Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Grupa PKP Cargo odnotowała w 2024 r. około 2,41 mld zł straty netto

Strata netto za 2024 r. Grupy PKP Cargo wyniosła ok. 2,41 mld zł a zysk operacyjny bez amortyzacji (EBITDA) – 299,7 mln zł – poinformowała Grupa w raporcie giełdowym w poniedziałek. Jak wskazała, 2024 r. był czasem wyzwań m.in. gospodarczych i handlowych.

Przychody z działalności operacyjnej Grupy Kapitałowej PKP CARGO wyniosły w 2024 r. 4 mld 519 mln 300 tys. zł, strata na działalności operacyjnej wyniosła 2 mld 691 mln 400 tys. zł, strata przed opodatkowaniem to 2 mld 884 mln 500 tys. zł, a strata netto – 2 mld 412 mln 600 tys. zł. Zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) wyniósł 299,7 mln zł. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 4 mld 460 mln 400 tys. zł – wynika z danych, które Grupa opublikowała w w poniedziałek w komunikacie giełdowym.

Przechody z działalności operacyjnej Grupy spadły w porównaniu do 2023 r., kiedy wynosiły 5 mld 552 mln zł. Zysk netto grupy wyniósł w 2023 r. 82,1 mln zł a zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) – 1 mld 83 mln 100 tys. zł.

„Rok 2024 był czasem wyzwań gospodarczych, handlowych i geopolitycznych na całym świecie. Brak stabilności i dynamiczne zmiany dotykały firm z wielu sektorów gospodarki i wpływały na warunki prowadzenia ich działalności. Dla spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji i Grupy Kapitałowej PKP CARGO miniony rok był rokiem głębokich zmian. W 2024 roku został złożony wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego oraz rozpoczęto działania optymalizacyjne i restrukturyzację zatrudnienia” – przekazano w opublikowanym w tym samym raporcie piśmie do akcjonariuszy.

Zwrócono uwagę, że jedną z przyczyn odnotowanych w ub.r. ujemnych wyników finansowych były odpisy na utratę wartości taboru, a kolejną spadek przychodów z tytułu umów z klientami, którego efektem była niższa przewieziona masa. Zauważono, że w dalszym ciągu „odczuwalne są” skutki trwającej wojny w Ukrainie oraz efekty kryzysu energetycznego w Europie, co w znaczącym stopniu wpływa na przedsiębiorstwa i skutkuje niższymi przewozami towarowymi.

W piśmie poinformowano również, że w 2024 r. kolej przewiozła ponad 223,5 mln ton towarów, co oznacza spadek o 8,1 mln ton lub 3,5 proc. względem 2023 r. Niższy poziom – jak wskazano – na przełomie ostatnich lat odnotowano jedynie „w pandemicznym 2020 r”. Wartość pracy przewozowej, którą wypracowały pociągi towarowe w ubiegłym roku wyniosła z kolei blisko 58,3 mld tonokilometrów, co ponownie oznacza spadek – o ponad 3,3 mld lub 5,4 proc. – wobec wyniku z 2023 roku.

Zarządca w piśmie zwrócił uwagę, że PKP Cargo S.A. jest szczególnie narażona na spadek przewozów, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze przychody. „Działania Spółki na przełomie lat 2022-2023, które były skoncentrowane na transporcie węgla z portów morskich do klientów z branży energetycznej ograniczyły jej możliwości do konkurowania w najbardziej dochodowych kategoriach przewozów i spowodowały utratę części klientów. Dodatkowo, spółka prowadziła niezbędną politykę inwestycyjną, dokonując nakładów inwestycyjnych, głównie w obszarze taboru kolejowego, które nie przełożyły się na jej dochody” – wskazał.Przekazano również, że podjęte i planowane działania zarządu i zarządcy masy sanacyjnej mają na celu optymalizację struktury, obniżenie kosztów funkcjonowania, zwiększenie efektywności operacyjnej, poprawę jakości usług oraz wzrost konkurencyjności spółki na rynku przewozów towarowych. Nadrzędnym celem – jak zadeklarowano – jest poprawa sytuacji płynnościowej, zwiększenie przychodów i skuteczne pozyskiwanie nowych zleceń.

Jak poinformowano również, do końca czerwca 2025 r. przedstawiony zostanie Szczegółowy Plan Restrukturyzacji, który zakłada naprawę sytuacji w Grupie PKP Cargo. Będą w nim zawarte m.in. działania jakie Spółka podejmie w krótkim i długim terminie w celu odbudowy pozycji na rynku kolejowych przewozów towarowych. Efektywność działań restrukturyzacyjnych – jak podkreślono – zależy też od sytuacji na rynku kolejowych przewozów towarowych oraz globalnej sytuacji makroekonomicznej i politycznej.

Jak wskazano, na popyt na przewozy towarów przekładają się obecnie bezpośrednio sytuacja europejskiego przemysłu i wielkość produkcji. Kolejnym czynnikiem niepewności są z kolei działania prowadzone w ramach polityki gospodarczej Stanów Zjednoczonych, tj. nasilenie wojen handlowo-celnych, w tym także z Europą.

„Oczekujemy, że w kolejnych latach rynek towarowych przewozów kolejowych czeka systematyczny rozwój. Zapowiadane inwestycje w infrastrukturę, oczekiwane wyrównywanie warunków dostępu do infrastruktury kolejowej i drogowej, a także promowanie bardziej ekologicznej formy transportu przełożą się na odwrócenie obecnego trendu i zwiększenie wolumenu przewożonych towarów a w kolejnych latach powinny przynieść pozytywne, mierzalne efekty” – przekazano w piśmie.

W raporcie podano, że w 2024 r. Grupa PKP Cargo poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 590,4 mln zł. To o 65,7 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.

Wskazano również, że w 2024 r. względem 2023 r. nastąpił wyraźny spadek zatrudnienia w grupie o 5 tys. 199 osób, w tym PKP Cargo o 4 tys. 276 osób. Zaznaczono, że „tak wyraźny” spadek zatrudnienia na dzień 31 grudnia 2024 r. jest efektem przeprowadzonych w PKP Cargo i PKP Cargotabor zwolnień grupowych.

Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, obejmujących do 30 proc. zatrudnionych. 

fot. Pixabay / jwvein (domena publiczna)

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie