Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Ważne

Jest przetarg na oczyszczenie dna w związku z budową falochronu w Świnoujściu

Urząd Morski w Szczecinie ogłosił kolejny przetarg związany z trwającą budową terminala kontenerowego w Świnoujściu. Chodzi o neutralizacje dna na obszarze przyszłego falochronu.

Prace dotyczą oczyszczenia dna morza z obiektów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego oraz innych zalegających obiektów. Usługi będą wykonane na obszarze związanym z inwestycją pt. „Budowa falochronu dla nowego Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”.

Urząd wyszczególnił zakres obowiązującego zamówienia publicznego. Wykonawca dokona zbadania dna w miejscu obszaru prac, lokalizacji i identyfikacji obiektów podwodnych, w tym niebezpiecznych. Następnie musi je wydobyć, usunąć oraz przekazać służbom odpowiedzialnym za ich neutralizację.

Ponadto wybrany wykonawca zobowiązuje się wydać „Certyfikat sprawdzenia i oczyszczenia obszaru planowanych robót z przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego”.

W Świnoujściu powstanie nowy falochron, który zapewni osłonę przed falowaniem dla rozwijającego się Portu Zewnętrznego realizowanego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. To jedna z najważniejszych inwestycji morskich w regionie, realizowana przez Urząd Morski w Szczecinie. Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa żeglugi i stworzenie optymalnych warunków do funkcjonowania terminali przeładunkowych.

Falochron będzie miał około 3,63 km długości. Oprócz niego powstanie konstrukcja oporowa o długości 2,68 km, przeznaczona do składowania urobku z toru wodnego. Łącznie inwestycja obejmie ponad 6 km nowej infrastruktury hydrotechnicznej. Dzięki temu świnoujski terminal będzie mógł obsłużyć do 2 mln TEU rocznie i przyjmować jednocześnie dwa duże statki – jeden o długości 400 metrów, drugi o długości 200 metrów.

Projekt przewiduje również budowę nowego kanału żeglugowego o długości 70 km i głębokości 17 metrów. Jego parametry pozwolą na przyjęcie większych jednostek, co zwiększy konkurencyjność portu na Bałtyku. Infrastruktura będzie spełniać najwyższe standardy ekologiczne. Terminal zostanie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodny z nowoczesnymi normami ochrony środowiska.

Port Zewnętrzny w Świnoujściu to inwestycja o podwójnym przeznaczeniu. Oprócz działalności komercyjnej, będzie mógł obsługiwać również transport wojskowy. Wpisuje się to w strategię rozwoju infrastruktury krytycznej, wzmacniając rolę Polski w zabezpieczeniu szlaków morskich w regionie. Budowa falochronu i nowej infrastruktury portowej to kluczowy element rozwoju Świnoujścia jako ważnego węzła transportowego na Bałtyku. Dzięki tej inwestycji port zyska nowe możliwości przeładunkowe, a jego znaczenie na mapie morskiej Europy znacząco wzrośnie.

fot. ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie