W Szczecinie rozpoczął się 10. Międzynarodowy Kongres Morski. W programie tegorocznego Kongresu poruszane były bardzo ważne tematy dla tej gałęzi gospodarki: m.in. kwestie rozwoju projektów infrastrukturalnych związanych z dostępem do portów morskich, od strony morza i lądu. Odbyły się także dyskusje o przemyśle stoczniowym, offshore, o śródlądowych drogach wodnych, połączeniach drogowych i kolejowych stanowiących integralną część europejskich korytarzy transportowych.
W połowie lipca zostanie podpisana umowa z konsorcjum, które wybuduje terminal kontenerowy w Świnoujściu. To zapewnienie padło podczas 10. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie.
Kongres Morskie w Szczecinie – to tu padają deklaracje, które mają ogromne znaczenie dla branży morskiej. Tak jest i tym razem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście właśnie zapowiedział, że lada dzień zostanie podpisana umowa z belgijsko-katarskim konsorcjum, które wybuduje terminal kontenerowy w Świnoujściu. – Inwestycja dla Katarczyków jest taką priorytetową w Europie. Oni wchodzą na rynek północnej Europy, ponieważ na południu już działają, działają na Morzu Czarnym i oczywiście w Katarze – mówi Krzysztof Urbaś, prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Terminal będzie przyjmować największe statki kontenerowe, które mogą pływać po Bałtyku. Świnoujście ma być hubem przeładunkowym i realną konkurencją dla Hamburga.
– To, co najwartościowsze wozi się kontenerami i to jest największy wpływ z jednej strony do budżetu, a z drugiej strony przychód dla operatorów i dla portu obsługującego największe kontenerowce – podkreślił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Budowa terminalu związana jest z kolejną inwestycją – nowym torem podejściowym w Świnoujściu, które będzie omijać wody niemieckie. Wartość inwestycji to 10 miliardów złotych. Urząd Morski w Szczecinie ogłosił już pierwszy przetarg dla tej inwestycji. – Ogłosiliśmy przetarg na analizę nawigacyjną, która pozwoli nam zdefiniować rzeczywisty przebieg toru i prace, które musimy wykonać – mówi Zenon Kozłowski, z-ca dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Inwestycja, która już jest realizowana, to budowa również w Świnoujściu pierwszego w Polsce terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Jedna z najnowocześniejszych tego typu inwestycji w Europie zacznie działać już na przełomie 2024 i 25 roku.
– Myślę, że stworzy tysiące miejsc pracy i jest ogromną szansą dla Pomorza Zachodniego, bo przecież tutaj powstaje pierwszy port offshorowy, który dostał już dofinansowanie unijne – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
„Rozwój i wzmacnianie portów, przywrócenie żeglugi śródlądowej czy przemysłu okrętowego – ma dla polskiego rządu wyjątkowe znaczenie, szczególnie w kontekście zmieniającej się sytuacji geopolitycznej” – napisali w specjalnych listach do uczestników Kongresu, marszałek Sejmu i wicepremier Jarosław Kaczyński.
– Gospodarka morska powinna, a w zasadzie musi stać się kołem zamachowym dla dynamicznego rozwoju wybrzeża oraz całej części naszej gospodarki narodowej – mówi Artur Szałabawka, poseł PiS.
– Polska z ogromną determinacją rozwija obecnie swój potencjał morski, o czym świadczą m.in. osiągnięcia rodzimego przemysłu stoczniowego, firm transportowych czy wprowadzane innowacje – zaznaczył Michał Jach, poseł PiS.
Premier w liście odczytanym przez wojewodę zaznaczył, że te inwestycje spowodują gigantyczny wzrost znaczenia Świnoujścia na transportowej mapie Europy.
„Dzięki temu port w Świnoujściu stanie się portem węzłowym, wzdłuż szlaków transportowych Bałtyk-Adriatyk-Morze Śródziemne” – napisał w liście premier Mateusz Morawiecki.
Inauguracji Kongresu towarzyszyła ceremonia uhonorowania kapitana żeglugi wielkiej – Zbigniewa Sulatyckiego, Wielkim Orderem Świętego Ottona z Bambergu. Kapitan Sulatycki był wiceministrem transportu i gospodarki morskiej w rządzie Jana Olszewskiego.




























Źródło: TVP3 Szczecin Fot.: Polska Morska