Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
okręt podwodny
  • Home
  • Aktualności
  • Niemcy i Francja konkurują z Rosją o budowę marokańskich okrętów podwodnych
Aktualności Technologie Ważne

Niemcy i Francja konkurują z Rosją o budowę marokańskich okrętów podwodnych

Przez DC5 marca 20255 marca 2025

Marokańska marynarka wojenna ogłosiła, że chce wzbogacić swoją flotę o dwa okręty podwodne. O zdobycie kontraktu na ich dostarczenie starają się cztery europejskie stocznie, na czele z francuską Naval Group i niemieckim ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS). Ich rywalem jest Rosja, która traci pozycję światowego lidera sprzedaży broni.

Według branżowego portalu MilitaryAfrica Francuzi zachęcają Rabat do swoich okrętów klasy Scorpene i są też zainteresowani obsługą nowej stoczni w Casablance.

Scorpene, jak zachwala jego producent, jest „niezwykle cichy i autonomiczny”, a jego elastyczna konstrukcja może być dostosowana do specyficznych potrzeb marynarki wojennej Maroka, operującej głównie w wodach przybrzeżnych.

Te okręty posiadają już marynarki wojenne Chile, Malezji, Brazylii i Indii.

Naval Group prowadzi rozmowy z Królewskimi Siłami Zbrojnymi Maroka (FAR) w sprawie potencjalnego zamówienia na okręt podwodny od 2021 r. Wcześniej francuskie konsorcjum dostarczyło do północnoafrykańskiego królestwa fregaty wielozadaniowe, co umocniło jego obecność w tym kraju, dając przewagę nad konkurencją.

Konkurencyjna stocznia z Niemiec promuje zaawansowane technicznie okręty HDW Class Dolphin AIP i HDW Class 209/1400mod. Dolphin, jak opisano na stronie internetowej TKMS, zapewnia „wysoką wartość operacyjną” dzięki zintegrowanemu systemowi ogniw paliwowych, a cztery niemieckie HDW Class 209/1400mod pływają w egipskich siłach morskich.

Ale nie tylko Francja i Niemcy ubiegają się o marokańskie zlecenie. W grze są też stocznie z Grecji, Portugalii i Rosji.

Te dwa pierwsze kraje zaproponowały Maroku zaoszczędzenie pieniędzy i kupienie od nich uzywanych okrętów.

Rosja – według innego branżowego portalu Navyrecognition – liczy na sprzedaż swojego Amur 1650, okrętu podwodnego czwartej generacji z napędem dieslowsko-elektrycznym.

Przegrana Moskwy z Paryżem lub Berlinem w wyścigu o marokański kontrakt byłaby kolejnym dowodem, że Rosja po trzech latach agresji na Ukrainę, posiłkując się bronią z Korei Północnej i Iranu, zniszczyła swój wizerunek potęgi militarnej i głównego dostawcy uzbrojenia na świecie. Jej sprzedaż broni spadła w ubiegłym roku o 53 proc. Według Instytutu Międzynarodowych Studiów Politycznych, najstarszego włoskiego think tanku, Rosję wyprzedziła Francja, która stała się drugim co do wielkości światowym dostawcą broni.

Maroko od kilku lat prowadzi wyścig zbrojeń z sąsiednią Algierią, która posiada największą w Afryce flotę okrętów podwodnych, przede wszystkim wyprodukowanych w Związku Sowieckim i Rosji okrętów klasy Kilo wyposażonych w system rakietowy Kalibr, który może atakować cele morskie i lądowe.

źródło: PAP

fot. Pixabay / tasukaran (domena publiczna)

francjaMarokoMorze Bałtyckieniemcyokręt podwodnyokręty podwodnepolska-morskaRosja
Poprzednia Informacja
Eksperci proponują nowy sojusz wojskowy na Bałtyku
Następna Informacja
Rosyjski okręt eskortował statek objęty sankcjami przez kanał La Manche

Zobacz podobne

Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Czy istnieje tajny raport w sprawie katastrofy Heweliusza? Autor książki nie pozostawia złudzeń

Bartłomiej Czetowicz13 listopada 2025

Londyn odcina Kreml od morza i pieniędzy

LK13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia
  • Czy istnieje tajny raport w sprawie katastrofy Heweliusza? Autor książki nie pozostawia złudzeń
  • Londyn odcina Kreml od morza i pieniędzy
  • Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 
  • Napad na Nawigatora XXI. Działania służb w Szczecinie i Trzebieży [GALERIA]

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie