Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Jest umowa na budowę falochronów w Porcie Gdynia. Rozpoczyna się modernizacja portu

Rusza kolejna gigantyczna inwestycja w Porcie Gdynia. 2 października Urząd Morski w Gdyni, Zarząd Portu Morskiego Gdynia oraz konsorcjum firm z Budimexem na czele podpisały umowę na budowę falochronów osłonowych w Porcie Gdynia. Inwestycja za 539 milionów złotych to początek historycznej rozbudowy portu. Dlaczego jest ona tak ważna? Jaki ma wpływ na gospodarkę, żeglugę i bezpieczeństwo naszego kraju?

Port Zewnętrzny w Gdyni

Powstanie falochronów osłonowych w Gdyni otwiera drogę do powstania najważniejszego projektu w historii Portu Gdynia: Portu Zewnętrznego, czyli sztucznego półwyspu na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy obsługujący olbrzymie kontenerowe statki oceaniczne o parametrach Baltimax. Obecnie obszar Portu Gdynia jest ograniczony – brak ekspansji na morze to bariera rozwoju.

„Budowa falochronów osłonowych doprowadzi do wytworzenia osłoniętego od oddziaływania fal akwenu, umożliwiającego manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach. Wzmocnienie istniejących falochronów wraz z wykonaniem narzutów ma na celu ochronę istniejących obiektów przed dochodzącym falowaniem oraz minimalizację refrakcji falowania” – informuje Polskę Morską rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

W 2023 r. wpływy celno podatkowe w Porcie Gdynia wyniosły aż 7 miliardów złotych

Port Zewnętrzny przyczyni się nie tylko do rozwoju Portu Gdynia, ale również na zwiększenie wpływów do budżetu kraju oraz do stworzenia wielu nowych miejsc pracy w regionie pomorza. Będzie istotnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Należy też tu wspomnieć o tym, że polskie porty morskie w 2023 roku miały największy udział w wygenerowanych wpływach podatkowych z głównych granicznych terminali przeładunkowych w Polsce. Wpływy celno-podatkowe w Porcie Gdynia w minionym roku wyniosły aż 7 miliardów złotych!

Oprócz bezpieczeństwa gospodarczego wynikajacego z budowy falochronów osłonowych w Porcie Gdynia, istotne jest też zwiększenie bezpieczeństwa militarnego.

„Budowa falochronów osłonowych nie tylko przyczyni się do rozwoju gospodarczego, ale także wzmocni pozycję strategiczną Polski w Europie i na świecie, zarówno w sferze handlowej, jak i militarnej. Z perspektywy bezpieczeństwa militarnego, inwestycja w falochrony osłonowe ma ogromne znaczenie. Jako port podwójnego przeznaczenia oraz największa baza NATO w regionie, Port Gdynia odgrywa istotną rolę w strategii obronnej sojuszu. Zwiększenie jego możliwości operacyjnych w zakresie obronności jest szczególnie ważne w obliczu zmieniającej się sytuacji geopolitycznej” – wskazuje Magdalena Kierzkowska

Co wiemy o inwestycji

Konstrukcja falochronów zostanie zrealizowana w formie zatapianych skrzyń żelbetowych o długości ok. 50 m, szerokości 13,6 m oraz wysokości od 14,5 do 16,5 m. Skrzynie będą wykonywane na specjalnym doku pływającym, metodą ciągłego betonowania, a następnie wodowane. Ich betonowanie odbędzie się na wodzie. Falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni będą miały długość 2,5 km.

Kiedy rozpoczną się pierwsze prace

Jak informuje nasz portal Rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni prace projektowe do budowy falochronów osłonowych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę mają się rozpocząć do 490 dni od dnia podpisania umowy. Rozpoczęcie robót budowlanych wraz z uzyskaniem pozwoleniem na użytkowanie do 819 dni od dnia uzyskania pozwolenia na budowę.

Port obecnie i po zbudowaniu Portu Zewnętrznego fot.http://portzewnetrzny.pl

fot. http://portzewnetrzny.pl

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie