Polski Portal Morski
Aktualności Historia Inne

Urodziny projektanta gdyńskiego portu

Gdy w 1920 roku inżynier Tadeusz Wenda otrzymał od wiceadmirała Kazimierza Porębskiego zadanie znalezienia miejsca oraz wykonania projektu przyszłego portu, Gdynia liczyła jedynie 1300 mieszkańców. Dziś to 250 tysięczne miasto i port z pierwszej dziesiątki największych na Bałtyku. Wicewojewoda pomorski Emil Rojek w 161. rocznicę urodzin inżyniera, wziął udział w uroczystości na ostrodze Mola Rybackiego, gdzie znajduje się pomnik Tadeusza Wendy. 

mężczyzna stoi przed mikrofonem i przemawia, w tle kanał portowy i marynarz stojący przy pomniku budowniczego portu

Dlaczego port w Gdyni?

28 czerwca 1919 roku na mocy Traktatu Wersalskiego (traktat pokojowy kończący I wojnę światową, w której zginęło ok. 9 milionów żołnierzy) Polsce przyznano większość ziem zaboru pruskiego oraz przeprowadzenie plebiscytów na Warmii, Mazurach i Górnym Śląsku.  Polskę w Paryżu reprezentowali premier i minister spraw zagranicznych Ignacy Paderewski oraz Roman Dmowski.

Traktat przywrócił Polsce część Pomorza i niewielki 147- kilometrowy dostęp do Bałtyku. Potrzeby polskiego handlu miał zaspokoić port w Wolnym Mieście Gdańsk.  II Rzeczypospolitej przyznano wiele uprawnień w zakresie korzystania z portu handlowego, jednak szczegółowe przywileje Polski były wciąż sabotowane przez władze Wolnego Miasta Gdańska. Zapadła decyzja o budowie portu w Gdyni.

W 1920 roku wiceadmirał Kazimierz Porębski, szef Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, zlecił inżynierowi Tadeuszowi Wendzie wybranie lokalizacji oraz wykonanie projektu przyszłego portu. W 1921 roku rozpoczęto budowę. Wielkim orędownikiem przedsięwzięcia był minister Eugeniusz Kwiatkowski. Port  stał się impulsem do rozwoju miasta.

Szybki napływ ludności i dynamiczny rozwój portu sprawiły, że w ciągu kilkunastu lat po nadaniu praw miejskich (1926) Gdynia ze wsi rybackiej przekształciła się w miasto zamieszkane przez blisko 130 tys. osób (1939).

Tadeusz Apolinary Wenda (1863 – 1948), absolwent Instytutu Inżynierów Komunikacji w Petersburgu, projektant, budowniczy linii kolejowych, portów morskich na Bałtyku. Został zatrudniony w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów. Od 1920 roku pracował nad projektem budowy portu w Gdyni (wybór lokalizacji, projekt, budowa, rozwój). Został wyróżniony wieloma odznaczeniami polskimi i zagranicznymi, z francuską Legią Honorową i duńskim orderem Dannebroga włącznie. Był wybitnym inżynierem i człowiekiem niezwykłej skromności i życzliwości.

źródło/ fot: uw-pomorski , fot główne- Muzeum Miasta Gdyni

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie