W gdyńskiej stoczni CRIST położono stępkę pod budowę jednostki dla norweskiej firmy Olympic Subsea SA. Kadłub statku powstanie polskiej stoczni, która jest podwykonawcą projektu. Reszta prac odbędzie się w norweskiej stoczni w Ulstein, gdzie armator zamówił dwie siostrzane jednostki. Stępkę pod pierwszą położono już w Gdyni w styczniu tego roku.
Oba statki będą przeznaczone dla morskiej energetyki wiatrowej. Będą mieć 89,6 m długości i 19,2 m szerokości. Pomieszczą 126 osób w 91 kabinach.
Projekty obu jednostek opierają się na nowo opracowanym, wielokrotnie nagradzanym projekcie kadłuba TWIN X-STERN firmy Ulstein, w którym główne pędniki umieszczone są z przodu i z tyłu statków.
Podczas gdy oba kadłuby są budowane w stoczni w Polsce, zarządzanie projektem, prace inżynieryjne i wyposażeniowe odbędą się w Ulstein. Oczekuje się, że pierwszy kadłub dotrze z Polski do Ulstein Verft w Norwegii w czwartym kwartale tego roku.
Statek zbudowany zgodnie z koncepcją Twin X-Stern posiada pędniki główne nie tylko na rufie, ale pod dwa, jednakowej mocy, na rufie i na dziobie. Taka konfiguracja zmniejsza zapotrzebowanie na energię, gdy statek utrzymywany jest w trybie pozycjonowania dynamicznego (komputerowo wspomagany system bardzo dokładnego manewrowania statkiem.) przy turbinach wiatrowych na morzu. Poprawia też komfort załogi statków i techników przebywających na statku i zwiększa niezawodność operacji walk-to-work, czyli zakwaterowania i transferu dla osób pracujących na morskich farmach wiatrowych.
Armator norweski Olympic zamówił w stoczni Ulstein Verft dwa statki typu CSOV (Construction Service Operation Vessels) z dwoma kolejnymi w opcjach kontraktowych.
Olympic posiada flotę, która działa na rynku oceanotechnicznych usług podwodnych (subsea offshore) i energii odnawialnej.
Dostawa statków planowana jest na wiosnę i lato 2024 roku.
Źródło: komunikat prasowy Ulstein / fot. Ulstein