Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Rok 2024 był przełomowy dla rozwoju polskiej infrastruktury morskiej
Aktualności Porty Ważne Żegluga

Rok 2024 był przełomowy dla rozwoju polskiej infrastruktury morskiej

Przez Paulina Ledzinska1 stycznia 202531 grudnia 2024

Wiele strategicznych projektów, mających kluczowe znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego kraju, osiągnęło nowe etapy realizacji. W budżecie na przyszły rok przewidziano ponad 2 miliardy złotych na inwestycje w gospodarkę morską.

Do najważniejszych projektów należą rozwój infrastruktury portu kontenerowego w Świnoujściu oraz budowa falochronu w Gdańsku, który będzie obsługiwał terminal FSRU.

Budowa terminalu instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w Porcie Gdańsk

W ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) trwa budowa terminalu instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w Porcie Gdańsk. Projekt ten ma kluczowe znaczenie dla rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce, wspierając budowę farm wiatrowych na Bałtyku. Dzięki tej inwestycji Gdańsk stanie się centrum technologii wiatrowej, wspierając jednocześnie transformację energetyczną kraju.

Terminal T5 będzie stanowił przedłużenie istniejącego terminala T1, poprzez zbudowanie lądu na obszarze o powierzchni około 21 ha. Długość nabrzeża przeładunkowego nowego terminala wyniesie 800 m, a głębokość akwenu przy kei 17,5 m. co pozwoli na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 m.

Fot: Ministerstwo Infrastruktury, Portal X

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

Kontynuowano także prace nad drogą wodną łączącą Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby zwiększyć dostępność Portu Elbląg, rozszerzono zakres projektu o pogłębienie ostatnich 900 metrów toru wodnego prowadzącego do portu. Na ten cel przeznaczono 33 mln zł. Inwestycja ta pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału portu w Elblągu i zwiększy jego konkurencyjność.

fot.ilustracyjne: Grupa NDI

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu

W Świnoujściu trwają przygotowania do budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego, który ma kluczowe znaczenie dla rozwoju transportu morskiego w Polsce. Planowane zakończenie budowy przypada na rok 2028, a nowy tor podejściowy do terminala zostanie ukończony w 2029 roku. Dzięki tej inwestycji port w Świnoujściu umocni swoją pozycję jako jedno z najważniejszych miejsc przeładunku kontenerów na Bałtyku.

W budżecie na 2024 rok zabezpieczono również środki na rozwój infrastruktury portowej w Świnoujściu. Inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla wzrostu przepustowości portu oraz poprawy jego dostępności logistycznej.

– Terminal kontenerowy w Świnoujściu jest strategiczną inwestycją zarówno w obszarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa państwa. Należy do jednych z najważniejszych projektów inwestycyjnych w naszej gospodarce morskiej. Trzeba zaznaczyć, że cały proces zaczynamy praktycznie od początku. Jednak jesteśmy zdeterminowani, aby budowę terminala zrealizować. Polskie porty morskie systematycznie odnotowują wzrost liczby przeładunków, a terminal kontenerowy sprawi, że liczba ta będzie jeszcze większa. Dzięki tej inwestycji na Pomorze Zachodnie zawijać będą największe kontenerowce na świecie. Bez wątpienia, to wielka szansa na rozwój polskiej gospodarki morskiej– podkreślał w kwietniu wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Fot: ZMPSiŚ

Terminal FSRU w Gdańsku

Jednym z najbardziej strategicznych projektów jest budowa terminala FSRU w Gdańsku. Terminal, zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, będzie pełnił funkcję stacjonarnej jednostki regazyfikującej gaz LNG odbieranego z metanowców. Inwestycja obejmuje również budowę gazociągu podmorskiego, który połączy terminal z krajową siecią przesyłową. Terminal ma rozpocząć działalność w 2028 roku, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne Polski.

wizualizacja: Gaz-System

fot. główne: ilustracyjne, envato

droga wodnaGaz SystemGospodarka Morskainfrastruktura morskaInwestycjeMinisterstwo InfrastrukturyPort GdańskPort Szczecin Świnoujścieterminal fsruZalew WiślanyZatoka Gdańska
Poprzednia Informacja
„Królewskie” drobnicowce z polskich stoczni
Następna Informacja
Jak wyglądała transformacja energetyczna Polski?

Zobacz podobne

Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce

Paulina Ledzinska7 listopada 20257 listopada 2025

Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich

Paulina Ledzinska7 listopada 2025

Młoda foka z plaży w Pobierowie trafi do Stacji Morskiej na Helu

Paulina Ledzinska7 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce
  • Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich
  • Młoda foka z plaży w Pobierowie trafi do Stacji Morskiej na Helu
  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie