Polski Portal Morski
Aktualności Historia Stocznie Ważne

Kartka z kalendarza: Sylwestrowy tryumf Stoczni Szczecińskiej

31 grudnia 1968 roku Stocznia Szczecińska przekazała meksykańskiemu armatorowi masowiec „Azteca”. Był to największy i najnowocześniejszy wówczas statek zbudowany w Polsce. Jednostka stała się symbolem przełomu technologicznego polskiego przemysłu okrętowego.

„Azteca” udowodniła, że Szczecin potrafi tworzyć statki na światowym poziomie

Projekt masowca opracowany został w Szczecińskim Oddziale Centralnego Ośrodka Konstrukcyjno-Badawczego Przemysłu Okrętowego przez głównego projektanta, inżyniera Jerzego Wojciecha Piskorza-Nałęckiego. Dokumentacja techniczna i konstrukcyjna statku odzwierciedlała najwyższy poziom inżynierii tamtych czasów, co pozwoliło na spełnienie rygorystycznych wymagań międzynarodowych konwencji oraz standardów obowiązujących na Kanale Panamskim i drodze św. Wawrzyńca.

„Azteca” była jednym z pierwszych statków w polskim przemyśle okrętowym, w którym zastosowano okresowo automatyczną obsługę siłowni, umożliwiającą pracę mechanizmów do 16 godzin bez nadzoru. Zainstalowany silnik spalinowy typu Sulzer 6RD76, o mocy 9600 KM, wyprodukowany przez Zakłady H. Cegielski, mógł być sterowany zarówno mechanicznie, jak i zdalnie – za pomocą systemu pneumatycznego.

Kadłub statku wyróżniał się taranowym dziobem oraz gruszkowym kształtem rufy. Było to wtedy nowością w polskim przemyśle stoczniowym. Innowacje znacząco zmniejszyły opory hydrodynamiczne, poprawiając efektywność paliwową jednostki. Płaskie pokrywy lukowe i wpuszczane włazy umożliwiały transport drewna w standardowych pakietach zarówno w ładowniach, jak i na pokładzie.

„Azteca” wyposażona była także w nowoczesne urządzenia przeładunkowe, w tym trzy żurawie pokładowe. Jej bliźniacza jednostka, „Maya”, przekazana w czerwcu 1969 roku, wzbogacona została o przejezdną bramownicę. To rozwiązanie było bardzo rzadko spotykane w ówczesnych konstrukcjach statków.

Eksport statków do Meksyku był wydarzeniem przełomowym dla Stoczni Szczecińskiej. Dotychczas głównymi odbiorcami statków były: Związek Radziecki, Polska Żegluga Morska oraz Polskie Linie Oceaniczne.

Budowa masowców typu B 449 oraz wcześniejszych drobnicowców B 466 ugruntowała pozycję Stoczni Szczecińskiej jako lidera w projektowaniu i realizacji skomplikowanych konstrukcji statków. Dzięki rozbudowanemu zapleczu, w tym otwarciu w 1957 roku nowoczesnego ośrodka Wulkan, stocznia mogła podejmować się budowy jednostek o największych wówczas w Polsce wymiarach i różnorodnych specyfikacjach transportowych.

MS AZTECA ma w Szczecinie swoją tablicę

fot: bip.um.szczecin.pl

Kompozycja składa się z dwóch elementów: granitu w formie stylizowanej maski prekolumbijskiej oraz piaskowcowej tablicy, ozdobionej hieroglifami inspirowanymi pismem prekolumbijskim. Tablica z inskrypcją i rzeźba podkreślają historyczne znaczenie jednostki dla polskiej myśli technicznej.

fot. główne: Stocznia Szczecińska

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie