Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Przeładunki w największych bałtyckich portach w 2021 roku – odbudowa przeładunków
po trudnym 2020 roku

W 2021 roku przeładunki dziesięciu największych portów bałtyckich uległy zwiększeniu o 5,21% do poziomu 471,1 mln ton w porównaniu z 2020 rokiem. Łączny wynik portów jest również wyższy o 1,57% niż w ostatnim roku przed pandemią Covid-19 – Tabela 1.

Łączne przeładunki w 10 największych portach

Czołowe porty na Bałtyku to porty rosyjskie1, których łączne przeładunki stanowią 47% obrotów ładunkowych topowej dziesiątki. W największym bałtyckim porcie – Porcie Ust-Ługa przeładunki drobnicy zwiększyły się o 12% r/r, w szczególności drobnicy promowej (+96,6 tys. ton, +9% r/r). Wzrostodnotowano także w obsłudze ropy (+5% r/r) oraz produktów naftowych (+4% r/r). WPorcieSt.Petersburg przeładunki drobnicy również uległy zwiększeniu o 13%w porównaniu z 2020 rokiem. Oba porty odnotowały ożywienie przeładunków w grupie węgiel i koks (w każdym z analizowanych portów nastąpił wzrost o 11% w porównaniu z 2020 rokiem). Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) rok 2020 przyniósł spadek światowego zapotrzebowania na węgiel o 4,4% w porównaniu z 2019 rokiem. Z kolei wartości dziennego zapotrzebowania w 2021 roku były wyższe o około 6% od wyników z 2020 roku.

Tuż za rosyjskimi portami Ust-Ługa i St. Petersburg znalazł się Port Gdańsk, który w 2021 roku awansował na trzecią lokatę. Znaczące wzrosty port odnotował w obsłudze paliw płynnych (+37,9% r/r), zboża (+7,6% r/r) oraz drobnicy (+5,5% r/r). Pozostałe polskie porty, zajmujące 7. i 9. lokatę także charakteryzowały się wzrostem przeładunków. W Porcie Szczecin-Świnoujście łączne przeładunki wyniosły 33,2 mln ton. Obroty zmniejszyły się wyłącznie w 2 grupach ładunkowych: inne masowe (- 5,2% r/r) oraz zboże (- 4,8% r/r). Z kolei przeładunki w Porcie Gdynia w 2021 roku były rekordowe. Imponujący wzrost port odnotował w przeładunkach paliw płynnych (+0,7 mln ton, +42% r/r), do czego przyczyniła się rozbudowa Bazy Paliw w gdyńskim Dębogórzu.

Porcie w Primorsku przeładunki ropy naftowej wzrosły o 9%, osiągając 36,3 mln ton, a przeładunki produktów naftowych wyniosły ponad 16,6 mln ton (+4% w odniesieniu do 2020 roku). W 2021 roku przeładunki w porcie nie osiągnęły wyników sprzed pandemii. Należy mieć na uwadze, że 2019 rok był dla Portu Primorsk rekordowy, ze względu na wysokie przeładunki ropy naftowej (47,5 mln ton w 2019 roku).

Wzrost w przeładunkach ropy naftowej w 2021 roku to wynik zwiększonego zapotrzebowania. Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), w 2020 roku ze względu na ograniczenie działalności przedsiębiorstw spowodowane pandemią Covid-19, zapotrzebowanie na ropę spadło o 8,6% w stosunku do 2019 roku. W 2021 roku widoczne było ożywienie w tym sektorze – według wstępnych szacunków dzienne zapotrzebowanie na ropę wzrosło o ponad 5% r/r. W 2022 roku prognozowany jest wzrost w porównaniu z wartościami sprzed pandemii.

Wzrosty przeładunków odnotowano również w Porcie Rostock (+3,6 mln ton, 14,26% r/r) oraz w Porcie Tallinn (+1 mln ton, 5% r/r). Dla Portu Rostock przeładunki w 2021 roku okazały się rekordowe. Największe wzrosty odnotowano w przeładunkach ropy naftowej oraz oleju napędowego (+27% r/r), drobnicy (+12% r/r) oraz ładunków ro-ro (+18% r/r). W Porcie Tallinn największy udział w przeładunkach mają ładunki masowe ciekłe, w których nastąpił nieznaczny spadek (-3% r/r). Niewielki spadek w tej grupie został skompensowany przez wzrosty w grupach ro-ro (16,6% r/r) oraz suche masowe (6,3% r/r).

Spadek w Porcie Kłajpeda (-2,2 mln ton, -4,54% w porównaniu z 2020 rokiem) jest wynikiem sytuacji geopolitycznej – w 2021r.Port w Kłajpedzie stracił dostawy niektórych białoruskich produktów naftowych i nawozów.

Porcie Göteborg nastąpił jednocyfrowy spadek przeładunków (- 2,64% r/r) z uwagi na zmniejszone obroty w grupie ropa naftowa oraz produktów energetycznych w eksporcie. Spadki w tych grupach zostały w pewnym stopniu skompensowane przez wzrosty w przeładunkach kontenerów oraz ładunków ro-ro, w których nastąpił znaczący wzrost.

Kontenery

Pomimo różnych perturbacji jakie miały miejsce w 2021 roku na światowym rynku kontenerowym (zablokowanie Kanału Sueskiego, niedobór kontenerów na rynku światowym, a także wysokie stawki frachtowe) wielkość przeładunków w największych portach kontenerowych na Bałtyku w 2021 roku uległa zwiększeniu o 4,56% w porównaniu z 2020 rokiem (Tabela 2). Łącznie, topowa 10-tka portów przeładowała 9,2 mln TEU, co wskazuje na wzrost również w odniesieniu do rekordowego 2019 roku.

Dla Portu Gdańsk 2021 rok przyniósł awans na pozycję lidera w przeładunkach kontenerowych, ze wzrostem o ponad 10% w stosunku do 2020 roku. W sierpniu 2021 roku gdański port zyskał nowe połączenie feederowe – statki operatora Fields, zawijają dwa razy w tygodniu w ramach połączenia Gdańsk – Lipawa (Łotwa).

Port St. Petersburg, trzeci rok z rzędu odnotował spadek przeładunków. Wynik za 2021 rok pokazuje

pogłębienie spadku do 8% w stosunku do 2019 roku.

Na wzrost przeładunków kontenerowych w Porcie Gdynia (+8,93% r/r) wpłynęło uruchomienie nowych połączeń feederowych oraz oceanicznych. W 2021 roku Port Gdynia zyskał połączenie z portem wHamburgu oraz Bremerhaven obsługiwane przez Maersk, cotygodniowe połączenie Gdynia-Oslo-Kłajpeda operatora Viasea, a także dwa połączenia z Wielką Brytanią: operatora Unifeeder oraz Containerships. Wśród połączeń oceanicznych zawijających do Portu Gdynia znalazło się połączenie operatora MSC łączące Gdynię z Portem Rades w Tunezji oraz Indiami i Pakistanem (z zawinięciem do terminalu BCT) oraz transatlantyckie połączenie armatora Hapag-Lloyd z Portu Gdynia (terminal GCT) bezpośrednio do portów Ameryki Północnej.

Port Göteborg jest na wzrostowej fali. Przeładunki w porcie uległy zwiększeniu zarówno w trudnym 2020 roku, jak również w 2021. W ubiegłym roku port uzyskał wynik 828 tys. TEU, co stanowi wzrost o 6,7% r/r. Dla Portu Göteborg to największy wzrost od 2015 roku.

Znaczący wzrost odnotował duński Port Aarhus. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat przeładunki kontenerowe zwiększyły się o 58%. Wysoka dynamika wzrostu w 2021 roku to zasługa zwiększonych przeładunków kontenerów chłodniczych (+7% r/r) oraz eksportu wieprzowiny do Chin. W związku z problemami w produkcji trzody chlewnej w Chinach, duże ilości wieprzowiny były eksportowane przez Port w Aarhus do Azji.

Jednocyfrowy wzrost przeładunków kontenerowych nastąpił w Porcie Kłajpeda (+4,66% r/r), jednak port nie wrócił jeszcze do wielkości przeładunków sprzed pandemii.

Spadki w fińskich portach są wynikiem ogólnoświatowego niedoboru kontenerów transportowych. W Porcie Helsinki przeładunki pustych kontenerów spadły o ponad 25% w odniesieniu do 2020 roku. Co więcej, w2021roku spadła wielkość tranzytu do Rosji, co odbiło się na przeładunkach w Porcie HaminaKotka. Tranzyt stanowi około 15% przeładunków kontenerowych portu, a w 2021 roku uległ zmniejszeniu o 13% w porównaniu z 2020 rokiem.

Imponujące wzrosty w Kaliningradzie to zasługa rozwoju kontenerowych połączeń kolejowych na linii Chiny-Europa o charakterze multimodalnym (morsko-lądowym). Z Portu Kaliningrad w przeciągu ostatnich dwóch lat uruchomione zostały nowe połączenia kontenerowe z portami europejskimi (m.in. od marca 2021 port posiada połączenie z Portem Immingham w Wielkiej Brytanii), a w październiku 2021 roku otwarto nowy terminal kolejowy o przepustowości 450 000 TEU, w którym obsługiwane są kontenery w ruchu tranzytowym pomiędzy Europą a Azją.

Porcie Ryga spadek obsługi kontenerów nastąpił zarówno w segmencie kontenerów pełnych (- 8,8% r/r), jak również pustych (- 7% r/r).

Autorzy:

Ewelina Ziajka

Specjalista ds. analiz rynkowych ewelina@actiaforum.pl
tel. 505 925 436

Monika Rozmarynowska-Mrozek

Lider projektów konsultingowych monika@actiaforum.pl
tel. 798 645 201

Actia Forum sp. z o.o.

ul. Pułaskiego 8, 80-368 Gdynia, +48 58 627 24 67, www.actiaforum.pl

Fot.: Namiary na Morze i Handel

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie