Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Dynamiczny Rozwój Polskich Portów. Nowe Inwestycje i Plany na Przyszłość

Polskie porty rozwijają się dynamicznie, pomimo wycofania się duńskiego giganta Maersk z bezpośrednich dostaw kontenerowych z Azji do polskich portów na rzecz niemieckich. Ten rozwój napędzany jest przez rozbudowę głębokowodnego terminalu w Gdańsku oraz planowane inwestycje w Gdyni i Świnoujściu.

Zwiększenie Przeładunków w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk planuje zwiększyć swoje przeładunki w tym roku do 86,8 miliona ton z 81 milionów ton w roku ubiegłym. Wzrost ten, szacowany na 7,2%, obejmuje głównie przeładunek zboża, drewna, paliw płynnych i drobnicy. Przewiduje się znaczący wzrost w tych grupach towarowych: zboże o 85,2%, drewno o 19,5%, paliwa płynne o 53,4% oraz drobnica o 4,5%. Jednocześnie prognozowany jest spadek przeładunków rudy o 34,2% oraz innych masowych towarów o 22,4%. Przeładunki węgla mają pozostać na zbliżonym poziomie, z minimalnym spadkiem o 0,5%.

Potencjał i Zdolności Przeładunkowe

Opublikowane dane wskazują, że zdolności przeładunkowe Portu Gdańsk w 2023 roku wyniosły około 93,9 miliona ton, z czego port zewnętrzny obsłużył 74,5 miliona ton, a port wewnętrzny 19,4 miliona ton. W 2023 roku port przeładował 81 milionów ton towarów, co stanowi wzrost o ponad 12,7 miliona ton w porównaniu do 2022 roku.

Nowe Horyzonty dla Polskich Portów

Polskie porty nad Bałtykiem odnotowują znaczące wzrosty przeładunków, średnio o 10% rocznie. Portal money.pl donosi, że mimo utraty bezpośrednich dostaw kontenerowych z Azji na rzecz niemieckich portów, Gdańsk nie straci na znaczeniu. Będzie funkcjonował jako port feederowy, odbierający dostawy przeładowane na mniejsze jednostki w głównym porcie.

Anna Szumańska z biura prasowego Ministerstwa Infrastruktury podkreśla, że Gdańsk ma naturalne predyspozycje do bycia hubem z licznymi bezpośrednimi połączeniami oceanicznymi realizowanymi przez globalnych armatorów. „Przewiduje się, że zwolnioną przestrzeń zagospodarują inne zainteresowane podmioty, czyli inni wiodący na świecie armatorzy” – dodaje Szumańska.

Również porty w Gdyni i Świnoujściu planują inwestycje mające na celu zwiększenie swoich zdolności przeładunkowych. Rozbudowa infrastruktury portowej w Gdyni ma na celu umożliwienie obsługi większej ilości towarów, natomiast inwestycje w Świnoujściu mają na celu zwiększenie przepustowości oraz modernizację istniejących obiektów.

Polskie porty, dzięki intensywnym inwestycjom i rozbudowie infrastruktury, stają się coraz ważniejszymi graczami na europejskiej mapie transportu morskiego. Ambitne plany i konsekwentne działania przyciągają uwagę największych armatorów, co dodatkowo wzmacnia pozycję Polski w regionie.

BS / fot. Port Gdańsk

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie