Urząd Morski w Szczecinie planuje ponowić przetarg na budowę pogłębiarki wartej około 250 milionów złotych. Poprzedni przetarg – ogłoszony w grudniu 2024 r. – zakończył się niepowodzeniem.
To specjalistyczna jednostka o długości ok. 80 metrów i ładowności 3 tys. m3, która ma służyć do utrzymania torów wodnych Szczecin-Świnoujście oraz przyszłego podejścia do portu w Świnoujściu. Urobek z pogłębiania będzie wykorzystywany także do zasilania plaż, wzmacniając bezpieczeństwo brzegów.
— Pojawiła się jedna oferta, ale po jej sprawdzeniu okazało się, że nie spełnia wszystkich wymagań. W związku z tym tak naprawdę nie mieliśmy żadnych ważnych ofert – wyjaśnił Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Nowe postępowanie planowane jest na połowę maja. Urząd liczy, że tym razem więcej firm – także z Polski – złoży oferty. Zdanowicz nie ukrywa, że chciałby, aby pogłębiarka powstała w kraju.
Pogłębiarka ma służyć zarówno do pracy na głębokowodnych torach, jak i do celów środowiskowych – m.in. ochrony wybrzeża. Jednostka będzie wyposażona w specjalistyczny system do transportu i odkładania urobku. Używany przez nią materiał będzie trafiał m.in. na plaże, zwiększając ich szerokość i stabilność.
Pierwszy przetarg wzbudził spore zainteresowanie – padło kilkaset pytań od potencjalnych wykonawców. Urząd Morski w Szczecinie liczy, że w nowym postępowaniu uda się zoptymalizować wymagania techniczne i formalne, nie rezygnując z jakości.
— Nie możemy dopuścić firm, które budowały jednostki za 2-3 miliony złotych, do projektu wartego ćwierć miliarda. Ale być może wystarczy np. rozszerzyć okres, z którego akceptujemy referencje – z pięciu na dziesięć lat – i to już zwiększy konkurencyjność – powiedział Zdanowicz.
Czas składania ofert po ogłoszeniu przetargu będzie wynosił minimum 40 dni, ale najprawdopodobniej potrwa około dwóch miesięcy. Urząd Morski liczy, że wykonawca zostanie wybrany w trzecim kwartale 2025 roku.
Zdjęcie ilustracyjne, Urząd Morski w Szczecinie, pogłębiarka TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger) „Scheldt River”