75 lat temu, czyli 25 października 1949 roku w Szczecinie, odbyła się uroczystość podniesienia bandery na statku „Sołdek”. To pierwsza jednostka morska zbudowana w całości w polskich stoczniach. Był to znaczący moment w historii odbudowującego się polskiego przemysłu stoczniowego po II wojnie światowej.
Warto zaznaczyć, że już w 1948 roku Stocznia Szczecińska dokonała pierwszego wodowania. 24 kwietnia zwodowano niemiecki kadłub statku z czasów wojny – modelu „Hansa A”. Statek ten początkowo nazwano „Oliwa”, a później przemianowano na „Julian Marchlewski”. Było to symboliczne wydarzenie, jednak „Sołdek” stanowił pierwszy, w pełni polski projekt stoczniowy.
Budowa „Sołdka” rozpoczęła się 3 kwietnia 1948 roku wraz z położeniem stępki. Symboliczny pierwszy nit wbił minister żeglugi Adam Rapacki. Kolejny kluczowy etap miał miejsce 6 listopada 1948 roku, kiedy statek został zwodowany w Stoczni Gdańskiej. Po niemal roku przygotowań „Sołdek” wyruszył w swój inauguracyjny rejs z Gdańska do Szczecina, gdzie 25 października 1949 roku odbyło się uroczyste podniesienie bandery, a statek formalnie wszedł do służby pod zarządem Polskiej Żeglugi Morskiej.
SS Sołdek to prototypowy rudowęglowiec z serii 29 statków typu B30, które produkowano w Stoczni Gdańskiej w latach1949 -1954 . Był to masowiec napędzany parą, którego konstrukcję zaprojektował zespół kierowany przez mgr. inż. Henryka Giełdzika. Budowa „Sołdka” pochłonęła ogromną ilość materiałów – tylko do połączenia elementów kadłuba zużyto 300 tysięcy nitów, stanowiących około 6% masy całego statku. Nazwa statku pochodzi od imienia Stanisława Sołdka, zasłużonego pracownika Stoczni Gdańskiej, a jego żona, Helena Sołdek, została matką chrzestną statku.
Przez niemal 32 lata „Sołdek” służył na morzu, realizując 1479 rejsów i przewożąc ponad 3,5 miliona ton ładunków. W tym czasie zawijał do przeszło 60 portów na całym świecie. Jednostka zakończyła służbę w 1981 roku i została przekształcona w statek-muzeum, przycumowany na stałe w Gdańsku. W grudniu 2014 roku „Sołdek” wystąpił także w filmie „Persona non grata”, gdzie odgrywał rolę japońskiego statku z 1941 roku, transportującego uchodźców żydowskich przez Władywostok do Japonii.
Dziś „Sołdek” jest ikoną historii polskiego przemysłu morskiego i cieszy się dużym zainteresowaniem zwiedzających. Co roku odwiedzają go dziesiątki tysięcy osób.
fot. Narodowe Muzeum Morskie