Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Kolejny rosyjski statek transportowy płynie do syryjskiego portu Tartus po sprzęt wojskowy
Aktualności Inne Ważne Żegluga

Kolejny rosyjski statek transportowy płynie do syryjskiego portu Tartus po sprzęt wojskowy

Przez Paulina Ledzinska11 lutego 202511 lutego 2025

Sparta IV to kolejny rosyjski statek transportowy, który płynie do syryjskiego portu Tartus, aby zabrać sprzęt wojskowy pozostawiony przez Rosjan po upadku reżimu Baszara al-Asada w grudniu ubiegłego roku. W niedzielę statek znajdował się na wysokości wschodnich wybrzeży Sycylii – według danych MarineTraffic.

W niedzielę rano inne rosyjskie kontenerowce załadowane bronią zabraną z Syrii opuściły Morze Śródziemne i wpłynęły na wody Atlantyku, kierując się na północ wzdłuż zachodniego wybrzeża Portugali. Razem z nimi płyną dwa okręty desantowe Iwan Grien i Aleksandr Otrakowski oraz tankowiec Generał Skobielew. Na Oceanie Atlantyckim do floty tej dołączyła brytyjska szybka łódź patrolowa HMS Cutlass, której zadaniem jest ochrona wód Gibraltaru, zauważył na platformie X Michael Sanchez, założyciel portalu GibraltarCoastWatchers, obserwującego i komentującego ruchy okrętów przepływających przez Cieśninę Gibraltarską.

Na Atlantyku w niedzielę nie dostrzeżono dwóch rosyjskich fregat, Admirał Grigorowicz i Admirał Gołowko, które asystowały Sparcie i Sparcie II od czasu opuszczenia przez nie 27 stycznie wód syryjskich.

Brak tych okrętów może oznaczać, że zawróciły i jako eskorta asystują teraz Sparcie IV w drodze do Syrii, a po załadowaniu prawdopodobnie będą jej towarzyszyć w rejsie na zachód, aby uchronić ją przed losem, jaki spotkał statek towarowy Ursa Major, który zatonął u wybrzeży algierskiego Oranu 23 grudnia.

Przez dwa miesiące u wybrzeży Algierii czekał na te dwa okręty tankowiec rosyjskiej floty wojennej Jelnia, który – według włoskiego portalu Itamilradar, śledzącego ruch samolotów, statków i okrętów na Morzu Śródziemnym – prawdopodobnie zatankował je w miniony piątek, pozwalając im dotrzeć do Syrii.

Płynący przez Morze Śródziemne konwój rosyjski był cały czas obserwowany przez samoloty i drony NATO. Prawdopodobnie śledziły go też na zmianę dwa okręty podwodne z napędem atomowym, amerykański USS Indiana i brytyjski HMS Anson, które w styczniu i w lutym kilka razy w obie strony pokonywały Cieśninę Gibraltarską. „Jak zwykle prowadząc tajną misję” – jak ujął to portal Maritime-executive.

Przewożony przez rosyjskie transportowce sprzęt wojskowy będzie dla Kremla znacznym wzmocnieniem zapasów poważnie uszczuplonych przez trwającą wojnę na Ukrainie.

źródło: PAP / fot: envato.elements, ilustracyjne

polska morskastatektransportowiecżegluga
Poprzednia Informacja
Minister infrastruktury zapowiada ułatwienia inwestycji w budownictwo
Następna Informacja
Neptun obserwujący zaślubiny Polski z morzem na obrazie w NMM

Zobacz podobne

Zobacz kielich sprzed 300 lat [ZDJĘCIA]

BC16 listopada 202516 listopada 2025

Polacy opanowali promy i wybrzeża. Poznajcie Maltę przed meczem reprezentacji

BC16 listopada 202516 listopada 2025

Hamburg i Chiny: port otwiera nowe szlaki współpracy

LK16 listopada 202516 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Zobacz kielich sprzed 300 lat [ZDJĘCIA]
  • Polacy opanowali promy i wybrzeża. Poznajcie Maltę przed meczem reprezentacji
  • Hamburg i Chiny: port otwiera nowe szlaki współpracy
  • Spotkanie ekspertów: „Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia”
  • „Barierą jest cena zielonego wodoru na rynku” – jak sprawić, by zielony wodór stał się realną alternatywą dla dotychczasowych paliw? 

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Spotkanie ekspertów: „Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia”

LK16 listopada 202516 listopada 2025
16 listopada 202516 listopada 20250

„Barierą jest cena zielonego wodoru na rynku” –...

Paulina Ledzinska16 listopada 202515 listopada 2025
16 listopada 202515 listopada 20250

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie