Kluczowym zadaniem intermodalnego terminala promowego jest domknięcie ze Skandynawią środkowoeuropejskiego korytarza transportowego, bodajże najbardziej intratnej linii na świecie, a na pewno w Europie – podkreślił minister Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą i inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej podczas oficjalnego zakończenie modernizacji terminalu promowego i dostosowania go do obsługi transportu intermodalnego. Konferencję zorganizowano w Świnoujściu, na zmodernizowanym nabrzeżu.

Minister podkreślił kluczowe znaczenie zakończonej inwestycji dla naszych armatorów, zwłaszcza Unity Line.
– W roku ubiegłym terminal obsłużył prawie 1,1 mln pasażerów, ponad pół miliona TIR-ów a łączny tonaż ładunków wyniósł blisko 14,5 mln ton – wyliczał Marek Gróbarczyk podkreślając dynamiczny rozwój portu. – To pokazuje na atrakcyjność turystyczną terminala, a zmodernizowane nabrzeża utwierdzając nas w przekonaniu, że port Szczecin i Świnoujście doskonale wykorzystuje swoje 5 minut tworząc europejski, a nawet światowy hub transportowy. Przecież za chwilę będzie nowe podejście do portu od strony morza i terminal kontenerowy – dodał minister.
– Czy mamy stawiać na innowacje, rozwój, ekspansję czy stagnację – pytał retorycznie poseł Leszek Dobrzyński. – Oczywiście wybieramy rozwój, inwestycje. Do przodu! – podkreślił gratulując inwestorom i wykonawcom modernizacji terminala.
Znaczenie inwestycji w infrastrukturę, drogi, kolej i porty podkreślił również poseł Artur Szałabawka, który również uczestniczył w wydarzeniu. – Budujemy potęgę gospodarczą regionu. Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu – dodał przywołując słowa św.p. prezydenta Lecha Kaczyńskiego.
Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, dziękując wszystkim uczestnikom, także partnerskich portów z Trelleborga i Ystad, podkreślił że w ramach modernizacji połączono dawne stanowiska 5 i 6 w jedno nabrzeże, które mierzy teraz 294 m.
– Mogą tu cumować promy o dł. 270 m, największe pływające obecnie po Bałtyku – kontynuował. – Rampa przeładunkowa ma teraz 35 m szerokości i 180 t nośności. W ramach inwestycji wymieniono wszystkie instalacje, zbudowano nowe tory kolejowe, powstały place manewrowo-postojowe. W tej chwili może tu parkować jednocześnie 1000 samochodów ciężarowych. Bardzo ważna jest nowa estakada, która doskonale komunikuje zaplecze z terminalem. Równie istotny jest nowy sprzęt: wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe itd. Dla ciekawości dodam, że wózki wysokiego składowania typu Reachstacker, ważą po 100 ton i mają udźwig 45 ton.
Prezes podkreślił, iż modernizację przeprowadzony z zachowaniem najwyższych rygorów ekologicznych, dlatego można nazwać ten obiekt zielonym terminalem. Zwrócił też uwagę, że jest to największy terminal promowy na Bałtyku i jeden z największych w Europie.
Na dobę obsługuje 12-13 zawinięć, a w całym minionym roku było ich 3387. Przy nabrzeżach może cumować jednocześnie 5 promów, a przy trzech – największe pływające po Bałtyku.
Wykonawcą robót była firma Budimex. Koszt projektu to 185 milionów złotych, z czego wsparcie z funduszy unijnych CEF (Łącząc Europę) wyniosło 96 mln zł. Operatorem terminalu jest portowa spółka – Terminal Promowy Świnoujście.

Międzynarodowy korytarz transportowy
Jak wspomniał minister Marek Gróbarczyk, przedsięwzięcie stanowi element globalnego projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk i jest kontynuacją współpracy ZMPSiŚ SA w ramach „autostrady morskiej” z portem Trelleborg rozpoczętej w 2014 r.
Piotr Jasina