Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Policja uwolniła tankowiec Eagles S podejrzany o uszkodzenie podmorskich kabli w Zatoce Fińskiej
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

Policja uwolniła tankowiec Eagles S podejrzany o uszkodzenie podmorskich kabli w Zatoce Fińskiej

Przez DC3 marca 20253 marca 2025

Tankowiec Eagle S, podejrzany o uszkodzenie kabla elektroenergetycznego EstLink 2 oraz kilku kabli telekomunikacyjnych, wypłynął z fińskiego portu po ponad dwóch miesiącach zatrzymania. W niedzielę po południu statek został odprowadzony na wody międzynarodowe – poinformowała policja.

„Nie ma przeszkód, aby statek opuścił fińskie wody terytorialne. Na tym etapie śledztwa nie ma również podstaw do utrzymywania w mocy postanowień o zajęciu jednostki” – przekazano w komunikacie komendy policji w Helsinkach.

Operację wyprowadzenia statku z portu w Porvoo nadzorowały łodzie patrolowe straży granicznej.

W dalszym ciągu – podkreśliła policja – kontynuowane będą czynności związane z przesłuchaniem niektórych członków załogi. Wstępne dochodzenie wykazało, że podejrzanych o popełnienie przestępstwa jest ośmiu marynarzy.

Zakazu opuszczania Finlandii nie zniesiono w stosunku do trzech osób. Wcześniej informowano, że załoga tankowca, pływającego pod banderą Wysp Cooka, składa się z ponad 20 os. obywateli Gruzji oraz Indii.

Połączenie EstLink 2 między Estonią a Finlandią zostało zerwane 25 grudnia w Boże Narodzenie, kiedy to doszło również do uszkodzenia czterech innych międzynarodowych podmorskich kabli telekomunikacyjnych. Śledczy zakładają, że do zdarzenia doszło prawdopodobnie na skutek opuszczenia kotwicy statku i przeciągnięcie jej po dnie morza na odcinku ok. 100 km.

Celem dochodzenia jest wykazanie czy był to czyn zamierzony, czy przypadkowy. Tankowiec, który jak się zakłada należy do rosyjskiej „floty cieni”, w momencie zdarzenia płynął z Petersburga w stronę Egiptu z ładunkiem rosyjskiego paliwa. Został zatrzymany na morzu w trakcie nocnej operacji fińskich służb, w tym przy wsparciu jednostek specjalnych i wojska.

Policja poinformował jednocześnie, że statek mógł opuścić fińską strefę i kontynuować dalszą podróż, po tym jak Agencja Transportu i Komunikacji dopuściła statek do dalszej eksploatacji po przeprowadzonych na jednostce naprawach.

Wcześniej w trakcie przeprowadzonej inspekcji portowej kontroli stanu technicznego wykryto kilkadziesiąt usterek i uchybień. Równocześnie Służba Celna cofnęła zajęcie ładunku statku, tj. kilkudziesięciu tysięcy ton benzyny i oleju napędowego. Według organów transportowane paliwo, mimo że klasyfikowane jako produkty objęte sankcjami nałożonymi na Rosję, może opuścić terytorium UE, ponieważ przewóz „nie stanowił importu, transferu ani transportu w rozumieniu rozporządzenia ws. sankcji”.

źródło: PAP

 fot. Vessel Finder, William J Leach Jr

EstLink2FinlandiaMorze Bałtyckiepolska-morskaRosjatankowiecUEuszkodzenie kablazatoka fińska
Poprzednia Informacja
Są fundusze na infrastrukturę dla gazowego terminala
Następna Informacja
Orlen i Equinor podpisały memorandum ws. współpracy w obszarze CCS

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie