Port Gdynia zakończył rok 2024 z wynikami, które potwierdzają jego kluczowe znaczenie w polskiej gospodarce morskiej. Dynamiczny rozwój portu oraz skuteczna strategia działania pozwoliły osiągnąć doskonałe rezultaty zarówno w obszarze przeładunków, jak i wyników finansowych.
W 2024 roku Port Gdynia odnotował świetne wyniki w obsłudze kluczowych grup ładunkowych. Szczególnie wyróżnił się segment przeładunków kontenerów, który niemal osiągnął historyczny rekord z 2021 roku.
– Zbliżyliśmy się do rekordu z 2021 roku, wynoszącego 986 tysięcy TEU. W ubiegłym roku udało nam się osiągnąć wynik 975 tysięcy TEU – komentuje Piotr Gorzeński, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
– Przekroczenie granicy miliona TEU jest na wyciągnięcie ręki i stanowi realny cel na przyszłość – dodaje.
Rozwój zauważono także w innych kategoriach przeładunkowych. Szczególnie dynamiczny wzrost, wynoszący ponad 20%, odnotowano w technologii ro-ro. W segmencie zboża osiągnięto wynik 5,5 miliona ton, co potwierdza dominującą pozycję Portu Gdynia w tej kategorii, pomimo normalizacji wyników po okresie wyjątkowo wysokich przeładunków związanych z sytuacją geopolityczną.
– Dynamiczny rozwój widoczny jest również w obszarze technologii ro-ro, gdzie przeładunki wzrosły o ponad 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Segment zboża osiągnął wynik 5,5 miliona ton, co, mimo spadku wynikającego z normalizacji po okresie ponadprzeciętnych rezultatów spowodowanych sytuacją geopolityczną, nadal zapewnia Gdyni dominującą pozycję na rynku – wyjaśnia prezes Gorzeński.
Węgiel i paliwa płynne również znalazły się w centrum uwagi. Przeładunki węgla, pomimo wpływu procesów dekarbonizacji i zmian globalnych trendów, utrzymały stabilny poziom, a w przypadku paliw płynnych roczne przeładunki przekroczyły 3 miliony ton.
Rok 2024 był także wyjątkowo udany pod względem wyników finansowych. Zarząd Morskiego Portu Gdynia odnotował wzrost zysku netto o ponad 32% w stosunku do roku poprzedniego.
– Zysk netto wyniósł ponad 140 milionów złotych, co oznacza wzrost o ponad 32 procent w stosunku do roku 2023. Ten rezultat świadczy o skuteczności naszych działań i stabilnej pozycji finansowej portu – informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, Wiceprezeska Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Port Gdynia potwierdza swoje strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki morskiej, nie tylko utrzymując wysokie wyniki, ale także stale rozwijając swoją infrastrukturę i dostosowując się do zmieniających się warunków rynkowych. Tym samym staje się jednym z filarów polskiej gospodarki.
fot: Port Gdynia