Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Minister Marchewka: W 2023 roku Skarb Państwa nie chciał prawa pierwokupu udziałów Bulk Cargo
Aktualności Porty Ważne

Minister Marchewka: W 2023 roku Skarb Państwa nie chciał prawa pierwokupu udziałów Bulk Cargo

Przez Paulina Ledzinska9 stycznia 202510 stycznia 2025

„23 listopada 2023 roku podpisał dokument, w którym napisano, że deklaracja Skarbu Państwa w zakresie realizacji prawa pierwokupu udziałów Bulk Cargo i podejmowania kierunkowej decyzji w tej sprawie wydaje się nieuzasadniona” – tak o byłym ministrze Marku Gróbarczyku pisze jego następca Arkadiusz Marchewka. W ten sposób odpowiada na oskarżenia Marka Gróbarczyka, który zarzucił obecnemu rządowi „sprzedaż Portu Szczecin Niemcom”. Marchewka opublikował na portalu X informacje, które mają rzucić światło na przebieg wydarzeń.

Z ujawnionych informacji na portalu X wynika, że firma Bulk Cargo zwróciła się 7 września 2023 roku do rządu PiS z pytaniem, czy Skarb Państwa zamierza skorzystać z prawa pierwokupu udziałów. Odpowiedź, podpisana przez Marka Gróbarczyka 23 listopada 2023 roku, stwierdzała, że realizacja pierwokupu „wydaje się nieuzasadniona”.

– Jedyną możliwością walki z kłamstwem jest prawda. Wszystko jest w dokumentach, a te nie pozostawiają złudzeń – napisał Marchewka na portalu X.

Konflikt wybuchł po transakcji, w której niemiecka firma Rhenus, posiadająca dotychczas 40% udziałów w Bulk Cargo – Port Szczecin, stała się większościowym udziałowcem spółki. Rhenus zobowiązał się zainwestować ponad 200 mln zł w modernizację infrastruktury i zwiększenie zdolności przeładunkowych.

Minister Marchewka podkreślił, że transakcja dotyczyła prywatnych firm, a Skarb Państwa nie był jej stroną. „To nie była sprzedaż portu, a zmiana udziałowca prywatnej spółki”. Co istotne, transakcję poparły związki zawodowe oraz około 200 pracowników spółki, widząc w niej szansę na poprawę warunków pracy i stabilizację zatrudnienia. „To perspektywa rozwoju portu, na którą od lat czekaliśmy”.

Port Szczecin zmaga się obecnie ze spadkami przeładunków w niektórych kategoriach, szczególnie węgla, co jest efektem zmniejszonego importu tego surowca po rekordowych latach 2022 i 2023. Z drugiej strony wzrósł przeładunek drewna, a transport LNG utrzymuje się na stabilnym poziomie. Zapowiedziane inwestycje Rhenus mogą poprawić infrastrukturę i przywrócić konkurencyjność portu.

Portal Polska Morska zbiera komentarze w tej sprawie. O jej rozwoju będziemy informować na bieżąco.

fot: Port Szczecin

Akradiusz Marchewkabulk cargoMarek GróbarczykMIMinisterstwo InfrastrukturyPort Szczecin
Poprzednia Informacja
e-petrol.pl: koszty tankowania na stacjach paliw „sporo wyższe” niż kilka dni temu
Następna Informacja
Wody Polskie: zapobieganie podtopieniom jednym z celów nowych planów utrzymania wód

Zobacz podobne

Czy istnieje tajny raport w sprawie katastrofy Heweliusza? Autor książki nie pozostawia złudzeń

Bartłomiej Czetowicz12 listopada 202512 listopada 2025

Napad na Nawigatora XXI. Działania służb w Szczecinie i Trzebieży [GALERIA]

Paulina Ledzinska12 listopada 202512 listopada 2025

NATO ćwiczyło polowanie na okręty podwodne

Paulina Ledzinska12 listopada 202512 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Czy istnieje tajny raport w sprawie katastrofy Heweliusza? Autor książki nie pozostawia złudzeń
  • Napad na Nawigatora XXI. Działania służb w Szczecinie i Trzebieży [GALERIA]
  • NATO ćwiczyło polowanie na okręty podwodne
  • Ukrainiec oskarżany o atak na Nord Stream przerwał strajk głodowy w więzieniu
  • TSKAE 2025, czyli dzień polsko-niemiecki w biznesie

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie