Przyspieszenie budowy terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej zapowiedział w mediach wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Inwestycja ta znalazła się na tzw. przyspieszonej ścieżce inwestycyjnej. Operator przesyłowy gazu Gaz-System – odpowiedzialny za terminal – zakłada, że jeszcze w 2022 r. zawrze pierwsze umowy na regazyfikację. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane na 2027-2028 r.
Program zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG, a także do świadczenia usług dodatkowych. W ramach programu planowana jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego, która umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie.
Celem programu FSRU jest stworzenie infrastruktury, która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską dodatkowego wolumenu skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego.

Regazyfikacja LNG w Gdańsku. Pływający terminal
Terminal FSRU ma być przystosowany do prowadzenia regazyfikacji na poziomie odpowiadającym około 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Ponadto zakładana jest jeszcze możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.
Terminal zapewni możliwość rozładunku LNG z maksymalną łączną ratą rozładunkową
9 tys. m sześc. LNG/h. W ramach usług dodatkowych operator terminalu rozważa możliwość świadczenia usług przeładunku LNG na mniejsze jednostki (statki o pojemności od ok. 1 tys. do 30 tys. m sześc. LNG) oraz bunkrowania statków.
Część offshore inwestycji składa się z:
- pływającej jednostki FSRU wraz z częścią morską (offshore) łączącej terminal FSRU z Krajowym Systemem Przesyłowym,
- zaprojektowania i wybudowania infrastruktury umożliwiającej zacumowanie jednostki i odbiór gazu po regazyfikacji z jednostki, wraz z infrastrukturą rozładowczą i systemami towarzyszącymi,
- zaprojektowania i wybudowania gazociągu podmorskiego łączącego ww. infrastrukturę z systemem przesyłowym,
- zaprojektowania i wybudowania nowej lub rozbudowy istniejącej infrastruktury lądowej, która zapewni możliwość odbioru gazu z terminalu i rozprowadzenia go w krajowym systemie przesyłowym.

Nowe gazociągi i infrastruktura na lądzie
Do pełnego wykorzystania potencjału nowego terminalu potrzebna jest budowa nowych gazociągów przesyłowych. Aktualne prace obejmują trzy inwestycje: gazociąg Kolnik – Gdańsk o długości ok. 35 km, gazociąg Gustorzyn – Wicko, odcinek Gardeja – Kolnik o długości ok. 86 km oraz gazociąg Gustorzyn – Wicko, odcinek Gustorzyn – Gardeja o długości ok. 128 km.
Projekt FSRU został uwzględniony na czwartej liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Unii Europejskiej (tzw. lista PCI, ang. Projects of Common Interest), opublikowanej w marcu 2020 r. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, które mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja wpisuje się w założenia polityki energetycznej kraju oraz w cele klimatyczne Unii Europejskiej.
Źródło: https://biznes.trojmiasto.pl/Przyspieszenie-budowy-terminala-gazowego-w-Gdansku-n164954.html
Fot.: Klaipedos Nafta