Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Modernizacja Marynarki Wojennej i incydent z zaginionym transportem min kluczowymi tematami w sejmie
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

Modernizacja Marynarki Wojennej i incydent z zaginionym transportem min kluczowymi tematami w sejmie

Przez Paulina Ledzinska30 stycznia 2025

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, w ramach pytań bieżących, wiceminister obrony narodowej Paweł Zalewski przedstawił szczegóły dotyczące rozwoju polskiej Marynarki Wojennej oraz udziału Polski w natowskiej operacji „Bałtycka Warta”. Dodatkowo, poruszono kwestię incydentu z lipca 2024 roku, kiedy zagubiono transport min przeciwpancernych.

Modernizacja Marynarki Wojennej – priorytet MON

Wiceminister Paweł Zalewski podkreślił, że proces modernizacji Marynarki Wojennej, choć długotrwały, w ostatnich latach znacząco przyspieszył.

– Głównym celem modernizacji marynarki wojennej jest osiągnięcie kluczowych zdolności w poszczególnych systemach: rażenia, przetrwania, ochrony wojsk, rozpoznania oraz logistycznego zabezpieczenia działań. Umożliwi to realizację priorytetowych zadań MW na morzu oraz z morza zarówno w rejonie Morza Bałtyckiego, jak i poza nim – mówił.

Jak zaznaczył, MON realizuje obecnie umowy na budowę nowoczesnych jednostek, takich jak fregaty rakietowe typu Miecznik, okręty rozpoznania radiolokacyjnego Delfin, niszczyciele min Kormoran II, okręt ratowniczy „Ratownik” oraz dywizjony ogniowe NSM.

– Dodatkowo planuje się pozyskanie m.in. okrętów podwodnych typu Orka, korwet wielozadaniowych, systemów autonomicznych, a także zintegrowanych systemów ochrony sił morskich Ostryga – komentował wiceszef resortu obrony.

Modernizacji mają podlegać również istniejące jednostki, takie jak korweta patrolowa „Ślązak” czy małe okręty rakietowe. Zalewski zaznaczył również, że MON planuje inwestycje w infrastrukturę portową, magazynową i teleinformatyczną.

Paweł Zalewski odniósł się również do natowskiej operacji „Bałtycka Warta”, która została uruchomiona w styczniu 2025 roku na wniosek Polski. Marynarka Wojenna wydzieliła żołnierzy i sprzęt, by wesprzeć ochronę infrastruktury krytycznej na Morzu Bałtyckim.

– Inspektorat Marynarki Wojennej bierze udział w analizach i pracach planistycznych prowadzonych przez dowództwo operacyjne – wyjaśniał wiceminister.

Zagubiony transport min

Duże zainteresowanie posłów wzbudził incydent z lipca 2024 roku, kiedy podczas transportu zaginęło ponad 200 min przeciwpancernych. Miny, które ostatecznie odnaleziono w centrum logistycznym, były przewożone w stanie nieuzbrojonym. W sprawie głos zabrał wiceminister Cezary Tomczyk.

– Osoby odpowiedzialne za rozładunek i przyjęcie środków bojowych do ewidencji nie zameldowały o fakcie braku mienia swoim przełożonym. Wcześniej jeden z żołnierzy poświadczył nieprawdę, stwierdzając, że transport przebiegł bez zakłóceń – mówił Tomczyk. Podkreślił również, że nadzór cywilny i wojskowy szybko wykrył nieprawidłowości, co doprowadziło do wszczęcia śledztwa i kontroli procedur.

Obecnie Prokuratura Okręgowa w Poznaniu prowadzi śledztwo, a zarzuty postawiono czterem żołnierzom. MON wprowadziło dodatkowe szkolenia i przegląd stanów magazynowych, aby zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości.

wiceminister Paweł Zalewski zapowiedział, że w MON rozpoczęły się prace nad opracowaniem nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego oraz koncepcji bezpieczeństwa morskiego, które uwzględnią zmieniające się warunki geopolityczne.

– Naszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa Polski na Bałtyku i budowa nowoczesnej, skutecznej Marynarki Wojennej – podkreślił.

Przyspieszenie prac nad nową strategią bezpieczeństwa morskiego daje nadzieję, że Polska skutecznie dostosuje się do zmieniających się realiów geopolitycznych, zapewniając ochronę zarówno swoich interesów, jak i infrastruktury krytycznej na Bałtyku. 

fot: NATO, portal X

Bałtycka WartaBałtykBezpieczeństwoinfrastruktura krytycznaMarynarka WojennaMONNATOokretySejm
Poprzednia Informacja
Portowcy wspierają Portowców – Pogoń Szczecin i Zarząd Morskich Portów dalej razem
Następna Informacja
Jest przetarg na sztuczne zasilanie brzegu morskiego w Ustce

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie