Ciągłość łańcuchów dostaw z całego świata do Polski, bezpieczeństwo energetyczne, reagowanie na kryzysy. Branża morska to podstawa gospodarki Pomorza, a w szerszym ujęciu – kluczowy sektor dla gospodarki krajowej. Aby ten rok był dla branży morskiej równie dobry jak poprzedni, trzeba iść z duchem czasu i skupić się na innowacyjnych rozwiązaniach.
Polskie porty morskie mają polskiej gospodarki kluczowe znaczenie. Tylko w 2023 roku Skarb Państwa zarobił z opłaconych w nich VAT-u, ceł i akcyzy ponad 9 miliardów zł. Przeładowano prawie 150 milionów ton towarów. Obsłużono niemal 2 miliony pasażerów. I co szczególnie ważne – pracę dzięki portom ma 230 tysięcy osób w bliższym lub dalszym sąsiedztwie, ale i na przykład w przemyśle stoczniowym, który realizuje największy w historii projekt dla Marynarki Wojennej – program budowy fregat miecznik.
Bezpieczeństwo to dziś dla świata, a dla Europy przede wszystkim największe wyzwanie- mówi amerykański attache morski, komandor Clayton Shane.
Główne ryzyka z jakimi musimy się zmierzyć w Polsce i całym NATO to zagrożenia w cyberprzestrzeni. Cyberbezpieczeństwo to priorytet sojuszu i wszyscy musimy o nie dbać. Polska wykonuje dobrą robotę i świetnie współpracuje z amerykańskimi służbami. Teraz naszym zadaniem jest zadbanie o to, by to samo robili pozostali sojusznicy w NATO. Używanie nowych technologii w bezpieczeństwie na morzu jest bardzo ważne. Nauczeni tym, co widzieliśmy na morzu czarnym w trakcie wojny możemy tworzyć synergię z tradycyjną dbałością o bezpieczeństwo i wykorzystać na przykład morskie drony również w przypadku zagrożenia na Bałtyku.
Cyfrowy bliźniak to jeden z innowacyjnych trendów, który znajduje zastosowanie w portach morskich. To wirtualna kopia rzeczywistego obiektu, która pozwala na przetestowanie zmian w architekturze portu bez ryzyka przestojów.
Polskie porty uratowały nas przed konsekwencjami kryzysu energetycznego, ale w związku z zieloną strategią Unii Europejskiej i stopniowym odchodzeniem od paliw kopalnych, i one muszą przejść transformację w kierunku nowych źródeł energii.
Przed portami morskimi wielkie technologiczne wyzwanie. Już dziś obsługują one 80 procent globalnego handlu. Kluczem jest automatyzacja, która pozwoli na szybszą pracę i – co istotne – bezpieczną dla środowiska.
Źródło: TVP3 Gdańsk