Pod koniec września przez GDDKiA został złożony wniosek do Wojewody Zachodniopomorskiego o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Wydanie tej decyzji może potrwać kilka miesięcy, ale umożliwi ona przyszłemu wykonawcy rozpoczęcie prac nad budową Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ramach trasy ekspresowej S6.
Wniosek obejmuje trzy etapy ( Kołbaskowo – Dołuje , Dołuje – Police i Police – Goleniów) o łącznej długości 48,9 km. Na odcinku Police – Goleniów zaplanowana jest budowa 5-kilometrowego tunelu pod Odrą, który po ukończeniu stanie się najdłuższym tunelem w Polsce.
Decyzja tzw. ZRID pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych ,ale również zostaną ustalone granice terenu przeznaczonego pod budowę drogi.
Jak wyjaśnia redakcji Polska Morska rzecznik prasowy GDDKiA Mateusz Grzeszczuk – Jest to dokument, który umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę. Decyzja przenosi na własność nieruchomości działek przeznaczonych na budowę obwodnicy, na rzecz Skarbu Państwa. Jest to podstawa dla wykonawcy do podjęcia prac, ale też dla procedury odszkodowawczej pozyskania nieruchomości.
Proces uzyskiwania tej decyzji trwa około kilku miesięcy, jednak to zależy też od wykonywanej inwestycji.
Kolejność prac
W pierwszej kolejności musi zostać wybrany wykonawca, dlatego w czasie oczekiwania na decyzje zostanie ogłoszony przetarg, który pozwoli na wybranie firmy która tą inwestycję wykona.
Po ogłoszeniu przetargu wykonawca będzie jeszcze opracowywał projekty wykonawcze, bardzo szczegółowe. Projekt budowlany został już opracowany, natomiast projekt wykonawczy będzie opracowywał już wybrany w przetargu realizujący inwestycje – dodaje rzecznik.
Maszyna TBM ponownie w akcji
Zachodnia Obwodnica Szczecina przetnie Odrę na północ od Polic.Odcinek Police – Goleniów połączony zostanie 5 km tunelem. Obiekt będzie składał się z dwóch rur i zostanie wykopany za pomocą maszyny TBM (z ang. Tunnel Boring Machine).
Jednak zanim do pracy przystąpi znana już z prac przy tunelu w Świnoujściu, maszyna TBM wykonawca będzie musiał zrealizować część wlotową do tunelu czyli te miejsca z których te maszyny będą startowały. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.
Wykonawca inwestycji już dokładnie będzie ustalał w harmonogramie kiedy to drążenie rozpocznie. Biorąc pod uwagę oczywiście terminy które my będziemy mieli ustalone, one teraz też są jeszcze przygotowywane. Przygotowujemy też z naszej strony harmongramy, które będą wyzanczone w przetargu na realizację – zaznaczył Mateusz Grzeszczuk
Biorąc pod uwagę specyfikę tego projektu, według rzecznika GDDKiA jest założenie że przez pierwsze dwa lata będą opracowywane projekty wykonawcze.
Jako pierwsze zostanie opracowanie ścian szczelinowych, wlotów do tunelu. Najpierw musimy drogę zagłębić poniżej poziomu terenu conajmniej kilkanaście metrów, po to żeby z tak przygotowanych komór te maszyny mogły zacząć drążyć. Zostaje jeszcze do wykonania przed rozpoczęciem samego drążenia duży zakres prac związanych z przygotowaniem komór startowych i całego zaplecza związanego z drążeniem – wyjaśnia rzecznik GDDKiA
Kiedy wszystkie prace związane z przygotowaniem zostaną już ukończone, od czasu dostarczenia maszyny do rozpoczęcia drążenia mija już stosunkowo nie wielki czas przeznaczony na montaż samej maszyny w komorze startowej.
Będzie to dwu rurowy obiekt drążony maszyną TBM. Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła 14,85 m, grubość obudowy 60 cm.
Cały przekrój tunelu będzie większy od tego w Świnoujściu i przede wszystkim dłuższy, całość będzie miała 5 km. Tunel będzie dwu rurowy, równolegle obok siebie będą dwie nawy, w której będą dwie jezdnie drogi ekspresowej, dwujezdniowej. Dlatego jest to o wiele większy zakres zadania niż tunel w Świnoujściu.
Nowa trasa drogowa będzie miała kluczowe znaczenie dla Polic, znajdujących się na północ od Szczecina. Obecnie, aby dostać się z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6), trzeba pokonać 58 km. Po zakończeniu budowy obwodnicy, odległość ta zmniejszy się do 23 km, co znacząco skróci czas podróży.
Zakończenie całej inwestycji łącznie z tunelem drążonym tego odcina Goleniów – Police spodziewamy się w roku 2031 – dodaje Mateusz Grzeszczuk.


fot. GDDKiA