Dzięki dofinansowaniu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, rozpoczęliśmy program pn. „Polska Morska – Szczecin leży nad morzem”, ale jak tu dojechać nad to morze…
Droga ekspresowa S3 jest kluczowym korytarzem komunikacyjnym otwierającym polskie porty na Europę środkową i południową.
Budowa drogi S3 rozpocząła się już w latach 70-tych ubiegłego wieku (przebudowa odcinka Szczecin – Goleniów. W 2006 roku oddano do ruchu jednojezdniową obwodnicę Międzyrzecza, rok później także jednojezdniową obwodnicę Gorzowa Wielkopolskiego, a w 2010 r. połączono dwujezdniową trasą Szczecin z Gorzowem Wielkopolskim. W 2013 r. Szczecin zyskał połączenie z autostradą A2, a w 2021 r. z autostradą A4 i położonym dalej na południe Bolkowem. W międzyczasie rozbudowano do dwóch jezdni odcinki zrealizowane wcześniej jako jednojezdniowe: obwodnice Gorzowa Wielkopolskiego i Międrzyrzecza oraz od Sulechowa do Nowej Soli.
W realizacji pozostaje jeszcze łącznie 50 km drogi ekspresowej S3, pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim oraz pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Łączny koszt ich budowy to ponad 2,9 mld zł. Udostępnienie tych odcinków do ruchu planowane jest w przyszłym roku. Docelowo droga ekspresowa S3 na terenie naszego kraju będzie miała 470 km.
Powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikujemy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Ułatwimy międzynarodowy transport drogowy, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w 2024 r. nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.
