Polski Portal Morski
Aktualności Inne

Rosyjski tankowiec od lat cumuje w gdyńskim porcie

Tankowiec o nazwie Khatanga znajduje się w porcie Gdynia od 2017 roku i pozostaje tam do dziś. Armator statku ogłosił bankructwo, a próby nawiązania kontaktu z syndykiem nie przyniosły rezultatów. Statek ponownie zwrócił na siebie uwagę w marcu 2022 roku, kiedy to na jego pokładzie krótko powiewała ukraińska flaga z przesłaniem do Władimira Putina, zaledwie kilka dni po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Khatanga, znana także jako „Хатанга”, dotarła do portu w Gdyni w październiku 2017 roku. Podczas rutynowej kontroli przeprowadzonej przez Port State Control, jednostka nie spełniła wymogów i została zatrzymana. Tego rodzaju inspekcje są realizowane przez administrację morską danego kraju, aby sprawdzić stan techniczny statków oraz zgodność z międzynarodowymi przepisami, a także aby zweryfikować kwalifikacje kapitana i załogi. Po negatywnej ocenie, Khatanga została wstrzymana w porcie. Zwykle armator szybko reaguje na takie zatrzymanie, podejmując kroki naprawcze, ponieważ statek, który nie pływa, nie generuje dochodów. Jednak w tym przypadku sprawy potoczyły się inaczej.

Statek został zatrzymany w październiku 2017 roku i nadal ma status „zatrzymany” zgodnie z przepisami Ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz procedurami Port State Control. Zwolnienie z tego stanu może nastąpić dopiero po zgłoszeniu przez kapitana lub armatora gotowości do ponownej inspekcji i pozytywnym wyniku tejże kontroli. Do tej pory takie zgłoszenie nie zostało złożone. Między Zarządem Morskiego Portu Gdynia a przedstawicielami prawnymi armatora toczą się postępowania prawne – informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.

– Statek został zatrzymany pierwotnie przez PSC, a następnie przez komornika sądowego na skutek postanowienia sądu o zabezpieczeniu – chodziło tutaj o brak uregulowania wierzytelności armatora. Jednostka jest już wycofana z eksploatacji – wyjaśnia Magdalena Kierzkowska, rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni.

Z powodu niewypełnienia zaleceń po inspekcji, Khatanga pozostała w Gdyni, cumując w basenie portowym w pobliżu skweru Kościuszki. W 2018 roku tankowiec został przeholowany do nabrzeża Stoczni Remontowej Nauta. Nie jest jasne, czy miało to związek z planowanymi naprawami, które ostatecznie nie zostały przeprowadzone, czy też chodziło o przeniesienie jednostki w mniej uciążliwe miejsce. Warto wspomnieć, że w tym czasie stocznia Nauta przygotowywała się do przeprowadzki, gdyż Port Gdynia wykupił teren przy ul. Waszyngtona 1. Khatanga została przetransportowana do Nauty w grudniu 2018 roku, a w czerwcu 2019 roku odbyło się ostatnie wodowanie w starej siedzibie stoczni. Po przeniesieniu działalności stoczni, rosyjski tankowiec pozostał w porcie, stając się kłopotem dla zarządu portu.

W 2017 roku statek Khatanga, należący do rosyjskiego armatora, trafił do gdyńskiej stoczni w celu przeprowadzenia remontu. Jednak z powodu bankructwa armatora, prace zostały wstrzymane. W konsekwencji, jednostka została zatrzymana przez Urząd Morski w październiku 2017 roku i na początku 2018 roku przetransportowana do nabrzeża Śląskiego w Basenie II. W lipcu tego samego roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia odkupił nabrzeże, przy którym cumowała Khatanga, od stoczni. Dopiero po transakcji okazało się, że statek należy do upadłego armatora i pływa pod rosyjską banderą. Obecnie jednostka wciąż jest zatrzymana przez Urząd Morski i zabezpieczona przed dostępem osób trzecich – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezeska Portu Gdynia.

Od początku sytuacja była skomplikowana z powodu trudności w kontaktach z armatorem, który ostatecznie ogłosił upadłość w 2020 roku. Niestety, komunikacja z syndykiem również nie przyniosła żadnych rezultatów.

Właścicielem statku Khatanga była firma Murmansk Shipping Co., znana również jako MSCO. W 2020 roku spółka, w której 25 procent udziałów należało do Federacji Rosyjskiej, ogłosiła bankructwo. MSCO była znana ze swojej floty, w skład której wchodziło siedem państwowych lodołamaczy atomowych, umożliwiających żeglugę po wodach Arktyki. Upadek firmy nie był zaskoczeniem. Wiele statków MSCO zostało zatrzymanych w różnych zagranicznych portach z powodu braku środków na pokrycie kosztów. W tym samym czasie przeciwko firmie złożono kilka pozwów sądowych, w tym przez takie podmioty jak Gazpromnieft Marine Bunker, GAC Shipping, Arctic Mining Company i Sberbank. Sberbank rzekomo domagał się od MSCO 4,4 miliarda rubli.

Khatanga to duży tankowiec o długości 158 metrów i szerokości 26 metrów, przeznaczony do transportu produktów naftowych. Pojawiają się obawy dotyczące potencjalnego zagrożenia dla środowiska, jakie może stanowić niszczejący statek.

Staramy się nawiązać kontakt z armatorem, aby wyjaśnić obecną sytuację, jednocześnie prowadząc działania prawne mające na celu usunięcie jednostki z basenu portowego. Nowy zarząd ZMPG intensywnie pracuje nad rozwiązaniem tej sprawy, dążąc do minimalizacji ryzyka zanieczyszczenia środowiska lub innych zagrożeń związanych z obecnością nieużytkowanego statku. Naszym celem jest jak najszybsze opuszczenie terenu Portu Gdynia przez Khatangę. Największym problemem są jednak ograniczenia prawne, które wymagają spełnienia odpowiednich procedur – dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Od 2023 roku na terenach dawnej Stoczni Remontowej Nauta przy ul. Waszyngtona 1 trwają prace rozbiórkowe. Planowane jest przekształcenie części tego obszaru na zabudowę biurowo-usługową. Obecnie teren ten pełni funkcję zaplecza budowy w związku z pogłębianiem basenów portowych oraz przebudową nabrzeży. Są również plany zagospodarowania terenu, obejmujące budowę połączenia kolejowo-drogowego do Portu Zewnętrznego. Obecność Khatangi w basenie portowym może jednak stanowić przeszkodę w realizacji tych planów.

źródło PM z Mediów/ fot. Vessel Finder

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie