Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Ważne

Pogłębiarka za 250 mln zł bez wykonawcy. Nowy przetarg w połowie maja

Urząd Morski w Szczecinie planuje ponowić przetarg na budowę pogłębiarki wartej około 250 milionów złotych. Poprzedni przetarg – ogłoszony w grudniu 2024 r. – zakończył się niepowodzeniem.

To specjalistyczna jednostka o długości ok. 80 metrów i ładowności 3 tys. m3, która ma służyć do utrzymania torów wodnych Szczecin-Świnoujście oraz przyszłego podejścia do portu w Świnoujściu. Urobek z pogłębiania będzie wykorzystywany także do zasilania plaż, wzmacniając bezpieczeństwo brzegów.

— Pojawiła się jedna oferta, ale po jej sprawdzeniu okazało się, że nie spełnia wszystkich wymagań. W związku z tym tak naprawdę nie mieliśmy żadnych ważnych ofert – wyjaśnił Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Nowe postępowanie planowane jest na połowę maja. Urząd liczy, że tym razem więcej firm – także z Polski – złoży oferty. Zdanowicz nie ukrywa, że chciałby, aby pogłębiarka powstała w kraju.

Pogłębiarka ma służyć zarówno do pracy na głębokowodnych torach, jak i do celów środowiskowych – m.in. ochrony wybrzeża. Jednostka będzie wyposażona w specjalistyczny system do transportu i odkładania urobku. Używany przez nią materiał będzie trafiał m.in. na plaże, zwiększając ich szerokość i stabilność.

Pierwszy przetarg wzbudził spore zainteresowanie – padło kilkaset pytań od potencjalnych wykonawców. Urząd Morski w Szczecinie liczy, że w nowym postępowaniu uda się zoptymalizować wymagania techniczne i formalne, nie rezygnując z jakości.

— Nie możemy dopuścić firm, które budowały jednostki za 2-3 miliony złotych, do projektu wartego ćwierć miliarda. Ale być może wystarczy np. rozszerzyć okres, z którego akceptujemy referencje – z pięciu na dziesięć lat – i to już zwiększy konkurencyjność – powiedział Zdanowicz.

Czas składania ofert po ogłoszeniu przetargu będzie wynosił minimum 40 dni, ale najprawdopodobniej potrwa około dwóch miesięcy. Urząd Morski liczy, że wykonawca zostanie wybrany w trzecim kwartale 2025 roku.

Zdjęcie ilustracyjne, Urząd Morski w Szczecinie, pogłębiarka TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger) „Scheldt River”

Zobacz podobne

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Ujemne ceny energii elektrycznej w Polsce: Producenci OZE muszą działać

LK

Polskie firmy zrealizują kluczowe elementy projektu FSRU

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie