Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Będzie nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych marynarzy
Aktualności Ministerstwo Ważne

Będzie nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych marynarzy

Przez DC1 kwietnia 20251 kwietnia 2025

Zapowiadany projekt ubezpieczeń społecznych dla marynarzy może wejść niedługo w życie. Został przyjęty przez Stałą Komisję Rady Ministrów.

Jak poinformował w mediach społecznościowych Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską i żeglugę śródlądową, projekt został uchwalony podczas Stałej Komisji Rady Ministrów. Następnie musi zostać przyjęty przez Radę Ministrów i trafić do głosowania w Sejmie.

Załatwiamy sprawę ubezpieczeń społecznych marynarzy. pic.twitter.com/bTsNrxlhWb

— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) March 27, 2025

Arkadiusz Marchewka podczas posiedzenia sejmowego 19 marca mówił:

– Według naszych szacunków dzisiaj ok. 20 tys. polskich marynarzy nie ma ubezpieczenia społecznego od wielu, wielu lat. Prawda jest taka, że powinniśmy zrobić wszystko, aby to zmienić. W związku z tym Minister we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury przygotował projekt ustawy, który daje marynarzom możliwość płacenia preferencyjnych stawek za ubezpieczenie społeczne, co sprawi, że zostaną oni włączeni do tego systemu.

Zdaniem wiceministra to także ważny krok do przywrócenia polskiej bandery na statkach.

Projekt został opublikowany już w sierpniu 2024 roku przez Rządowe Centrum Legislacji.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ma na celu wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych marynarzy, w związku z ratyfikowaniem przez Polskę Konwencji o pracy na morzu. Czyli zapewnienia im pełnej ochrony socjalnej wynikającej również konstytucyjnego prawa.

Nowelizacja dotyczy marynarzy wykonujących pracę na statkach, które nie mają przynależności polskiej, a także marynarzy pracujących na statkach pod banderami państw UE lub EOG, ale zatrudnionych przez armatorów spoza tych państw. Projekt wskazuje na trzy grupy marynarzy pod kątem ubezpieczenia społecznego: tych, którzy pływają pod banderami państw trzecich, tych pod banderą UE lub EOG, oraz tych zatrudnionych na statkach pod polską banderą.

Projektowane przepisy zakładają obowiązkowe ubezpieczenie społeczne dla marynarzy pływających na statkach pod banderą państw trzecich oraz marynarzy zarejestrowanych w Polsce, którzy będą musieli samodzielnie opłacać składki na ZUS. Nowelizacja ma na celu objęcie marynarzy pełną ochroną socjalną.

Jednak krytyka dotyczy braku uwzględnienia specyfiki tego zawodu, braku ciągłości zatrudnienia oraz istniejących prywatnych polis ubezpieczeniowych. Organizacje marynarskie zauważają, że zmiany mogą prowadzić do utraty uprawnień emerytalnych w innych krajach, a także nakładać dodatkowe obciążenia finansowe na marynarzy. W opinii niektórych przedstawicieli branży, projekt nie uwzględnia rzeczywistych potrzeb marynarzy, co może spowodować problemy z zatrudnieniem oraz dalsze osłabienie polskiej bandery.

Szacuje się, że w Polsce jest około 50 tysięcy marynarzy, z których zdecydowana większość pływa pod obcymi banderami. W 1989 roku Polska posiadała morską flotę handlowa w wielkości ok. 500 jednostek, natomiast liczba ta spadła do 88 jednostek, w tym tylko 14 pod polską banderą (dane GUS za 2023 r.). Te dane podkreślają znaczenie wprowadzenia zmian w polskim systemie morskim, jak i ubezpieczeń społecznych dla marynarzy.

fot. Pixabay / iliastefanidis30 (domena publiczna)

Arkadiusz MarchewkaMinisterstwo Rodziny Pracy i Polityki SpołecznejMRPiPSpolska-morskarada ministrówRządowe Centrum LegislacjiSejmStała Komisja Rady Ministrówubezpieczeniaubezpieczenia marynarzyubezpieczenie społeczneUEustawa o ubezpieczeniach społecznych marynarzyZUS
Poprzednia Informacja
Czysta Odra – jak dołączyć do akcji?
Następna Informacja
Chcą kształcić przyszłą kadrę przemysłu stoczniowego

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie