżawią portowe tereny, które inwestują, ale także o tych, które wykonują konkretne zlecenia i bardzo często po prostu wygrywają te przetargi, a potem niekoniecznie efektywnie te pieniądze są rozdystrybuowane dalej i nie trafiają później do naszych podwykonawców. […] Trzeba też pamiętać o standardach jakościowych, które w przypadku firm europejskich są postawione regulacyjnie bardzo wysoko, a te firmy, które nie muszą ich spełniać w oczywisty sposób cechują się nieco większą konkurencyjnością – mówiła w rozmowie z Polską Morską.

Podczas kongresu padły zapewnienia, że nikt nie zamierza łamać prawa unijnego, ale coraz więcej państw w Europie podejmuje działania, które pozwalają chronić własne porty, firmy i know-how. Polska również zaczyna iść tą drogą.

— Oczywiście nikt nie ma tutaj zamiaru naruszać prawa europejskiego i niszczyć wspólnego rynku, który pozostaje wartością, w którą wierzymy, ale tak zwane wspieranie w swoich – proszę mi pozwolić na kolokwializm – jest bardzo ważne. Jest to również kwestia, która ma się pojawić w europejskiej strategii portowej zapowiedzianej na jesień tego roku. Omawiając ją bardzo dużo uwagi poświęciliśmy kwestią badania dopuszczalności zapraszania obcego kapitału – komentowała Gruszecka-Spychała.

Unia też mówi: „więcej współpracy, mniej konkurencji”
Gruszecka-Spychła niedawno wróciła z Europejskiej Konferencji Portowej w Grecji. Tam też podkreślano, że czas zacieśnić współpracę i ograniczyć wyniszczającą rywalizację między portami. Szczególnie teraz, w trudnej sytuacji geopolitycznej.

— Potrzebujemy więcej współpracy, mniej konkurencji, bo w ten sposób mamy szansę utrzymać się przy niekorzystnych warunkach geopolitycznych.

Repolonizacja w praktyce
To wszystko ma przełożyć się na konkretne zmiany: preferencje dla polskich i unijnych firm w przetargach, ostrożność w dopuszczaniu kapitału spoza UE, a także wspieranie lokalnych przedsiębiorstw jako podwykonawców. Wiceminister Arkadiusz Marchewka zapowiedział już, że z przetargów organizowanych przez państwo wykluczane będą firmy spoza Unii Europejskiej. Z kolei Gruszecka-Spychła przypomniała, że porty to nie są zwykłe firmy handlowe. Ich działalność dotyczy także bezpieczeństwa narodowego.

Podczas 11. MKM padały padły mocne słowa o przyszłości gospodarki morskiej w Polsce. Polskie porty, firmy i rząd chcą grać do jednej bramki. Chodzi o to, by pieniądze z inwestycji wracały do kraju, a nie odpływały za granicę… I byśmy – jak mówił premier Tusk – już nigdy nie odwracali się do morza plecami.

fot: Polska Morska

kongres morskipolska morskaPort GdyniarepolonizacjaSzczecinZMPG
Poprzednia Informacja
Wiemy, kiedy odbędzie się wodowanie nowego statku dla Politechniki Morskiej
Następna Informacja
2,5 miliarda złotych na gospodarkę morską – deklaruje rząd Donalda Tuska

Zobacz podobne

„Szczecin” znów w Szczecinie – masowiec w porcie [GALERIA]

LK17 października 202517 października 2025

„Forum Polska Morska to ważna inicjatywa”

LK17 października 202517 października 2025

Bili rekord i promowali udzielanie pierwszej pomocy [GALERIA]

Paulina Ledzinska17 października 202517 października 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • „Szczecin” znów w Szczecinie – masowiec w porcie [GALERIA]
  • „Forum Polska Morska to ważna inicjatywa”
  • Bili rekord i promowali udzielanie pierwszej pomocy [GALERIA]
  • 87 lat temu zwodowano ORP Sęp
  • Strajk pilotów morskich sparaliżował belgijskie porty

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca Polki na statkach badawczych...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

ZUS dla marynarzy, zdaniem eksperta, to rozwiązanie na...

DC22 kwietnia 202522 kwietnia 2025
22 kwietnia 202522 kwietnia 20250

Ekspert przestrzega marynarzy: Zapewnijcie bezpieczeństwo sobie i swojej...

DC18 kwietnia 202518 kwietnia 2025
18 kwietnia 202518 kwietnia 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.
Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko