Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Infrastruktura energetyczna Bałtyku wymaga większej uwagi sojuszników z NATO
Aktualności Bezpieczeństwo Inne

Infrastruktura energetyczna Bałtyku wymaga większej uwagi sojuszników z NATO

Przez Paulina Ledzinska12 stycznia 202512 stycznia 2025

Sojusznicy w ramach NATO muszą dołożyć wszelkich starań, by zwiększyć uwagę na podmorską infrastrukturę energetyczną Bałtyku – oznajmił w piątek w Wilnie szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera, który w ciągu ostatnich czterech dni odwiedził Szwecję, Finlandię, Estonię, Łotwie oraz Litwę.

„Sojusznicy w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego muszą dołożyć wszelkich starań, by zwiększyć swoją uwagę kierowaną na Bałtyk, na infrastrukturę energetyczną, szczególnie tą podmorską” – powiedział Siewiera dziennikarzom na zakończenie wizyty realizowanej na polecenie prezydenta Andrzeja Dudy i związanej z „potrzebą wzmocnienia międzynarodowej współpracy w kluczowym dla bezpieczeństwa NATO oraz UE regionie bałtyckim”.

Szef BBN przypomniał, że kraje regionu bałtyckiego w ostatnim czasie „zostały w największym stopniu dotknięte kolejnymi podejrzanymi działaniami o charakterze hybrydowej konfrontacji, sabotażami (…), a te zdarzenia mają miejsce w szczególnym okresie przygotowania synchronizacji krajów bałtyckich z europejskim systemem energetycznym i odłączaniem ich sieci energetycznych od Rosji”.

„Z tego też względu współpraca zarówno na poziomie operacyjnym, jak i na poziomie politycznym w regionie bałtyckim nabiera szczególnego znaczenia” – podkreślił Siewiera. Dodał, że kraje nordyckie oraz bałtyckie „są niezwykle jednomyślne, niezwykle zbieżne sposobem spostrzegania głównych zagrożeń, także sposobu kształtowania odpowiedzi na nie”.

Szef BBN zapowiedział, że „będziemy podejmować w najbliższym czasie działania po stronie NATO-wskiej, ale także na poziomie Komisji Europejskiej i naszych narodowych procesów legislacyjnych zmierzające do penalizacji na przykład kotwiczenia i ciągnięcia kotwicy po dnie morskim, co nie jest dzisiaj przestępstwem” oraz identyfikować obszary aktywności, które mogą bezpośrednio oddziaływać na rosyjską flotę cieni.

Siewiera wskazał też na potrzebę zwiększenia koordynacji działań, wymiany informacji, „powołania instytucji, które będą w stanie rozwiązywać te problemy w sposób bieżący”.

Podczas ostatniego dnia czterodniowej wizyty w państwach nordyckich oraz bałtyckich w piątek w Wilnie szef BBN Jacek Siewiera spotkał się z minister obrony Litwy Dovile Szakaliene, doradcami prezydenta Gitanasa Nausedy ds. bezpieczeństwa oraz polityki zagranicznej, Mariusem Czesnulevicziusem i Astą Skaisgiryte, a także wiceministrem spraw zagranicznych Juliusem Pranevicziusem.

źródło: PAP

BałtykBBNMONNATOsojusz
Poprzednia Informacja
Sezon żeglarski na Mazurach w tym roku będzie zainaugurowany na Niegocinie
Następna Informacja
Zimowa przeprawa przez Wisłę; blisko 40 śmiałków pokonało rzekę wpław

Zobacz podobne

Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Londyn odcina Kreml od morza i pieniędzy

LK13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia
  • Czy istnieje tajny raport w sprawie katastrofy Heweliusza? Autor książki nie pozostawia złudzeń
  • Londyn odcina Kreml od morza i pieniędzy
  • Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie