Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Przyszłość polskich portów morskich

Ciągłość łańcuchów dostaw z całego świata do Polski, bezpieczeństwo energetyczne, reagowanie na kryzysy. Branża morska to podstawa gospodarki Pomorza, a w szerszym ujęciu – kluczowy sektor dla gospodarki krajowej. Aby ten rok był dla branży morskiej równie dobry jak poprzedni, trzeba iść z duchem czasu i skupić się na innowacyjnych rozwiązaniach.

Polskie porty morskie mają polskiej gospodarki kluczowe znaczenie. Tylko w 2023 roku Skarb Państwa zarobił z opłaconych w nich VAT-u, ceł i akcyzy ponad 9 miliardów zł. Przeładowano prawie 150 milionów ton towarów. Obsłużono niemal 2 miliony pasażerów. I co szczególnie ważne – pracę dzięki portom ma 230 tysięcy osób w bliższym lub dalszym sąsiedztwie, ale i na przykład w przemyśle stoczniowym, który realizuje największy w historii projekt dla Marynarki Wojennej – program budowy fregat miecznik.

Bezpieczeństwo to dziś dla świata, a dla Europy przede wszystkim największe wyzwanie- mówi amerykański attache morski, komandor Clayton Shane.

Główne ryzyka z jakimi musimy się zmierzyć w Polsce i całym NATO to zagrożenia w cyberprzestrzeni. Cyberbezpieczeństwo to priorytet sojuszu i wszyscy musimy o nie dbać. Polska wykonuje dobrą robotę i świetnie współpracuje z amerykańskimi służbami. Teraz naszym zadaniem jest zadbanie o to, by to samo robili pozostali sojusznicy w NATO. Używanie nowych technologii w bezpieczeństwie na morzu jest bardzo ważne. Nauczeni tym, co widzieliśmy na morzu czarnym w trakcie wojny możemy tworzyć synergię z tradycyjną dbałością o bezpieczeństwo i wykorzystać na przykład morskie drony również w przypadku zagrożenia na Bałtyku.

Cyfrowy bliźniak to jeden z innowacyjnych trendów, który znajduje zastosowanie w portach morskich. To wirtualna kopia rzeczywistego obiektu, która pozwala na przetestowanie zmian w architekturze portu bez ryzyka przestojów.

Polskie porty uratowały nas przed konsekwencjami kryzysu energetycznego, ale w związku z zieloną strategią Unii Europejskiej i stopniowym odchodzeniem od paliw kopalnych, i one muszą przejść transformację w kierunku nowych źródeł energii.

Przed portami morskimi wielkie technologiczne wyzwanie. Już dziś obsługują one 80 procent globalnego handlu. Kluczem jest automatyzacja, która pozwoli na szybszą pracę i – co istotne – bezpieczną dla środowiska.

Źródło: TVP3 Gdańsk

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie