Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Terminal kontenerowy w Świnoujściu, to „game changer” dla polskiej gospodarki

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Projekt budzi wiele emocji, ale eksperci są zgodni – nowe centrum przeładunkowe znacząco wpłynie na rozwój gospodarki morskiej oraz zwiększy konkurencyjność polskich portów na świecie.

— To ogromne przedsięwzięcie, które zmieni układ sił w regionie i otworzy nowe możliwości dla polskich firm. Terminal w Świnoujściu będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie i pozwoli na obsługę największych jednostek kontenerowych – zaznacza Laura Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL.

Dlaczego terminal jest tak istotny?

Porty w Polsce odgrywają coraz większą rolę w europejskim handlu, ale dotychczas większość dużych przeładunków koncentrowała się w Gdańsku i Gdyni. Nowy terminal w Świnoujściu ma zmienić ten układ i zapewnić zachodniopomorskiemu regionowi silniejszą pozycję.

— Terminal jest potrzebny, bo mamy duże zapotrzebowanie na przeładunki. Polska leży na jednej z głównych osi transportowych Europy, a Świnoujście jest naturalnym punktem tranzytowym dla towarów zmierzających na południe kontynentu – mówi Hołowacz.

Dzięki inwestycji zwiększy się także przepustowość polskich portów, co pozwoli na sprawniejszy transport towarów i zmniejszenie kongestii w innych węzłach logistycznych.

— W portach niemieckich i polskich obserwujemy coraz większe przeciążenia, przez co towary nie mogą być sprawnie obsługiwane. Terminal w Świnoujściu to alternatywa, która rozładuje obciążenie i umożliwi szybszy obrót ładunków – dodaje.

Rozwój terminala oznacza nie tylko wzrost znaczenia Świnoujścia jako portu przeładunkowego, ale również ogromny impuls dla całej branży transportowej i logistycznej w Polsce.

Nowe inwestycje przyciągną przewoźników, operatorów logistycznych oraz międzynarodowych partnerów handlowych

— Terminal wpłynie na całą sieć transportową – od dróg i kolei po systemy magazynowe. W ciągu kilku lat powstanie nowa infrastruktura, która jeszcze bardziej wzmocni rolę Polski jako centrum przeładunkowego Europy – podkreśla Hołowacz.

Jednym z argumentów przeciwko tej inwestycji była kwestia wpływu na środowisko. Organizacje ekologiczne oraz władze samorządowe Świnoujścia zgłaszały obawy związane z rozwojem przemysłowej części portu. Zdaniem ekspertów jednak, nowoczesne technologie i ekologiczne rozwiązania mogą zminimalizować negatywne skutki.

— Nie bójmy się tej inwestycji – nowoczesne terminale są projektowane z myślą o ekologii. Przeładunki mogą być obsługiwane przez urządzenia napędzane energią odnawialną, a transport kolejowy ograniczy emisję spalin. To nie tylko rozwój gospodarczy, ale i odpowiedzialność za środowisko – zapewnia nasza rozmówczyni.

Rozbudowa portu to również perspektywa dla nowych miejsc pracy oraz rozwoju sektora usług wokół terminala. Świnoujście może stać się jednym z najważniejszych punktów logistycznych na mapie Europy, co przyciągnie inwestorów i dodatkowe projekty infrastrukturalne.

— To nie tylko terminal, to cały ekosystem gospodarczy, który wokół niego powstanie. Świnoujście ma szansę na dynamiczny rozwój, a firmy działające w logistyce, transporcie i magazynowaniu skorzystają na tej inwestycji – podkreśla prezes Grupy CSL.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu to projekt, którego realizacja otworzy nowe możliwości dla firm transportowych, zwiększy konkurencyjność portów i przyciągnie zagraniczne inwestycje. Teraz pozostaje pytanie – jak sprawnie Polska wykorzysta ten potencjał i jak szybko zobaczymy pierwsze efekty tej strategicznej inwestycji?

zdjęcie ilustracyjne, envato.elements

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie