Polski Portal Morski
Kongres Morski Porty Ważne

Prezes ZMPSiŚ: „Intermodal to nasze oczko w głowie”

Rozwój transportu intermodalnego staje się jednym z kluczowych tematów debat logistycznych i infrastrukturalnych. Podczas 11. edycji Miedzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, podkreślił, że porty nie mogą się dziś rozwijać bez nowoczesnego zaplecza kolejowego.

Intermodal wychodzi z cienia

Jeszcze kilka lat temu dyskusje o transporcie intermodalnym kończyły się na teoretycznych zapewnieniach o jego znaczeniu. Dziś wyraźnie widać zmianę podejścia. Prezes ZPMSiŚ mówił o konieczności przestawienia myślenia na zupełnie nowe tory.

– „Intermodal to nasze oczko w głowie. To nie tylko trend, to konieczność” – stwierdził jednoznacznie Prezesa Portu Szczecin i Świnoujscie.

Jak podkreślał, to właśnie przewozy kolejowe w coraz większym stopniu będą decydować o sprawności i konkurencyjności portów morskich.

– „Przypomnę, jest to związane głównie z transportem kolejowym i w dzisiejszych czasach ten sposób transportu ładunków, według mnie, odgrywa coraz większą rolę i będzie dominujący” – mówił Jarosław Siergiej.

Zmiany struktury przewozów

Transport kontenerowy, który jeszcze niedawno kojarzony był głównie z drobnicą, dziś obejmuje coraz więcej typów ładunków. Ta zmiana wymusza nowe podejście do infrastruktury – zarówno na zapleczu portowym, jak i daleko w głąb kraju.

– „Większość ładunków drobnicowych, ale już też i masowych, trafia do portów czy do danych krajów w kontenerach. Te kontenery trzeba bardzo sprawnie dowieźć z innych destynacji, jak i z portu odwieźć lub do portu przywieźć” – zauważył prezes. 

Rozwój portu poza portem

Najważniejszym elementem układanki ma być modernizacja Nadodrzanki – linii kolejowej, która dziś nie spełnia standardów dynamicznie rozwijającego się transportu intermodalnego.

– „Temu właśnie służyć ma transport intermodalny i w naszym przypadku jest to modernizacja i rozwój linii kolejowej zwanej Nadodrzanką. Na tym się koncentrujemy i tutaj kładziemy główny nacisk, jeżeli chodzi o nasze działania rozwojowe, czyli rozwój portu poza portem” – podkreślił prezes Siergiej. 

To właśnie inwestycje „poza bramą portu” mają w przyszłości stanowić o sile przeładunkowej regionu. Oprócz linii kolejowych chodzi miedzy innymi o terminale przeładunkowe i sieć centrów logistycznych.

Terminal głębokowodny katalizatorem zmian

Drugim kluczowym projektem, ściśle powiązanym z rozwojem intermodalu, jest planowana budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego (GTK). Jego realizacja ma pozwolić na przyjmowanie największych jednostek i sprawne rozładowywanie ich bezpośrednio na tory.

– „Ku temu tworzą się sprzyjające warunki, dlatego że budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego jest ściśle związana z rozwojem transportu intermodalnego” – zaznaczył prezes.

Ale żeby cały proces działał płynnie, musi zadziałać logistyka. Tutaj w grę wchodzą trzy elementy: prędkość, długość i przepustowość.

– „Przypomnę tylko, że jeżeli chodzi o kolej, to jest odpowiednia prędkość średnia na linii kolejowej – ponad 50, 60, 70 km dla pociągów towarowych. To jest długość składu wynosząca 750 metrów i oczywiście to jest przepustowość linii kolejowej, która będzie mogła obsłużyć te składy” – wyliczał prezes ZPMSiŚ.

Nowe priorytety, nowe możliwości

Choć przez lata temat intermodalu bywał spychany na dalszy plan, dziś jego znaczenie staje się oczywiste. W portach nie ma już miejsca na prowizoryczne rozwiązania ani półśrodki. Logistyka musi być precyzyjna, szybka i zsynchronizowana z infrastrukturą kolejową.

Wypowiedzi prezesa ZPMSiŚ nie pozostawiają złudzeń – polska infrastruktura logistyczna wkracza w nowy etap, w którym transport intermodalny będzie nie tylko dodatkiem, lecz trzonem całego systemu.

Foto: Polska Morska

Zobacz podobne

Polferries i Unity Line łączą siły. Powstaje nowa marka promowa POLSCA

Paulina Ledzinska

11. MKM: Repolonizacja gospodarki morskiej na pierwszy plan

LK

Filary gospodarki morskiej. Pierwszy dzień kongresu na zdjęciach

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie