Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie

Marek Gróbarczyk: do polskich stoczni trafiły zamówienia na kolejne promy

Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, odniósł się do tematu rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce. Do polskich stoczni trafiło zamówienie na budowę czterech promów. – Wiodącą jest Stocznia Remontowa w Gdańsku, ale zakres prac jest tak duży, że wszystkie stocznie na tym skorzystają – wskazał.

Wiceminister infrastruktury był pytany o to, jakie gałęzi gospodarki morskiej najbardziej potrzebują dofinansowania. – Przemysł stoczniowy, to zawsze było dla nas oczywiste. Od zawsze wymagał pewnego rodzaju wsparcia. Europa nie ma szans na budowę masowców, tankowców, czy gazowców. To jednostki, które zniknęły z europejskich stoczni. Europa przebudowała swój kształt, jeśli chodzi o realizację stoczniową. Jednak ostatnie miesiące to okres spektakularnych plajt, przede wszystkim w stoczniach niemieckich. To był dla nas sygnał, że wsparcie dla stoczni musi powstać jako program rządowy. Realizacja programu „Batory” i przekazanie z budżetu państwa miliarda złotych, który wygeneruje cztery miliardy na realizację budowy promów w stoczniach, to dla nas kluczowy element. Myślę, że on, jako jeden z największych programów w historii, pomoże przemysłowi stoczniowemu na tyle, że zachowamy potencjały i stworzymy możliwość realizacji jednostek nowoczesnych – przekonywał. 

SKORZYSTAJĄ WSZYSCY

Do polskich stoczni trafiło zamówienie na budowę czterech promów. Jak przekonywał Marek Gróbarczyk, skorzystają na tym wszystkie polskie stocznie.

– Wiodącą jest Stocznia Remontowa w Gdańsku, ale zakres prac jest tak duży, że wszystkie stocznie na tym skorzystają. „Remontowa” będzie realizowała te zadania również poprzez dobór podwykonawców i firm współpracujących. Pierwszy prom wejdzie do realizacji na przełomie 2023 i 2024 roku. Kolejne w kolejnych latach, zgodnie z przyjętym harmonogramem – zapowiedział wiceminister infrastruktury.

Z wybudowanych promów będą korzystać Polska Żegluga Bałtycka i Polska Żegluga Morska. Do budowy jednostek powołana została spółka Promy Polskie.

– Powstanie spółki Promy Polskie, która integruje Polską Żeglugę Bałtycką i Polską Żeglugę Morską, ma szanse na stworzenie bardzo dobrych warunków finansowych. Dzięki temu możemy budować jednostki w Polsce. Konkurencja z Niemiec i innych krajów odeszła od budowy swoich jednostek w Europie, to domena chińska i koreańska. Nam udało się stworzyć rozwiązanie, aby polska stocznia realizowała budowę czterech ro-paxów dla naszych armatorów – wyjaśnił Gość Dnia.

Źródło: Radio Gdańsk Fot.: Crist

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie