Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Szwedzki okręt zwiadowczy Artemis po raz pierwszy w Gdyni

14 września Port Wojenny w Gdyni gościł niezwykłego gościa – po raz pierwszy przy jednym z nabrzeży Oksywia zacumował szwedzki okręt zwiadu elektromagnetycznego, Artemis (A 202). Okręt ten, należący do typu SIGINT (zwiad sygnałów elektromagnetycznych), pojawił się w polskim porcie bez wcześniejszych zapowiedzi, co wpisuje się w jego tajemniczy i specjalistyczny charakter.

Przybycie szwedzkiego okrętu zwiadowczego do Gdyni było co najmniej zaskakujące. Okręt nie zapowiedział swojego wejścia do portu, co można zrozumieć, biorąc pod uwagę jego specjalistyczne zadania. Dopiero wczesnym rankiem, analizując dane z systemu AIS, można było zidentyfikować obecność jednostki, która aktywowała swój nadajnik po wpłynięciu na wody podległe systemowi kontroli ruchu VTS Zatoka Gdańska. Przypuszcza się, że wizyta Artemis ma charakter roboczy i jest związana z odtworzeniem gotowości bojowej, a także może służyć krótkiemu odpoczynkowi załogi.

Pierwsza wizyta okrętu w Polsce

To pierwsza w historii wizyta Artemis w Polsce, ale także pierwsza tego typu operacja okrętu poza granicami Szwecji. Okręt ten wszedł do służby dopiero niedawno, bo 3 kwietnia tego roku, kiedy to podczas ceremonii w bazie morskiej w Karlskronie, odbyło się jego wodowanie i oficjalne wprowadzenie do szwedzkiej floty. Artemis zastąpił starszą jednostkę o nazwie Orion (A 201), która przez 40 lat zajmowała się gromadzeniem informacji o ruchach okrętów, m.in. rosyjskiej Floty Bałtyckiej.

Historia powstania okrętu Artemis

Budowa okrętu Artemis rozpoczęła się w Polsce, w gdyńskiej stoczni Nauta S.A., która działała jako podwykonawca Saab, szwedzkiej firmy odpowiedzialnej za projekt. Prace nad konstrukcją kadłuba rozpoczęły się w 2018 roku. Zbudowana w Polsce jednostka miała zostać wykończona w Szwecji, gdzie miało być zainstalowane specjalistyczne wyposażenie. Chociaż początkowo prace nad okrętem przebiegały sprawnie, w 2020 roku proces uległ znacznemu spowolnieniu. Ostatecznie Szwecja zerwała kontrakt, a nieukończony kadłub został przetransportowany do Karlskrony w lutym 2021 roku, gdzie prace nad nim kontynuowano.

Charakterystyka techniczna

Artemis to nowoczesna jednostka wywiadu sygnałowego, zbudowana z myślą o długotrwałych misjach. Okręt o długości 74,6 m i szerokości 14 m ma wyporność około 2200 ton, a jego konstrukcja pozwala na spędzenie ponad 200 dni w morzu rocznie. Napęd jednostki to system spalinowo-elektryczny, zasilany przez cztery generatory o mocy 990 kW każdy. Wyposażony jest w dwa pędniki azymutalne oraz dwa stery strumieniowe, co zapewnia mu wysoką manewrowość. Podczas pierwszych testów prędkość maksymalna okrętu wyniosła 14,7 węzła.

Załoga okrętu liczy 40 osób, w tym zarówno marynarzy odpowiedzialnych za operacje na morzu, jak i specjalistów wywiadu elektromagnetycznego ze szwedzkiej organizacji FRA. Okręt został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu komfortowych warunków dla załogi – na jego pokładzie znajduje się 35 jedno- i dwuosobowych kabin z prywatnymi węzłami sanitarnymi.

Wizyta Artemis w Gdyni to wydarzenie o dużym znaczeniu, szczególnie w kontekście wstąpienia Szwecji do NATO. Może to być pierwsza z wielu wizyt tej jednostki w polskich portach, co podkreśla rosnącą współpracę między sojusznikami w regionie Morza Bałtyckiego. Ponadto, planowane jest, aby w najbliższych latach Polska wzbogaciła swoją flotę o podobne okręty, co jeszcze bardziej zacieśni współpracę w ramach sojuszu.

Zwiad elektromagnetyczny odgrywa coraz większą rolę w nowoczesnych operacjach wojskowych, a Artemis to symbol nowoczesnych możliwości Szwecji i jej zaangażowania w działania NATO na Bałtyku.

źródło Polska Morska z mediów/ fot. Saab

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie